به گزارش پایگاه خبری خودروهای تجاری (سیونا)، دو هفته پیش (۱۰ خرداد ماه)، مهلت هشت روزه ثبت درخواست خودرویی برای متقاضیان مشارکت در مرحله دوم سامانه یکپارچه که از ۲۰ تا ۲۹ اردیبهشت ماه برای تعریف حساب وکالتی و واریز وجه ۱۰۰ میلیون تومان و مسدود کردن آن در همین حساب وکالتی اقدام کرده بودند، به پایان رسید و افراد ثبتنام کننده در لیست نوبتدهی قرار گرفتند تا قرعهکشی نوبتدهی یک هفته پس از آن (چهارشنبه ۱۷ خرداد ماه) انجام شود.
طبق برنامهریزی صورت گرفته، چهارشنبه گذشته، قرعهکشی نوبتدهی انجام و از روز پنجشبه تا روز جمعه (۱۸ و ۱۹ خرداد ماه)، پایشهای بعدی انجام و سپس لیست نوبتدهی در اختیار خودروسازان قرار گرفت تا بر اساس برنامه تولید، فردا (۲۴ خرداد ماه) نتایج و لیست زمانبندی تخصیص نهایی که همان لیست اولویت مشتریان و نوبت تحویل خودروهاست، مشخص و منتشر شود.
همچنین متقاضیان با اطلاع از زمان واگذاری خودرو میتوانند ۱۰۰ میلیون تومان مسدودی را برداشت کنند.
نکته مهم موضوع اینجاست که تمام این فرآیند در حالی تاکنون انجام شده و لیست نوبتدهی فردا مشخص میشود که قیمت برخی خودروها (به ویژه خوروهای مونتاژی) مشخص نیست. قیمت خودروهای مونتاژی همچنان کلاف سردرگمی است که هنوز مشخص نیست، کجا باز خواهد شد؟ از یک سو شورای رقابت بر مصوبه خود تاکید دارد از سوی دیگر شرکتهای خودروساز از موضع قیمتی که خودشان تعیین کردهاند، پایین نیامدهاند.
حال که از امروز (سهشنبه) سکاندار وزارت صنعت، معدن و تجارت مشخص شده است، میتوان امیدوار بود که موضوع عدم شفافیت قیمت خودروهای بدون قیمت (بهویژه مونتاژیها) به زودی تعیین تکلیف شود؟
این در حالیست که وزارت صمت، تا پیش از وزیردار شدنش معتقد بود که بر اساس قانون حمایت از حقوق مصرفکننده و مصوبه شورای رقابت، بایستی قیمت محصول پیش از اجرای طرحهای فروش خودروساز اعلام شود و قانوناً نباید خودرویی را فروخت که قیمت نهایی آن هنوز اعلام نشده است.