تشریح علت گرانی خودرو از زبان وزیر صمت - پایگاه خبری خودروهای تجاری سیونا | پایگاه خبری خودروهای تجاری سیونا
  • امروز : سه شنبه - ۶ آذر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 26 November - 2024
5

تشریح علت گرانی خودرو از زبان وزیر صمت

  • کد خبر : 23232
  • ۰۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۶
تشریح علت گرانی خودرو از زبان وزیر صمت

وزیر صنعت، معدن و تجارت با برشمردن دلایل متعدد تاثیرگذاری افزایش قیمت دلار بر قیمت‌های بازار، علت این امر را تلاش مردم برای حفظ ارزش پول خود با خرید کالاهایی که این ارزش را حفظ کنند،اعلام کرد.

به گزارش پایگاه خبری خودروهای تجاری (سیونا)، رضا فاطمی‌امین در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی درباره علت افزایش قیمت خودرو، اظهار کرد: بحث خودرو خیلی شیرین است و هر خبرنگاری که می‌بینیم درباره‌اش می‌پرسد؛ اگر بخواهم در این زمینه توضیح دقیقی بدهم شاید در این فرصت خیلی امکان‌پذیر نباشد، اما آنچه که می‌توانم بگویم این است که در شش‌ماه آینده حداقل هشتصدهزار تا یک میلیون خودرو به بازار عرضه می‌شود که بخشی از آن وارداتی و بخشی تولید داخل است و می‌تواند جلوی خیلی از التهابات را بگیرد.
وی در پاسخ به پرسشی درباره بروز مشکل در تولیدات مواد اولیه به خصوص در بخش پتروشیمی، افزود: یک تا دو واحد پتروشیمی دچار مشکل شده بودند که از همین هفته فعال شده‌اند و هفته بعد عرضه خود را در بورس خواهند داشت. مدیران بورس کالا دارند نرم‌افزاری را تهیه می‌کنند که البته باید جزئیات آن را از خودشان بپرسید، اما قرار است که ورود مردم و خرید از بورس کالا را تسهیل کند که واسطه کارگزار نداشته باشد. 
وزیر صمت همچنین در پاسخ به پرسشی درباره نسبت گرانی دلار با گرانی خودرو، تاکید کرد: قیمت ارز از پنج مسیر بر قیمت‌های داخلی تأثیر می‌گذارد؛ مسیر اول مواد اولیه است یعنی برخی از تولیدات مواد اولیه‌ای دارند که از خارج وارد می‌شوند و هنگامی که قیمت ارز بالا می‌رود آنها هم متأثر می‌شوند که این تأثیر حداقل سه تا چهار ماه بعد خود را نشان می‌دهد و خودرو به این دلیل قیمتش در بازار گران نشده است.
فاطمی‌امین ادامه داد: مسیر دوم این است که تعدادی کالا هستند که هم تولید داخل دارند و هم وارداتی‌اند مثل لاستیک‌های سنگین که ۳۰ درصد تولید داخل و ۷۰ درصد وارداتی است که وقتی قیمت ارز بالا می‌رود آن بخش وارداتی از این امر متأثر می‌شود و روی قیمت داخلی هم اثر می‌گذارد و بازار سیاه شکل می‌گیرد که خودرو از این مسیر هم متأثر نشده است. مسیر سوم این است که در برخی قوانین و مقررات قیمت‌های داخلی را به قیمت‌های خارجی متصل کردیم که امر اشتباهی است؛ مثلاً در سال‌های قبل گفته شده بود که قیمت گاز یک ترکیبی از قیمت گاز در اروپا، انگلیس، شرق آسیا و آمریکاست که وقتی قیمت آنجا بالا برود و قیمت دلار هم بالا برود، قیمت گاز هم افزایش می‌یابد که با دستور ویژه‌ معاون اول و پیگیری ما و وزارت اقتصاد، از اسفند پارسال این قیمت ثابت شد که خودرو از این هم متأثر نیست.
وی یادآور شد: مسیر چهارم این است که وقتی قیمت ارز بالا می‌رود مردم تصور می‌کنند با یک تورم انتظاری مواجه هستند و می‌خواهند ارزش پول خود را حفظ کنند و بنابراین کالایی می‌خرند که این ارزش حفظ شود و خودرو از این مسیر متأثر است. پنجمین مسیر هم تورم انتظاری است؛ یعنی حتی ممکن است هر فردی که بالارفتن قیمت ارز را می‌بیند فکر می‌کند که این قیمت ارز در آینده نزدیک باعث تورم و افزایش قیمت‌ها خواهد شد و بنابراین کالا و خدمت خود را گران می‌کند.
وزیر صمت تاکید کرد: در مورد خودرو ما دو نوع قیمت داریم، یکی قیمت کارخانه است که افزایشی نسبت به نرخ دلار ندارد، اما یک قیمت هم قیمت بازار است و حالا چرا قیمت بازار بالا می‌رود؟ چون صنعت خودرو یک بیماری زمینه‌ای دارد که عرضه و تقاضایش باهم متوازن نیست؛ یعنی فرصت سوداگری در آن وجود دارد. الان در حوزه لوازم خانگی این امر را نمی‌بینید در حالی که ده تا پانزده سال قبل نوسانات ارزی که پیش می‌آمد یک عده یخچال و ماشین لباسشویی می‌خریدند و در خانه نگه می‌داشتند، حتی برای مصارف آینده. چون کمبود وجود داشت و این احتمال می‌رفت که این کالاها افزایش قیمت جدی داشته باشد اما الان در حوزه لوازم خانگی این اثر را نداریم.
فاطمی‌امین تصریح کرد: اما در مورد خودرو چون یک کمبود عرضه و تقاضا داریم این ظرفیت کالای سرمایه‌ای شدن و سوداگری را دارد و این می‌شود بیماری زمینه‌ای و هنگامی که نرخ ارز بالا می‌رود این بیماری تشدید می‌شود.
وی با بیان اینکه وزارت صمت در این زمینه تنها می‌تواند سه اقدام انجام دهد، اظهار کرد: اولین اقدام این است که عرضه را از دو مسیر تولید و واردات افزایش دهیم. واردات که خیلی خوب دارد پیش می‌رود و برای سوم آبان‌ماه بود که آیین‌نامه واردات خودرو نهایی شد و سوم یا چهارم دی‌ماه اولین محموله وارد شد. حالا عده‌ای می‌گویند تنها ۲۰ خودرو بوده و در این زمینه تشکیک می‌کنند اما به هرحال نشان می‌دهد مسیر باز شده و کار جلو می‌رود. در حدود دوماه یک کار بسیار گسترده که نسبت به سال‌های قبل پیچیدگی بیشتری هم داشت – چراکه الان الزام انتقال فناوری هم هست – انجام شد و ما برای ۲۰۰ هزار خودرو وارداتی برنامه‌ریزی کردیم.

لینک کوتاه : https://cvna.ir/?p=23232

برچسب ها

اخبار مرتبط

نظرات

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰