به گزارش پایگاه خبری خودروهای تجاری (سیونا)، تصادفهایی که در برخی موارد بسیار دردناک بوده و نتیجهاش کشته شدن چند تنمیشود. آمارها نیز حاکی از آن است که تصادفات از این دست که براثر بیاحتیاطی راننده، غیراستاندارد بودن جاده، مناسب نبودنخودرو و… رخ میدهد کم نیستند. با این حال بهتر است با دانستن چند نکته سدی ایجاد کنید در برابر عواملی که باعث میشوندتصادف رخ دهد.
فصل بهار فصل سفر است. سفرهایی که معمولا با جاده و رانندگی همراه است. برای همین بد نیست پس از تعیین مقصد و بستن کولهبار سفر به این توجه داشته باشید که بهتر است قبل از سفر چه نکاتی را رعایت کنید که حداقل عامل تصادف نبوده و سفری خوش و باخاطره را رفته و بار دیگر به خانه برگردید و خود را برای سفری دیگر آماده کنید که در آیندهای نزدیک خواهید رفت.
در زمینه کاهش دلایل تصادفات علاوه بر ایمنی جاده و خودرو توانایی راننده و هوشیاری و صبوری او در حین رانندگی بسیار مهم است. پس این موضوع را بپذیرید که برای کاهش آمار تصادفات بهتر است از خودمان شروع کنیم. اما در ادامه به نکاتی نیز اشاره میکنیم کهبهتر است آنها را تا انتها خوانده و در نهایت آویزه گوش کنید.
عدم رعایت حق تقدم: این موضوع بالاترین آمار را در علت تصادف بین رانندگان با سن ۷۰ سال و بیشتر دارد و بیشتر در محل ورود وخروج از آزادراهها دیده میشود. یکی دیگر از نمونههای این موضوع که بیشتر در سطح شهرها رایج است، علائم توقف و چراغهای قرمزاست. رانندگانی که از مسیر خودشان میآیند، انتظار دارند که در حالت سبز شدن چراغ، تقاطع برایشان خالی باشد. در صورتی کهدر برخی موارد اینطور نیست و باید تا باز شدن مسیر صبور بود.
بستهنشدن کمربند ایمنی: یک زمانی بستن کمربند ایمنی برای همگیمان معضلی بود که نمیتوانستیم با آن کنار بیاییم؛ اما بعد از چند بار جریمه شدن به این نتیجه رسیدیم که چه بهتر از این وسیلهای که تا چند سال پیش تنها شکل تزئینی داشت استفاده کنیم. برایهمین هم در حال حاضر به جایی رسیدیم که وقتی کمربند را نبسته باشیم، انگار چیزی را فراموش کردهایم. البته تنها به دلیل جریمه شدنبستن کمربند نهادینه نشده است. چون در هر صورت با بستن کمربند ایمنی از بسیاری آسیبهایی که تنها قرار است به خودرو خسارتوارد شود کم خواهیم کرد. همچنین در نظر داشته باشید آمارهای ثبت شده نشان میدهد بسیاری از تصادفات در سرعتهای کم ونزدیک به خانه محل زندگی شخص اتفاق میافتند؛ بنابراین خود را با این نکته که «مقصد چند خیابان جلوتر است» برای نبستن کمربندقانع نکنید که ممکن است خطر بیخ گوشتان باشد و با بستن ساده کمربند ایمنی در همان استارت نخست این خطر را از خود دور کنید.
رانندگی بیمحابا: رانندگی بیمحابا، یا اگر بخواهیم کمی خودمانیتر بگوییم «رانندگی دیوانهوار»، یک روش خوب برای تصادفکردن است! این حالت از رانندگی شامل منحرفشدن، لاییکشیدن در ترافیک، سبقت از راست، شتابگرفتن و ترمز به صورت ناگهانی وهمینطور رانندگی با سرعت کم در خط سرعت در بزرگراه و برخی موارد دیگر میشود. اگر به این باور برسید که شما راننده رالی نیستیدو خیابان و جاده نیز پیست اتومیبلرانی نیست و زمان رسیدن به مقصد قرار نیست به شما جایزهای تعلق بگیرد و مورد تقدیر قرار گیریدشاید بیخیال رانندگی بیمحابا شوید.
درافتینگ پشتسر کامیونها: حرکت کردن پشتسر یک کامیون تریلر حتما باعث بهبود مصرف سوخت شما میشود، ولی این دلیلنمیشود که باید حتما این کار را انجام دهید. دنبال کردن یک کامیون با فاصلهای کمتر از ۴۵ متر فوقالعاده خطرناک است. حتی باحفظ این فاصله، هنگامیکه کامیون به صورت ناگهانی ترمز کند، شما کمتر از ۲ ثانیه برای عکسالعمل زمان خواهید داشت. از جملهموضوعات دیگری که باید در این زمینه به آن توجه داشته باشید این است که برخی از رانندگان کامیون، به صورت مستقیم نمیتوانندببینند که دقیقا پشتسرشان چه خبر است و نسبت ارتفاع تریلر و کاپوت خودرو خطر بیشتری ایجاد میکند. پس هیچ وقت با نزدیک شدنبیش از اندازه به کامیون جان خود و اطرافیانتان را به خطر نیاندازید.
سرعت زیاد بهخاطر شرایط جوی: وقتی شرایطی جوی از حالت عادی خارج میشود، بهترین راه برای جلوگیری از تصادف، کاستناز سرعت است و این موضوع شامل رانندگان باتجربه و ماهر نیز میشود. این مسئله از علم فیزیک نشات میگیرد که متاسفانه همه به آنتوجه نمیکنند. درصد قابل توجهی از تصادفات رانندگی با شرایط آبوهوایی مرتبط هستند. همین دلیل کافی است تا سرعت خود را کمکنید و فاصله مناسبی با خودروی جلویی ایجاد کنید. برای رسیدنن عجله نکنید. قرار نیست در شرایط جویی نامساعد اتفاق بدی رخدهد. با حفظ خونسردی و آرامش مسیر خود را ادامه داده و اطمینان داشته باشید که بیدردسر به مقصد خواهید رسید.
رانندگی با حواسپرتی: رانندههای حواسپرت، مثالهای خوبی برای کسانی هستند که فکر میکنند ایده تکنولوژی راننده خودکار درخودرو، یک ایده عالی و بسیار مفید است. بنابراین اگر میخواهید نسل کنونی خودروها را حفظ کنید، گوشی خود را کنار بگذارید، باسرنشینان خودرو وارد مباحث جدی و بحثبرانگیز نشوید، خوراکی و آشامیدنی نخورید و کلام نهایی اینکه شش دانگ حواستان را برایجاده بگذارید که علت اکثر تصادفات جادهای عدم توجه راننده به جلو بوده است.
سرعت گرفتن: سرعت در بین عوامل تصادفات منجر به مرگ، پس از رانندگی در حالت مستی، در جایگاه دوم قرار دارد. احتمال یکتصادف به صورت کلی وقتی افزایش پیدا میکند که یک راننده بالاتر یا پایینتر از حد مجاز سرعت برای یک جاده حرکت کند. وقتی همهبا یک سرعت مشخص در یک جاده حرکت کنند، شرایط قابلپیشبینیتر میشود و ایمنی جاده نیز بالاتر میرود. برای این کار نیزکافیست به علائم راهنمایی و رانندگی که به شما میگوید در این جاده با چه سرعتی رانندگی کنید دست پیدا خواهید کرد. میبینید کهکار سختی نیست.
رانندگی در حالت خستگی: رانندگی با حالتی خوابآلود به اندازه رانندگی در حالت مستی خطرناک است. اگر احساس خواب آلودگیو سرسنگینی میکنید، از جاده بیرون بزنید و در یک جای امن، اندکی استراحت کنید. شاید دیرتر از زمان پیشبینیشده به مقصدبرسید، ولی این زمان را برای ایمنی بیشتر خود و دیگر رانندگان حاضر در جاده صرف کردهاید. پس غرور کاذب در این زمینه را کناربگذارید و سعی کنید با کمی استراحت در کنار جاده و نوشیدن چای و… خود را برای ادامه سفری ایمن محیا کنید.
رانندگی در حالت غیرعادی: بخش عمدهای از تصادفات رانندگی منجر به مرگ، تحتتاثیر رانندگی با حالت مستی است. الکلمشخصا توانایی رانندگی شما را پایین میآورد و مهمتر از همه اینکه، قدرت واکنش شما را کاهش میدهد. در هر حال، از طرف پلیس بارانندگانی که در حالت غیرعادی هستند، برخوردهای زیادی اعمال میشود. در کشورهای خارجی بالاترین جریمه به کسی تعلق میگیردکه در حالت مستی و شرب مشروبات الکلی پشت فرمان نشسته است. این موضوع بسیار جدی است به دلیل آنکه با سلامت جانیانسانهای بسیاری سر و کار دارد
گزارش: آزاده باقری