بعضی از این خودروها به دلیل تعداد محدود تولیدشان محبوبیت دارند و اغلب آنها دارای قیمتهای نجومی نیز هستند. دسته دیگری ازخودروهای کلاسیک در زمان خود توانسته بودند در مسابقات اتومبیلرانی قهرمان شوند و این برای آنها یک پیشینه افتخارآمیز به حسابمیآید.
به گزارش پایگاه خبری خودروهای تجاری (سیونا)، بدون شک محبوبترین ماشین های کلاسیک از قاره اروپا و کشور آمریکا هستند؛درواقع بسیاری از خودروهایی که امروز دارای ارزش کلاسیکاند یا تولید کشور آمریکا هستند یا محصول یکی از کشورهای آلمان،انگلیس و ایتالیا به حساب میآیند.
ماشین بازها خوب میدانند که یک ماشین کلاسیک را باید جواهری روی چرخ دانست که ارزش آن هر روز که میگذرد بیشتر میشود. عوامل زیادی در ارزش و محبوبیت یک ماشین کلاسیک دخیل هستند.
در ادامه ۱۰ ماشین کلاسیک محبوب را معرفی میکنیم که کمتر ماشین بازی نسبت به آنها بیعلاقه است!
۱٫ اولین ماشین کلاسیک، پورشه ۹۴۴
پورشه را همه به خاطر تولید مدل موتور عقب ۹۱۱ میشناسند پس اگر پورشهای داشته باشیم که موتور آن در جلو قرار گرفته باشد بیشک با خودروی خاص طرف هستیم. اولین پورشه موتور جلو که به ماشینهای متداول شباهت داشت مدل ۹۲۴ بود که در سال ۱۹۷۶معرفی شد. پورشه دو سال بعد مدل بعدی این خودرو با نام ۹۲۸ را معرفی کرد و سرانجام در سال ۱۹۸۲ مدل ۹۴۴ معرفی شد.
در بین خودروهای موتور جلوی پورشه، ۹۴۴ اسپرتترین آنها تا آن زمان بود و با موتور ۲.۵ لیتری چهار سیلندر خود که ۱۸۷ اسب بخارقدرت داشت توانست توجه بسیاری از ماشین بازها را به خود جلب کند. مجله کار اند درایور در آن زمان اعلام کرد پورشه ۹۴۴ بهترینهندلینگ را در بین خودروهای عرضه شده در بازار آمریکا دارد. پورشه ۹۴۴ امروزه خودرویی محبوب در بین علاقهمندان به ماشینکلاسیک است؛ به خصوص که با قیمتی زیر ۱۰ هزار دلار، بسیار معقولتر از ۹۱۱ های کلاسیک با قیمت نجومی است.
۲. آلفارومئو اسپایدر، ماشین کلاسیک جذاب ایتالیایی
آلفارومئو اسپایدر یکی از خاصترین و پر طرفدارترین خودروهای اسپرت کلاسیک ایتالیایی است. بسیاری از ماشین دوستان پوسترهایاین رودستر زیبای ایتالیایی را روی دیوار اتاق خود دارند و جذابیت آن را با محصولات فراری مقایسه میکنند. این در حالی است کهامروز میتوانید با کمتر از ۲۰ هزار دلار صاحب یک اسپایدر در آمریکا شوید. آلفارومئو اسپایدر که در سال ۱۹۷۳ تولید میشد مجهزبه موتور ۲ لیتری چهار سیلندر مجهز به دو میل سوپاپ بود که میتوانست ۱۲۹ اسب بخار قدرت تولید کند. گرچه قدرت این ماشینکلاسیک چندان زیاد به نظر نمیرسد، اما رانندگی با اسپایدر لذت فوقالعادهای به همراه دارد.
۳. شورولت کامارو ۱۹۶۷
گرچه شورولت مسئولیت رقابت با فورد موستانگ را در ابتدا بر عهده مدل Corvair گذاشته بود، اما خیلی زود کامارو این نقش را برعهده گرفت تا به عنوان اصلیترین ماسل کار شورولت به مصاف فورد موستانگ برود. شورولت کامارو اولین بار در سال ۱۹۶۷ معرفیشد و مدل اولیه آن به موتور ۳.۸ لیتری شش سیلندر خطی مجهز بود.
محبوبترین مدل کامارو مدل SS است که در سال ۱۹۶۹ به بازار آمد. نسخه دیگر این ماشین کلاسیک که طرفداران فراوانی دارد، مدلZ28 است که در بازار کشورمان نیز عرضه شده بود و امروز بسیاری از ماشین بازها به دنبال نسخههای تمیز و سالم آن هستند. مدلZ29 نیز در سال ۱۹۶۹ به عنوان یک خودروی مسابقهای و با موتور هشت سیلندر ۲۹۰ اسب بخاری معرفی شده بود. این ماشینکلاسیک نسخههایی با قدرت ۴۳۰ اسب بخار نیز دارد که مخصوص مسابقات درگ ساخته شده بودند و COPO کامارو نام دارند.
۴. پونتیاک فایربرد ترنس ام
پونتیاک فایربرد ترنس ام از آن خودروهای کلاسیکی است که نسخههای متنوع و زیادی دارد و همین میتواند خریداران این خودرو رامقداری سردرگم کند. البته تنوع نسخههای ترنس ام در بازار ایران کمتر است و خریداران این مدل کار راحتتری در پیش دارند.
پونتیاک ترنس ام زمانی که در سال ۱۹۷۳ معرفی شد، دارای طراحی مدرنی بود اما چشمگیرترین بخش ظاهری این ماشین کلاسیک راباید نقش روی کاپوت آن دانست.
قویترین نسخه پونتیاک فایربرد ترنس ام ۳۱۰ اسب بخار قدرت داشت، اما در مدلهای ۱۹۷۷ مدل ۶.۶ لیتری هشت سیلندر خورجینیاین خودرو تنها حدود ۲۰۰ اسب بخار تولید میکرد که دلیل اصلی آن تغییر استانداردهای آلایندگی بود. با این وجود فایربرد ترنس ام بهخاطر طراحی چشمنواز خود در تمامی مدلها از پرطرفدارترین و برترین خودروهای کلاسیک آمریکایی است.
۵. موستانگ، معروفترین ماشین کلاسیک خوش صدا
موستانگ را باید معروفترین و محبوبترین ماشین کلاسیک فورد به حساب آورد و اگر آن را معروفترین ماسل کار جهان نیز بنامیماغراق نکردهایم. کمتر خودرویی در جهان وجود دارد که تاریخچه آن به اندازه موستانگ قوی باشد. یکی از پرطرفدارترین نسخههایموستانگ مدل Boss 429 است که در ابتدا برای مسابقات ناسکار طراحی شد، اما بیش از آنکه در ناسکار محبوبیت پیدا کند درمسابقات خیابانی برای خود شهرت دست و پا کرد.
فورد موستانگ به دلیل ترتیب احتراق خاصی که موتور هشت سیلندر آن دارد صدایی بسیار جذاب و پرطنین تولید میکند. موتور هشتسیلندر Boss 429 میتواند ۳۷۵ اسب بخار قدرت تولید کند که برای رقابت با بسیاری از خودروهای اسپرت امروزی نیز کافی است.
۶. شورولت کوروت
شورولت کوروت بیشتر یک خودروی سوپر اسپرت است تا یک ماسل کار، اما برخی از کلاسیک بازها این خودروی محبوب و زیبایآمریکایی را جزو ماسل کارها طبقهبندی میکنند. نسل سوم شورولت کوروت با کد C3 محبوبترین کوروت کلاسیک است و پرطرفدارتریننسخه آن را باید مدل ZL1 با موتور ۴۳۰ اسب بخاری دانست. شورولت کوروت C3 به باور خیلی از ماشین بازها زیباترین نسخهشورولت کوروت است.
تولید این ماشین کلاسیک در سال ۱۹۶۹ شروع شد و تا سال ۱۹۸۲ ادامه پیدا کرد. امروزه مدلهای ۸۱ آن را میتواند با کمتر از ۱۵هزار دلار آمریکا خریداری کرد. البته با چنین قیمتی نمیتوانید نسخههای قوی این خودرو را خریداری کنید و بیشتر مدل هشت سیلندر۱۹۰ اسب بخاری را میتوانید گیر بیاورید. با این وجود جای نگرانی در مورد قدرت موتور شورولت کوروت وجود ندارد چون شرکتهایبسیاری در آمریکا برای این خودرو کیتهای ارتقا و تقویت موتور تولید میکنند.
۷. رولزرویس سیلورشدو ۱۹۷۶
این لیست ده تایی را به هیچ وجه نمیتوان بدون حضور رولزرویس تکمیل کرد. خودروهای رولزرویس کلاسیک معمولا قیمتهایی بسیار بالادارند و همین آنها را از دسترس بسیاری از کلاسیک سواران خارج میکند با این وجود این مسئله در مورد همه مدلها صدق نمیکند. برای مثال مدل سیلورشدو که در تصویر میبینید یک سدان فول سایز لوکس است که نمونههای سالم آن را میشود با حدود ۲۰ هزار دلارخریداری کرد.
از رولزرویس سیلورشدو باید در کنار مرسدس بنز پولمان به عنوان لوکسترین خودروهای دهه هفتاد میلادی نام برد. این سدان ماشینکلاسیک در زیر کاپوت خود از موتور هشت سیلندر وی شکل استفاده میکند که ۲۴۷ اسب بخار قدرت دارد و در ۱۰.۵ ثانیه میتواند اینخودرو را به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برساند. رولزرویس سیلورشدو از یک گیربکس ۳ دنده خودکار استفاده میکند. این خودرو راهیچکس به خاطر قابلیتهای حرکتیاش نمیخرد بلکه باید از طراحی محصور کننده و راحتی فوقالعاده آن لذت برد. در نظر داشتهباشید که با وجود قیمت پایین رولزرویس در هنگام خرید، اما نگهداری آن به هیچ وجه ارزان نیست و در حد خودروهایی صد هزار دلاریهزینه دارد.
۸. دوج چارجر، ماشین کلاسیک هیجانانگیز
دوج چارجر این روزها یک سدان اسپرت است اما مدل ۱۹۷۵ دوج چارجر یک خودروی کوپه دو در بود که در بازار ماسل کارها برای خودبرو و بیایی داشت! موتور هشت سیلندر وی شکل این خودرو ۱۵۰ اسب بخار قدرت و ۳۵۰ نیوتن متر گشتاور داشت و در عرض ۱۲.۸ثانیه میتوانست به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد. حداکثر سرعت این خودرو نیز حدود ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت بود. این مشخصاترا یک داچیا داستر نیز به شما میدهد، اما با هزینه کردن مبلغی در حدود ۸ هزار دلار میتوانید همین اعداد را در یک ماسل کار کشیدهو جذاب آمریکایی تجربه کنید تا متوجه شوید اعداد هیچگاه جای استایل و لذت را نمیگیرند!
۹. مرسدس بنز SL380
مرسدس بنز SL نسل R107 حدود دو دهه روی خط تولید قرار داشت و در این زمان طولانی نه تنها از محبوبیت این خودرو کاسته نشدبلکه پس از توقف تولید نیز این ماشین کلاسیک آلمانی، طرفداران زیادی دارد. این روزها با مبلغی در حدود ۱۱ هزار دلار میتوانید یک کدSL380 مدل ۱۹۸۱ را خریداری کنید که از موتور هشت سیلندر خورجینی ۱۵۵ اسب بخاری در کنار گیربکس ۴ دنده خودکار استفادهمیکند. مدل SL560 نیز قویترین نسخه R107 است اما قیمت بالاتری هم دارد.
۱۰. کادیلاک الدورادو
با پولی در حدود ۱۲ هزار دلار هیچ خودروی صفر کیلومتر جذابی نمیتوانید بخرید و در بهترین حالت میتواند یک اتومبیل متوسط را بهصورت اجاره سالیانه در اختیار داشته باشید. با این حال اگر اهل ماشینهای کلاسیک باشید با همین پول میتوانید پشت فرمان یکی ازجذابترین ماشین کلاسیک های آمریکایی تاریخ، یعنی کادیلاک الدورادو قرار بگیرید و از سواری فوقالعاده این کوپه عظیمالجثه لذتببرید.
الدورادو با موتور قدرتمند هشت سیلندر خود که ۱۹۰ اسب بخار قدرت و ۴۵۰ نیوتن متر گشتاور دارد به مانند یک قایق لوکس روی جادهاست و به راحتی و در کمال آرامش میتواند به سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند.
گزارش: شیوا آبا