کمبود ۲ میلیون پارکینگ در تهران - پایگاه خبری خودروهای تجاری سیونا | پایگاه خبری خودروهای تجاری سیونا
  • امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
2

کمبود ۲ میلیون پارکینگ در تهران

  • کد خبر : 26178
  • ۲۰ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۰
کمبود ۲ میلیون پارکینگ در تهران

معضل جای پارک در تهران به یک مسئله آزاردهنده برای شهروندان تبدیل شده و به‌طور متوسط حدود ۱۵ تا ۲۰ دقیقه از وقت رانندگان تنها برای یافتن جای پارک خالی تلف می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری خودروهای تجاری (سیونا)، معضل جای پارک در تهران به حدی شدید شده است که به نظر نمی‌رسد شهرداری بتواند به‌تنهایی این مشکل را حل کند. در حال حاضر شهر تهران به ۱.۵ میلیون جای پارک اضافی احتیاج دارد. عددی که تأمین آن بسیار دشوار به نظر می‌رسد و با توجه به تیراژ روزانه تولید خودرو در کشور، می‌توان تصور کرد که تا زمان دستیابی به چنین حجم عظیمی از فضای پارک، بار دیگر با ازدیاد خودروهای درحال تردد، کمبود دیگری رخ خواهد داد.

به گفته نایب‌رئیس کمیسیون عمران و حمل‌و‌نقل شورای شهر تهران: «شهرداری بدون کمک گرفتن از بخش خصوصی قادر به حل معضل کمبود جای پارک نیست. شهرداری موظف است با ساده‌سازی شرایط، بخش‌های خصوصی را تشویق به همکاری و ساخت مجتمع‌های پارکینگی کند. همچنین با احداث پارکینگ‌های چند‌طبقه برای واحدهای اداری و تجاری می‌توان درآمدزایی کرد.»

معضل جای پارک در تهران به کمبود املاک تحت اختیار شهرداری مربوط می‌شود. ظاهراً شهرداری حتی برای ایجاد فضای سبز و محوطه‌های بازی و تفریحی برای کودکان نیز با مشکل زمین خالی مواجه است. بنابراین نمی‌توان انتظار داشت املاک شهرداری تنها برای پارکینگ مورد استفاده قرار گیرند.

البته طبق گفته عضو شورای شهر، فضای زیرین پارک‌ها می‌توانند گزینه مناسبی برای احداث پارکینگ باشند. ولی این فضاها محدود بوده و در مجموع کفاف ایجاد ۱.۵ میلیون واحد جای پارک را نمی‌دهند. به‌غیراز هزینه‌های مضاعف، مسائلی همچون خطرهای بالقوه و بی‌استفاده شدن فضاهای سبز و مکان‌های تفریحی در طول احداث پارکینگ نیز باید در نظر گرفته شود.  

معضل جای پارک در تهران به یک مسئله آزاردهنده برای شهروندان تبدیل شده است. به‌طور متوسط حدود ۱۵ الی ۲۰ از وقت رانندگان تنها برای یافتن جای پارک خالی تلف می‌شود. اتلاف زمان در مناطق پرتردد و شلوغ حتی به ۴۰ دقیقه نیز می‌رسد و بار روانی سنگین و ناخوشایندی به راننده تحمیل می‌کند. از جمله پیامدهای نامطلوب کمبود جای پارک، معطل‌شدن رانندگان و روشن‌ماندن بیهوده خودروها می‌توان به ایجاد ترافیک و افزایش آلودگی هوا نیز اشاره کرد.

کمبود فضای خالی و نیاز به ساخت پارکینگ‌های بیشتر موضوعی نیست که شهرداری به‌تنهایی بتواند آن را حل کند. در حال حاضر اکثر پارکینگ‌های عمومی در سطح شهر در اختیار بخش خصوصی قرار دارد. به همین خاطر انتظار می‌رود بخش خصوصی در احداث پارکینگ و جبران کمبود فضای خالی جهت توقف خودروها به شهرداری کمک کند.

نظر نایب رئیس کمیسیون حمل‌و‌نقل شورای شهر تهران

نایب رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران با تاکید بر کمبود ۱.۵ میلیون واحد جای پارک در پایتخت گفته: شهرداری تهران باید شرایط را تسهیل کند تا بخش خصوصی رغبت پیدا کند که برای ساخت مجتمع‌های پارکینگی وارد میدان شود؛ به طور مثال، شهرداری می‌تواند از بخش خصوصی بخواهد که زمین‌های خود را برای احداث پارکینگ‌های عمومی تخصیص دهد و چند طبقه از مجتمع‌های پارکینگی احداث شده را برای واحدهای اداری و تجاری در نظر بگیرد و از این طریق به درآمدزایی بیشتر بپردازد.

گزارش: منیژه میرزایی

لینک کوتاه : https://cvna.ir/?p=26178

برچسب ها

اخبار مرتبط

نظرات

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰