چین رقیب پرقدرت خودروسازی در جهان - پایگاه خبری خودروهای تجاری سیونا | پایگاه خبری خودروهای تجاری سیونا
  • امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
1

چین رقیب پرقدرت خودروسازی در جهان

  • کد خبر : 25944
  • ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۲
چین رقیب پرقدرت خودروسازی در جهان

چین به غول جدید صادرات خودرو تبدیل شده است. صنعت خودروسازی این کشور با سرعت و پر قدرت در حال پیشرفت است چنان که خود را در جمع سه کشور صادر کننده بزرگ در دنیا رسانده است.

به گزارش پایگاه خبری خودروهای تجاری؛ با استناد به داده‌های انجمن خودروهای سواری چین صادرات خودروی چین به بازارهای بین‌المللی در سال ۲۰۲۲ به بیش از ۵/ ۲میلیون دستگاه رسید و این کشور را به سومین صادرکننده بزرگ خودرو در جهان تبدیل کرد.
بر اساس تعداد خودروهای صادرشده، چین پس از ژاپن و آلمان قرار می‌گیرد اما جلوتر از ایالات متحده و کره جنوبی است که نشان‌دهنده ظهور یک رقیب قوی برای غول‌های خودروسازی جهان است. برندهای چینی در حال حاضر جزو پرفروش‌ترین برندها در خاورمیانه و آمریکای لاتین هستند. مدل‌های الکتریکی تسلا و برندهای اروپایی سابق که متعلق به چین هستند . (و همچنین مارک‌های اروپایی مانند داچیا اسپرینگ و بی‌ام‌و iX۳ ) بیشترین خودروهای ساخت چین در اروپا را تشکیل می‌دهند. بر اساس این گزارش، طیف گسترده‌ای از برندهای چینی مانند BYD و Nio نیز محبوبیت زیادی پیدا کرده اند. شرکت BYD با حمایت شرکت برکشایر هاتاوی که متعلق به وارن بافت است، بازارهای کشورهای توسعه‌یافته مانند استرالیا را با خودروهای الکتریکی خود به دست آورده است.
بر اساس داده‌های جداگانه منتشرشده توسط انجمن خودروسازان چین (CAAM)، صادرات خودرو از سرزمین اصلی چین با افزایش سالانه ۵/ ۵۴درصدی نسبت به سال گذشته مواجه بوده و در سال ۲۰۲۲ به ۱۱/ ۳میلیون دستگاه رسیده است که دومین کشور بزرگ جهان پس از ژاپن محسوب می‌شود. به گفته موسسه مارک‌لاینز، ارائه‌دهنده داده‌های صنعت خودرو، خودروسازان ژاپنی در ۱۱ ماه اول سال ۲۰۲۲، ۲/ ۳میلیون دستگاه خودرو به بازارهای بین‌المللی صادر کرده‌اند که نسبت به سال قبل تقریبا بدون تغییر بوده است. در همین حال، طبق اعلام انجمن صنعت خودروی آلمان (VDA)، این کشور در سال گذشته میلادی ۶۱/ ۲میلیون خودرو به دیگر کشورها صادر کرد که نشان‌دهنده افزایش ۱۰‌درصدی نسبت به سال گذشته است.
میزان تولید و فروش خودرو در چین طی سال ۲۰۲۲ نیز به ترتیب ۲۷.۰۲۱ و ۲۶.۸۶۷ میلیون دستگاه بوده است. علاوه بر این انجمن سازندگان خودروی چین پیش‌بینی می‌کند فروش خودروهای صفرکیلومتر در چین به ۲۷.۶ میلیون دستگاه در سال ۲۰۲۳ رسیده و رشد ۳ درصدی را ثبت کند. همچنین پیش‌بینی می‌شود فروش خودروهایی با پیشرانه‌های غیر درون‌سوز نیز به ۹ میلیون دستگاه برسد که آن‌هم به معنی رشد ۳۵ درصدی خواهد بود. اما ۱۰ برند برتر در چین از نظر صادرات خودرو در سال ۲۰۲۲ عبارت‌اند از سایک، چری، تسلا چین، چانگان، دانگ فنگ، جیلی، گریت وال، جک، بایک و CNHTC. شایان ذکر است تا قبل از سال ۲۰۲۱ میزان صادرات صنعت خودروی چین حدود ۱ میلیون دستگاه بوده اما در سال‌های اخیر خودروهای چینی نفوذی نامحسوس به بازارهای اروپایی و آمریکایی داشته‌اند. از آنجایی که استقبال از خودروهای هیبریدی و برقی در اروپا و آمریکای شمالی افزایش می‌یابد، چینی‌ها نیز به دنبال نفوذ بیشتر در این کشورها هستند.
بر اساس گزارش‌های منتشر شده، در ۱۱ ماهه ابتدایی سال قبل کشورهای امارات متحده عربی و مکزیک محبوب‌ترین مقاصد صادراتی خودروسازان چینی بوده‌اند و در این دو کشور رشد فروش ۲۷۰ و ۱۶۰ درصدی داشته‌اند. سه کشور برتر پذیرای خودروهای هیبریدی و برقی چینی نیز به ترتیب بلژیک، بریتانیا و فیلیپین هستند. نهایتاً باید گفت خودروسازان چینی در تلاش هستند با عرضه محصولات بدون آلایندگی حرف اول را در جنوب شرق آسیا بزنند، بازاری که در قبضه ژاپنی‌ها بوده است. بر اساس داده‌های موجود، فروش خودرو در منطقه جنوب شرق آسیا به ۲.۷۹ میلیون دستگاه در سال ۲۰۲۱ رسیده که رشد ۱۴ درصدی را نشان می‌دهد. تخمین زده شده تا سال ۲۰۳۵ فروش خودروهای برقی در این منطقه به‌طور کامل از خودروهای بنزینی پیشی بگیرد. در دو سال گذشته خودروسازان چینی از جمله نتا، بی وای دی، وولینگ، چانگان، جیلی و گریت وال با موفقیت توانسته‌اند به بازار خودروهای برقی جنوب شرق آسیا نفوذ کنند.

گزارش: فاطمه اصلان بیک

لینک کوتاه : https://cvna.ir/?p=25944

برچسب ها

اخبار مرتبط

نظرات

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰