به گزارش پایگاه خبری خودروهای تجاری (سیونا)، حدود یک ماه است که بازار خودرو با یک شیب قیمتی صعودی مواجه است که به مرور تندتر هم شده است. بازار خودرو بر موج افزایش قیمتها سوار شده و مسیری به شدت صعودی را طی میکند.
در رابطه با علل این افزایش افسارگسیخته قیمتها در بازار خودرو، برخی کارشناسان معتقدند که این افزایش قیمتها معلول سیاستهای پولی و مالی دولت و البته رفتار دولت چه در داخل و چه خارج از کشور است.
برخی دیگر نیز، افزایش نرخ ارز و بهدنبال آن افزایش جذابیت سرمایهگذاری در بازار خودرو را دو عامل اصلی روند صعودی قیمت خودرو دانسته و معتقدند با صعودی شدن نرخ ارز، قیمت خودروها در بازار نیز تقویت میشود و با توجه به اینکه سرمایهگذاری در بازار خودرو یکی از سرمایهگذاریهای راحت برای تبدیل ریال به کالاست، بازار خودرو با افزایش تقاضا مواجه میشود که خود عاملی برای افزایش قیمت این محصولات است.
در حالیکه اکثریت کارشناسان و فعالان صنعت و بازار خودرو، التهاب این روزهای بازار خودرو را متاثر از پارامترهای اقتصادی و تورم حاکم بر اقتصاد کشور که زمینه افزایش نرخ ارز را هم فراهم کرده است، میدانند، آینده این بازار را هم اینگونه پیشبینی میکنند که اگر وعدههای دولت همچون افزایش تولید خودرو و افزایش درآمدهای نفتی محقق نشود، این حباب تخلیه نخواهد شد و چنانچه نتوانند نرخ ارز را کنترل کنند، قیمتها بیش از این هم افزایشی پیش خواهد رفت.
دلایل افزایش قیمت خودروها به اعتقاد وزارت صمت
در این رابطه با پیگیری ایسنا، وزارت صنعت، معدن و تجارت مقصر اصلی افزایش قیمت خودرو و شرایط فعلی صنعت و بازار خودرو را دولت قبل و کوتاهیهای مجلس بهویژه در رابطه تصویب مالیات بر عایدی سرمایه میداند.
ضمن اینکه وزارت صمت در پاسخ به موارد مطروحه پیرامون افزایش قیمت خودرو در بازار، پاسخی ارائه کرده است که بصورت مختصر، بهشرح زیر است:
” یکی از راهکارهای کاهش قیمت خودرو، افزایش عرضه آن است؛ در همین راستا در هشت ماهه اول سال جاری نسبت به هشت ماهه سال گذشته، ۳۲ درصد عرضه خودروی سواری افزایش پیدا کرده و همچنین در آبان ماه ۱۲۲ هزار دستگاه انواع خودروهای سبک و سنگین تولیدشده که تولید آبان ماه سال جاری رکورد پنج ساله را شکست.
اما راهکار مکمل در کاهش قیمت خودرو تصویب مالیات بر عایدی سرمایه است. طرح مالیات بر عایدی سرمایه دو سالی است در مجلس معطل مانده و تا زمانی که کشور از مالیات بر عایدی سرمایه، محروم باشد هر بازاری برای سوداگران و دلالان، باز است.
در صنعت خودرو آنچه در وظایف وزارت صمت است، بهبود تولید بوده که «افزایش ۳۲ درصدی تحویل خودرو به مشتریان نسبت به سال ۱۴۰۰»، «کاهش ۹۱ درصدی تولید خودروی ناقص در سال ۱۴۰۱»، «صفر شدن خودروهای انبارشده در پارکینگ خودروسازان» و… از جمله مهمترین آنهاست.
درواقع التهاب در بازار خودرو بهسبب برهم خوردن توازن عرضه و تقاضا، به عملکرد دولت گذشته مرتبط است که به بهانه تحریمها، قدمی برای رفع مشکلات این صنعت برنداشت و منجر به سقوط شدید تولید خودرو شد. صنعت خودرو در شرایطی به دولت سیزدهم تحویل داده شد که ١٠ها هزار خودروی ناقص در کف پارکینگ خودروسازان مانده بود، بدهی خودروسازان به قطعهسازان سر به فلک کشیده بود، زنجیره تامین قطعات خودرو از هم گسیخته بود، زیان خودروسازان رو به افزایش و صحبت از ورشکستگی در میان بود؛ اما در یک سال دولت سیزدهم شاهد افزایش چشمگیر تولید خودرو با وجود تداوم تحریمها بودیم که نشان میدهد دولت گذشته همتی برای رفع مشکلات صنعت خودرو نداشت.
پنج دیدگاه کارشناسی به مشکلات صنعت خودرو
معضل بازار خودروی کشور از سال ۱۳۹۷ تاکنون وجود داشته است و دلایل ذیل باعث ایجاد تلاطم در بازار خودرو در چند سال اخیر بوده است:
سرویسهای خبریآخرین اخبار
شنبه ۲۴ دی ۱۴۰۱ – ۲۰:۳۴
GMT 17:04
یکشنبه / ۲۷ آذر ۱۴۰۱ / ۱۰:۵۴
دستهبندی: تولید و تجارت
کد خبر: ۱۴۰۱۰۹۲۷۱۷۹۶۳
خبرنگار : ۷۱۶۱۶
مقصران افزایش قیمت خودرو از دید وزارت صمت

وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) طی توضیحاتی به دلایل افزایش قیمت خودرو و شرایط فعلی بازار پرداخته و مقصر اصلی این افزایش قیمتها را دولت قبل و مجلس (بهویژه کوتاهی مجلس در تصویب مالیات بر عایدی سرمایه) دانسته است.
به گزارش ایسنا، حدود یک ماه است که بازار خودرو با یک شیب قیمتی صعودی مواجه است که به مرور تندتر هم شده است. بازار خودرو بر موج افزایش قیمتها سوار شده و مسیری به شدت صعودی را طی میکند.
در رابطه با علل این افزایش افسارگسیخته قیمتها در بازار خودرو، برخی کارشناسان معتقدند که این افزایش قیمتها معلول سیاستهای پولی و مالی دولت و البته رفتار دولت چه در داخل و چه خارج از کشور است.
مقصران افزایش قیمت خودرو از دید وزارت صمت
وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) طی توضیحاتی به دلایل افزایش قیمت خودرو و شرایط فعلی بازار پرداخته و مقصر اصلی این افزایش قیمتها را دولت قبل و مجلس (بهویژه کوتاهی مجلس در تصویب مالیات بر عایدی سرمایه) دانسته است.
لینک کوتاه : https://cvna.ir/?p=23116