بررسی فیدلیتی پرایم؛ خودروی محبوب خانواده - پایگاه خبری خودروهای تجاری سیونا | پایگاه خبری خودروهای تجاری سیونا
  • امروز : دوشنبه - ۵ آذر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 25 November - 2024
7

بررسی فیدلیتی پرایم؛ خودروی محبوب خانواده

  • کد خبر : 25938
  • ۱۰ آذر ۱۴۰۱ - ۹:۲۲
بررسی فیدلیتی پرایم؛ خودروی محبوب خانواده

دومین محصول گروه بهمن در سال ۱۴۰۰ معرفی شد. این محصول بهمن موتور، فیدلیتی پرایم نام دارد، اما در اصل جتور X70S است که در سال ۲۰۱۸ میلادی توسط چری عرضه شد.

به گزارش پایگاه خبری خودروهای تجاری؛ برند جتور (Jetour) در سال ۲۰۱۸ در کشور چین معرفی شد. اما پشت این اسم جدید، یکبرند نسبتاً قدیمی و معتبر بنام چری قرار گرفته که اتفاقاً سابقه طولانی در عرضه محصولاتش به کشورمان داشته است. در واقع جتوریکی از زیر مجموعه‌های لوکس چری به حساب می‌آید پس اگر از محصولاتی مانند چری تیگو ۷ یا آریزو ۶ خاطره خوبی دارید می‌توانیدنسبت به جتور X70 که در ایران با نام فیدلیتی شناخته می‌شود نیز خوش بین باشید.

فیدلیتی در دوران شکوفایی کمپانی چری خلق شده و از لحاظ بصری جلوه‌ای به مراتب زیباتر، نسبتا لوکس و خوشایند را به نمایشمی‌گذارد. این کراس‌اوور سایز متوسط پنج و هفت نفره بهخوبی نیازهای مشتریان را در نظر گرفته و نمایی متناسب با سلیقه عمومیشامل المان‌های جوان‌پسندانه و اسپرت را در معرض دید قرار داده است.

 

کراس‌اوور فیدلیتی در دو مدل استاندارد و X70S روانه بازار چین شده که این دو نسخه در بخش‌هایی همچون جلوپنجره، طراحی سپر،سراگزوز و قاب آینه بغل نسبت به یکدیگر تفاوت دارند. جتور X70S نسخه فول آپشن و گران‌تر محسوب می‌شود و همین مدل با نامفیدلیتی پرایم به بازار ایران رسیده است.

طراحی داخلی و نما

فیدلیتی یک کراس‌اوور نسبتاً بزرگ است. شاید در بخش قوای فنی و توانایی‌های حرکتی نکته هیجان‌انگیز خاصی در این محصول(بخصوص به نسبت قیمت) یافت نکنید اما به لطف پیشرانه توربو و گشتاور کافی و گیربکس ۶ سرعته دو کلاچه به شما اطمینان می‌دهمکه برای استفاده‌های معمول خانوادگی و سبقت‌گیری‌های جاده‌ای، با مشکل و کمبودی مواجه نخواهید شد.البته با توجه به ساختار تکدیفرانسیل و ویژگی‌های فنی و مشخصات پلتفرم و شاسی، کاملاً مشخص است که فیدلیتی برای آفرود ساخته نشده و همچون سایرکراس‌اوورهای تک دیفرانسیل، صرفاً برای جذابیت‌های ظاهری و جادار شدن اتاق و عبور راحت‌تر از دست اندازهای معمول، قد کشیدهاست.

به نظر می‌رسد طراحی کابین و بخصوص داشبورد فیدلیتی با الهام از محصولات آلمانی ترسیم شده است. خطوط ساده اما پخته ومنطقی، پرهیز از حجم‌دهی اغراق‌آمیز و استفاده از نمایشگر تبلتی در قسمت بالای کنسول مرکزی، از جمله اِلمان‌های شاخصماشین‌های آلمانی در سال‌های اخیر بوده که در این کراس‌اوور چینی نیز رعایت شده‌اند. باید اعتراف کنیم که این الگوبرداری موفقیت‌آمیزاز کار درآمده و داخل ماشین لذت بصری مطلوبی تجربه خواهید کرد.

چینی‌ها معمولاً قطعات زیبایی برای محصولاتشان طراحی می‌کنند. اما در گذشته بدلیل بی‌تجربگی و برخی محدودیت‌های اقتصادیقادر نبودند این اجزاء زیبا را به درستی و با تناسب کافی در کنار یکدیگر قرار دهند.اما چری و زیرمجموعه‌هایش چند سالی است که بهاین نقص پی‌برده‌اند و حالا در محصولات جدیدشان دیگر خبری از رینگ‌های بسیار کوچک و نامتناسب و یا اغراق‌های بی‌مورد و خطوطبی‌هدف یافت نمی‌شود. نمونه‌اش همین فیدلیتی؛ اگر نگاهی به بدنه این ماشین بیندازید متوجه می‌شوید که تقریباً تمامی خطوط با هدفمشخص ترسیم شده‌اند و قطعات مختلف بدنه هم با یکدیگر از هماهنگی و هارمونی کافی برخوردارند. تنها نکته منفی طراحی کههمچنان در میان خودروسازان چینی شایع است، عدم دست‌یابی به اصالت در ظاهر باشد که البته این مورد هم برای نسل امروز اهمیتیندارد!

مشخصات فنی

زیر کاپوت فیدلتی گروه بهمن یک پیشرانه ۱٫۵ لیتری توربو به کد E4T15C با توانایی تولید حداکثر ۱۵۵ اسب بخار قدرت و ۲۳۰ نیوتن‌متر گشتاور قرار گرفته و این نیروی تولیدی به کمک یک گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک دوکلاچه به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. البتهدر سال ۲۰۱۹ یک موتور قوی‌تر ۱٫۶ لیتری هم برای جتور X70 معرفی شده بود که انتظار می‌رفت گروه بهمن از آن نسخه برای نمونهعرضه شده در کشور استفاده کند اما با این حال موتور ۱٫۵ لیتری انتخابی هم یک مزیت دارد و آن اینکه با پیشرانه مورد استفاده درچری آریزو و تیگو یکسان است. این نکته به معنی دسترسی راحت‌تر به قطعات یدکی و تعمیرکار ماهرحتی خارج از نمایندگی بهمنخواهد بود. نکته دوم اینکه این موتور تا حدودی امتحانش را در بازار داخل و با شرایط آب و هوایی و بنزین‌های وطنی پس داده و عملکردنسبتاً قابل قبولی از نظر دوام داشته است. هرچند همچنان باید در نظر داشت که پیشرانه‌های توربو علیرغم تمامی برتری‌هایی که دربازدهی مناسب و مصرف سوخت پایین و گشتاور خطی ارائه می‌کنند، گزینه‌های پراستهلاک‌تر و حساس‌تری نسبت به انواع مشابه تنفسطبعیی محسوب می‌شوند و نیاز به بنزین سوپر و دقت بالاتری در نگهداری دارند. همچنین جعبه دنده دوکلاچه فیدلیتی هم برای شهرکوهپایه‌ای و پرترافیک همچون تهران می‌تواند مقدرای پر استهلاک باشد و بهتر است که در ترافیک‌های طولانی در سربالایی‌ها جعبه دندهدر حالت دستی قرار گیرد.فیدلیتی از لحاظ مصرف سوخت هم شرایط قابل قبولی دارد. البته مصرف سوخت ۷٫۵ لیتر در صد کیلومتر درشرایط ترکیبی برای استانداردهای روز جهان عدد چندان شگفت‌انگیزی به حساب نمی‌آید اما در هر صورت به نسبت جثه و وزن نهچندان سبک ماشین، می‌توان گفت که راضی‌کننده است.از دیگر مشخصات فنی فیدلیتی می‌توان به سیستم تعلیق مک‌فرسون جلو و چنداتصالی مستقل عقب اشاره نمود که نوید یک سواری قابل قبول را به ما می‌دهند.

گروه خودروسازی بهمن قصد دارد نسل دوم این کراس‌اوور را که در چین به جتور X70 پلاس معروف است، با نام فیدلیتی پرستیژ بهایران بیاورد.

گزارش: فاطمه اصلان بیک

لینک کوتاه : https://cvna.ir/?p=25938

برچسب ها

اخبار مرتبط

نظرات

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰