مقصر تصادف‌های زنجیره ای شبانه کیست؟ - پایگاه خبری خودروهای تجاری سیونا | پایگاه خبری خودروهای تجاری سیونا
  • امروز : شنبه - ۱۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 4 May - 2024
1

مقصر تصادف‌های زنجیره ای شبانه کیست؟

  • کد خبر : 25678
  • ۱۵ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۰
مقصر تصادف‌های زنجیره ای شبانه کیست؟

آیا راهنمایی و رانندگی مقصر افزایش تصادفات شبانه است و به جای تمرکز روی برخورد با جرایم کلان، با تمرکز روی مسائلی مثل جریمه عدم شارژ پارکومتر باعث افزایش تصادف شده است؟

به گزارش پایگاه خبری خودروهای تجاری (سیونا)، هم زمان با بالا رفتن آمار تصادفات شبانه در بزرگراه‌های تهران، بعضی خبرگزاری‌های داخلی نوک پیکان انتقادات خود را به سمت راهنمایی و رانندگی نشانه رفته‌اند با این استدلال که نظارت نیروهای راهور در پایتخت کم شده و این امر آمار تصادفات را بالا برده است. متاسفانه کمبود نظارت به گسترش ترافیک در تهران دامن زده است و پلیس راهور به جای تمرکز روی برخورد با جرایم کلان، روی مسائلی مثل جریمه عدم شارژ پارکومتر و بهره برداری از دوربین‌های جدید سرچهارراه ها می‌پردازد. از این رو اگر صد در صد راهنمایی و رانندگی را مقصر ندانیم درصد قابل توجهی از قصور را باید پذیرا باشند.
آیا راهنمایی و رانندگی کم کاری می‌کند؟
یکی از عوامل اصلی ترافیک سنگین تهران قطعا تخلفات انبوه رانندگان و بی‌انضباطی‌های گسترده ترافیکی در سطح شهر است. پلیس راهنمایی و رانندگی با اجرای طرح‌های دوره‌ای سعی می‌کند میزان تخلفات را تا حد زیادی کاهش دهد. با این حال گاهی در دوره‌ای، سخت گیری‌ها زیاد می‌شود. مثل اواخر دهه هفتاد و اوایل دهه هشتاد که پلیس توانست با تمرکز روی مسائلی مثل بستن کمربندهای ایمنی فرهنگ بستن کمربند را بین رانندگان جا بیندازد. اما این روزها خبری از آن سخت‌گیری‌های معروف نیست و به نظر می‌رسد بیشتر انرژی ماموران راهنمایی و رانندگی صرف تخلفات فرعی می‌شود؛ ولی با تخلفات عمده‌ای مثل توقف دوبل که بار ترافیکی سنگینی را به معابر تهران تحمیل می‌کند برخورد جدی نمی‌شود.
هرچند پلیس راهنمایی و رانندگی تاکید دارد برآیند عملکرد پلیس مثبت بودهو معتقد است اگر شاخص‌های مطرحی مثل میزان استفاده از کلاه ایمنی توسط موتورسواران یا تجاوز به گذرگاه عابران پیاده و عبور از چراغ قرمز را نسبت به گذشته سنجیده شود کاهش چشمگیری در آمارها مشاهده خواهد شد. اما به نظر می‌رسد اجرای طرح‌های مداوم روزانه در سطح شهر باعث شده است پلیس از تصادفات و تخلفات شبانه غافل شود.
گشت‌های پارک شده در حاشیه اتوبان
اولین بار نام گشت‌های بزرگراهی تهران به نام گشت نامحسوس مطرح شد.خودروهای زانتیایی که به صورت نامحسوس در بزرگراه‌ها تردد کرده و با تخلفات حادثه ساز برخورد می‌کردند. در این میان با راه اندازی پلیس بزرگراه،گشت‌های آرم‌دار نیز در سطح شهر حاضر شدند. گشت‌هایی که بیشتر آنها پس از ساعت ۲۰ در کنار اتوبان شب را به صبح می‌رسانند. مامورانی که در صورت ارتکاب تخلف از سوی راننده موظف هستند برای اعمال قانون از خودرو پیاده شوند؛ اما این کار را نیز در شب‌ها انجام نداده و از راننده می‌خواهند از خودرو پیاده شود. البته کاهش گشت زنی در شب باعث شده است تا ۵ درصد از رانندگان که اصرار به بی قانونی دارند اتوبان‌ها و خیابان‌های اصلی را محلی برای مسابقات شبانه و کل کل تبدیل می‌کنند. در این میان گشت‌های تست سلامت نیز با قرار دادن دوربین در کنار اتوبان‌ها به جای کنترل سلامت رانندگان پر خطر از صبح تا عصر تنها اقدام به اعمال قانون سرعت می‌کنند. گشت‌هایی که به مرور زمان کارکرد اصلی  خود را از دست داده و به جای انجام تست سلامت خودروهای بدون کمربند و دارای سرعت غیر مجاز را اعمال قانون می‌کنند.
سرعت، عامل اصلی تصادفات مرگبار
در حالیکه مسئولان پلیس راهور پایتخت معتقدند سرعت غیرمجاز کاهش یافته است اما کمبود گشت‌های شبانه و عدم نظارت دقیق در این زمان باعث شده سرعت‌های شبانه افزایش و تصادفات مرگبار نیز بیشتر شود. در صورتی که اگر گشت‌های شبانه بزرگراه اقدام به تردد از ساعت ۲۱ تا ۶ صبح کنند قطعا رانندگان متخلف با دیدن ماموران سرعت‌شان را کمتر می‌کنند. ضمن اینکه انجام ندادن طرح‌های برخورد با تخلفات شبانه باعث افزایش ارتکاب تخلف شده است. رانندگانی که حضور ماموران را حس نکنند بی شک ۲۰ تا ۳۰ کیلومتر بیشتر از سرعت مجاز رانندگی می‌کنند که همین موضوع در تصادف منجر به شدت حادثه می‌شود.

گزارش: آزاده باقری

لینک کوتاه : https://cvna.ir/?p=25678

برچسب ها

اخبار مرتبط

نظرات

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰