به گزارش پایگاه خبری خودروهای تجاری (سیونا)، تاریخچه برند مرسدس بنز شاید در میان همه برندهای مطرح خودروسازی کمیجذابتر باشد، زیرا این کمپانی در سراسر دنیا طرفداران بیشماری دارد. شرکت بنز تنها برندی است که مبدا بسیاری از اتفاقات وپیشرفتهای حاصل شده در صنعت خودروسازی محسوب میشود.
کمپانی مرسدس بنز در سال ۲۰۲۲ شصت و چهارمین تولد خود را جشن گرفت. بنز، اولین کارخانه خودروسازی دنیا محسوب میشود وقدمهای اولیه بنیانگذاری آن حتی به سالهای بسیار دورتر برمیگردد.
مرسدس بنز (Mercedes Benz) یک برند آلمانی تبار است که ۲۸ ژوئن سال ۱۹۲۶، یعنی درست ۹۶ سال پیش، توسط کارل بنز و باکمک رقیبش گوتلیب دایملر پایهگذاری شد. مرکز مدیریت این کارخانه در اشتوتگارت آلمان قرار دارد. از همان ابتدا تا به امروز، محصولاتاین کمپانی طیف گستردهای را در برمیگیرد چرا که تولیدات آن شامل خودروهای لوکس، ون، کامیون، اتوبوس و حتی آمبولانس هممیشود. سابقه این برند محبوب به قدری درخشان است که در سال ۲۰۱۸، با فروش بیش از ۲.۳۱ میلیون خودروی سواری، در لیستبزرگترین تولیدکنندگان ماشین در سراسر دنیا قرار گرفت.
رسیدن به چنین جایگاهی آن هم در صنعت پر رقابت خودروسازی، کار چندان آسانی نیست.
پایهریزی احداث این کمپانی به سالهای پیش ۱۹۲۶ باز میگردد. اصالت این غول خودروسازی آلمانی، از مدل مرسدس سال ۱۹۰۱ Daimler-Motoren-Gesellschaft و Benz Patent-Motorwagen سال ۱۸۸۶ کارل بنز سرچشمه میگیرد. مورد دوم به عنواناولین اتومبیلی شناخته میشود که از طریق موتور درون سوز حرکت میکرد. نکته اینجاست که بنز و دایملر دو رقیبی بودند که هرگز درطول زندگی خود یک دیگر را ملاقات نکردند. با این حال، اختراعات و تلاشهای بیوقفه هر کدام از آنها، در نهایت موجب شکلگیری اینبرند شد. یکی از نکات بسیار جالب، شعار کمپانی است که با تاریخ آن همخوانی بسیاری دارد، «یا بهترین یا هیچی.»
مرسدس بنز طی زمان
اگر به خاطر وجود بعضی از نابغهها نبود، ممکن بود تولد و حیات صنعت خودروسازی سالها به تعویق بیافتد. این نوابغ، بنز، دایملر وویلهلم مایباخ نام داشتند که هرکدام به نوبه خودشان، کمک بزرگی نه تنها به صنعت خودروسازی، بلکه به پیشرفت دنیا کردند.
آشنایی، دوستی و همکاری دایملر و مایباخ نقطه عطفی در سرگذشت این شرکت است، چرا که مایباخ بعدها به عنوان یک طراح بااستعداد و ادامهدهنده مسیر دایملر، لطف بزرگی در حق کمپانی مرسدس بنز کرد.
در سال ۱۸۸۲، دایملر با خریدار یک ویلا، کارگاه مخصوص به خودش را راه اندازی کرد. پس از مدتی مایباخ نیز به او ملحق شد و تمامتمرکز خود را روی ساخت موتوری گذاشتند که برای هر وسیله نقلیهای مناسب و قابل استفاده باشد. تلاشهای بیوقفه آنها منجر بهساخت یک موتور تک سیلندر شد که امروزه با نام «ساعت پدربزرگ»
Grandfather Clock شناخته میشود.
در سوی دیگر آلمان، کارل بنز به همراه دو تن از همکارانش به نامهای مکس کسپر رز و فردریک ویلهلم اسلینگر، کمپانی Benz & Co. Rheinische Gasmotoren-Fabrik را بنیانگذاری کرد که بعدا در سال ۱۸۹۹، نام آن به Benz & Cie. تغییر پیدا یافت. آنهاتوانستند با تلاش زیاد، تعداد کارکنان کمپانی خود را به ۲۵ نفر برسانند و موقعیت کارخانه را به محلی بزرگتر انتقال دهند. با وجودتمامی تلاشهای بنز، رز و اسلینگر هیچ امیدی به آینده این کسب و کار نداشتند. رز پیش از جدایی از کارخانه و گروه، به بنز توصیه کردکه وقت خود را برای ساخت ماشین هدر ندهد. بعدها این کمپانی به بزرگترین کارخانه تولید موتور در آلمان تبدیل شد.
سال ۱۸۸۵، دایملر و مایباخ با استفاده از تجربیاتی که هنگام ساخت ساعت پدربزرگ بدست آورده بودند، موفق شدند یک موتور تکسیلندر کوچکتر بسازند. آنها با قرار دادن این موتور جدید روی یک دوچرخه درشکه شکل، موفق شدند “خودروی سواری دایملر” (Daimler Riding Car) را اختراع کنند که به اولین موتورسیکلت جهان تبدیل شد.
سال بعد، یعنی ۱۸۸۶، موفقیت کارخانه بنز به حدی رسیده بود که میتوانست بیشتر وقتش را صرف اختراع وسایل نقلیه موتوری کند. اوموفق به اختراع موتوری شد که میتوانست نیروی لازم برای حرکت «وسیله نقلیه بدون اسب» او را تامین کند. او تصمیم گرفت برایموتور جدیدش، با دستان خودش یک وسیله نقلیه اختراع کند؛ بنابراین محصولی سه چرخ را طراحی کرد.
اولین خودرو درون سوز تاریخ
برخی تصور میکنند که کارل بنز اولین خودرو تاریخ را اختراع کرده است. این در حالیست که پیش از او، یک کاپیتان فرانسوی به نامنیکلاس–جوزف کانیو اتومبیلی را معرفی کرد که نیروی محرکه آن موتور بخار بود. به عبارت دیگر، کارل بنز در تاریخ به عنوان مخترعاولین خودرو درون سوز شناخته میشود. این خودرو چیزی نبود جز بنز پتنت موتورواگن، که به درشکه بدون اسب شهرت داشت و در سال۱۸۸۸ وارد خیابان شد.
موتور این وسیله نقلیه تک سیلندر و ۱.۰ لیتری بود و قدرتش حتی به یک اسب بخار هم نمیرسید. با این حال پتنت موتورواگن توانست بهلطف روشهای تبلیغی خانواده بنز، به خصوص برتا بنز که به عنوان یکی از تاثیرگذارترین زنان صنعت خودرو شناخته میشود، بهموفقیت خوبی دست پیدا کند.
نکته جالب اینجاست که این اتومبیل در زمان خود حدود ۶۰۰ مارک قیمت داشت که با توجه به تشبیه آن به یک کالای لوکس توسط جامعه،مبلغ زیادی به حساب میآمد.
برتا بنز
همسر بنز همیشه پشتیبان و کمک حال او بود. در واقع میتوان گفت حیات صنعت خودروسازی از زمانی آغاز شد که کارل بنز با کمکسرمایهگذاری همسرش برتا بنز، بنز پتنت موتورواگن را اختراع کرد و آن را به ثبت رساند. در همان سال، دایملر و همراهش مایباخ، بااضافه کردن یک موتور بنزینی به یک کالسکه، تاریخ را برای همیشه تغییر دادند. برتا بنز اولین زنی بود که حاضر شد با اختراع شوهرشبرای تبلیغ اولین خودرو درون سوز دنیا برای مسافتی طولانی رانندگی کند.
سرگذشت بنز بعد از دایملر
متاسفانه عمر دایملر کوتاهتر از آن بود که اولین مرسدس را با طراحی مایباخ در سال ۱۹۰۱ ببیند. این مدل همان سال توسط DMG معروف وارد بازار شد.
پس از آن، امیل جلینک که یک کارآفرین اروپایی بود، همکاری خود را با DMG آغاز کرد و توانست در ۱۹۰۲، این علامت تجاری را خلقکند. مدل مرسدس ۳۵ اسب بخار نیرو داشت و هم نام دختر جلینک یعنی مرسدس جلینک بود. بنابراین داستان معروفی که درباره ناممرسدس شنیدهاید درست است، اما برخی به اشتباه فکر میکنند که مرسدس، دختر کارل بنز بوده است. جلینک نقش بسیار مهمی درتاریخ این کمپانی دارد، زیرا او یک تاجر شناخته شده بود که به طبقات بالایی جامعه راه داشت و از همین طریق توانست خودروهای بهاصطلاح “بدون اسب” دایملر را بین افراد این قشر به خوبی جا بیاندازد. چیزی نگذشت که افراد بسیار مشهور و خانوادههای سرشناسبه مشتریهای او تبدیل شدند.
سال ۱۹۰۲، DMG به طور رسمی صاحب برند موفق مرسدس شد. اما متاسفانه مرسدس بنز، علامت تجاری درست و شناخته شدهاینداشت. همان موقع بود که پسران دایملر، یادآوری کردند که پدرشان در طول زمان، همیشه از یک ستاره به عنوان سنبل استفاده میکرد.
به همین جهت، مدیران این کمپانی تصمیم گرفتند که هم ستاره سه پر و هم ستاره چهارپر را به عنوان علامت تجاری ارائه دهند که درنهایت، از ستاره سه پر به عنوان نماد و لوگوی کمپانی استفاده شد.
پس از جنگ جهانی اول، کسب و کار (به خصوص فروش خودروهای سواری که امری لاکچری محسوب میشد)، آسیب فراوانی دید وتنها کمپانیهای قوی که توان مالی کافی داشتند باقی ماندند. بنابراین بسیاری از برندها و کارخانهها برای ادامه بقا، باید به ادغامشدن با دیگر شرکتها تن میدادند. در نهایت کارخانههای دایملر و بنز نیز از گزند بحران مالی دوران پسا جنگ در امان نماندند و درسال ۱۹۲۶، برندی جدید را با نام دایملر–بنز (Daimler-Benz AG) بهوجود آوردند. حالا این برند قادر بود که با تمرکز بر تبلیغاتدرست و نکات مثبت باقی مانده، در سال ۱۹۲۶، اولین طیف محصولات مشترک این برند جدید را معرفی کند. در طول دهه ۳۰ میلادی،این برند موفق شد مدل ۷۷۰ را تولید کند که مورد پسند هیتلر واقع شد، چرا که شیشه آن ضد گلوله بود.
گزارش: فرنوش آبا