چرا جا‌ده‌ها هنوز جان می‌گیرند؟ - پایگاه خبری خودروهای تجاری سیونا | پایگاه خبری خودروهای تجاری سیونا
  • امروز : شنبه - ۱۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 4 May - 2024
2

چرا جا‌ده‌ها هنوز جان می‌گیرند؟

  • کد خبر : 25114
  • ۲۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۹:۳۵
چرا جا‌ده‌ها هنوز جان می‌گیرند؟

سوانح رانندگی سالیانه هزاران نفر از ایرانی‌ها را به کام مرگ می‌کشاند و همینطور چندین هزار نفر را مجروح یا معلول می‌کند.

تاریخچه سوانح رانندگی در ایران به سال ۱۳۰۵ هجری شمسی برمی‌گردد. زمانی که درشکه غلامحسین درویش (درویش خان) با اتومبیل برخورد کرد و باعث مرگ او شد.

به گزارش پایگاه خبری خودروهای تجاری (سیونا)، در واقع تصادفات رانندگی یکی از مهم‌ترین عوامل مرگ و میر در ایران است. بر طبق آماری که از سوی پزشکی قانونی در چهار ماه ابتدای سال ۱۳۹۳ اعلام شده، تعداد ۵۰۸۱ نفر در تصادفات رانندگی کشته شده‌اند که از آمار جان باختگان آمریکا در جنگ علیه عراق در ۲۰۰۳ که ۴۴۸۷ نفر بوده بیشتر است.

سازمان جهانی بهداشت (WHO) در ایران تصادفات رانندگی جاده‌ای در ایران را ۲۰ برابر بیشتر از میانگین آن در جهان می‌داند و بیان می‌کند که در ایران هر ۱۹ دقیقه شاهد از بین رفتن جان یک انسان در جاده‌ها هستیم و در هر دو دقیقه یک نفر مجروح یا معلول می‌شود.

طبق گزارش پزشکی قانونی آمار مرگ و میر تصادفات جاده‌ای در یک دهه از سال ۱۳۸۲ تا ۱۳۹۲ از ۲۱۰۰۰ نفر به ۱۹۰۰۰ نفر کاهش پیدا کرده است.

دلایل حوادث رانندگی در ایران

عوامل حوادث رانندگی؛ خطای انسانی، مشکلات فنی اتومبیل و بقیه زیر ساخت‌ها هستند. اصلی‌ترین و مهم‌ترین عامل در رخ دادن یک حادثه رانندگی حرکات خطر آفرین راننده است.

کمبود تمرکز کافی

راننده‌ای که با خودرو آشنایی ندارد و نحوه کنترل آن را به خوبی نمی‌داند باعث حوادث خطرناکی در جاده‌ها خواهد شد.

رتبه اول حوادث رانندگی به آن دسته از رانندگان تعلق می‌گیرد که موقع رانندگی تمرکز لازم را نداشته باشند و در حال خوردن و آشامیدن و یا ارسال پیامک و صحبت کردن با تلفن همراه و یا نگاه کردن به گوشی برای جهت یابی خودرو به جای تمرکز روی جاده و اطراف خودرو باشند.  

این افراد مجرم نیستند ولی این‌ها کسانی هستند که با نداشتن تمرکز و صحبت با تلفن یا گاهی ارسال یک پیام و خوردن و آشامیدن در هنگام رانندگی از جاده غفلت می‌کنند.

سبقت غیر مجاز

این عامل یکی از اساسی‌ترین عوامل بروز تصادفات است چون اکثر تصادفات جاده‌ای موقعی رخ می‌دهند که راننده خودرو با وجود نداشتن دید کافی (مثلا در پیچ ها و یا جاهایی که خط ممتد وجود دارد) سبقت می‌گیرد و حوادث مرگباری را رقم می‌زند.

سرعت غیر مجاز

با توجه به این‌که در حال حاضر تمام جاده‌ها و خیابان‌ها به تابلوهای حداکثر سرعت مجاز مجهز شده‌اند، ولی رانندگانی هستند که به این علائم توجهی ندارند و در اثر تخطی از سرعت مجاز کنترل اتومبیل را از دست می‌دهند و سبب مرگ و معلولیت خود و افراد بی گناه دیگر می شوند.

همه شما این افراد را در آزادراه‌ها کمابیش دیده‌اید، این‌ها از محدوده سرعت مجاز فراتر می‌روند و سرعت آنها گاهی از ۱۵۰ هم بالاتر است. اگر در زمان رانندگی سرعت بالا باشد نمی‌توانید در هنگام خطر عکس العمل به موقع و مناسبی داشته باشید و تصادف رخ می‌دهد.

مصرف داروها و مخدرها

عامل بعدی مصرف داروهای خواب آور، ضد افسردگی یا محرک و همینطور مشروبات الکلی و مواد مخدر است که با خارج کردن انسان از حالت عادی منجر به بروز حوادث غیر قابل جبرانی در جاده‌ها می‌شود. قبل از رانندگی از مصرف اینگونه داروها و مواد خودداری کنید.

توجه نداشتن به خطوط

رانندگان باید موقع تغییر دادن خطوط حتما با نگاه کردن به آیینه های بغل و جلو و استفاده از راهنما به طور امن خط خود را تغییر دهند و از حرکت ناگهانی که باعث خارج کردن خود یا رانندگان دیگر از تعادل و بروز تصادف می‌شود، خودداری کنند.

رعایت نکردن فاصله مجاز

در موارد زیادی رعایت نکردن فاصله مجاز با اتومبیل جلویی سبب می‌شود که کنترل در موقع بروز خطر کم شود و راننده عکس العمل درستی نداشته باشد که می‌تواند برای راننده و افراد دیگر عواقب غیر قابل جبرانی را به وجود آورد.

لغزنده بودن جاده:

موقع باریدن باران یا برف علاوه بر این‌که جاده لغزنده می‌شود دید رانندگان هم کم خواهد شد و این عوامل باعث بروز تصادف و حوادث ناگوار پس از آن می‌شوند.

بی تجربه بودن راننده

یکی از اساسی‌ترین دلایل تصادفات رانندگی، بی‌تجربه بودن و بی‌مهارتی رانندگان است، برای همین توصیه می‌شود راننده حداقل دو سال در شهر رانندگی کند تا مهارت لازم برای تردد در جاده های بیرون شهر را کسب کند و توان کنترل اتومبیل در جاده را داشته باشد.

درگیر شدن رانندگان

همانطور که می‌دانیم یکی از عوامل تصادفات جاده‌ای درگیری رانندگان با هم است به طور مثال راننده‌ای که با یک حرکت راننده کناری خشمگین می‌شود و به تعقیب آن می‌پردازد به علائم بی توجهی می‌کند و فاصله مجاز و بقیه موارد را رعایت نمی‌کند، باعث افزایش بروز اتفاقات ناگوار تصادف می‌شود.

عابرین پیاده

عابرین پیاده از دیگر عواملی هستند که در سوانح رانندگی می توان به آن اشاره کرد. به طور مثال رفتار پر خطر عابر پیاده‌ای که به جای عبور از پل عابر پیاده از خیابان عبور می‌کند، می‌تواند خطر ساز شود.

گزارش: فرنوش آبا

لینک کوتاه : https://cvna.ir/?p=25114

برچسب ها

اخبار مرتبط

نظرات

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰