به گزارش پایگاه خبری خودروهای تجاری (سیونا)،
آنوقت است که دیگر با هزینههای سرسامآوریی که این روزها به دلیل معضلات اقتصادی به وجود آمده متوجه خواهید شد هزینه عبوراشتباه از روی دستانداز بیشتر از گذشته خواهد بود و با دیدن رقمهای پس از تعمیر سرتان سوت خواهد کشید.
دستانداز چه بلایی برسر ماشین میآورد؟
جلوبندیسازها هم بر این باورند که دستاندازها یکی از مهمترین عاملهایی هستند که موجب میشود خودروها به خصوص خودروهایداخلی، جلوبندیشان به تعمیر نیاز پیدا کند. مصطفی، سالهاست در میدان امام حسین کار و تخصصاش تعمیر جلوبندی خودروهایگوناگون است. او به این نکته اشاره میکند که آسیبهای وارد شده به جلوبندی ماشین اگر به خاطر عبور نادرست از روی دستاندازباشد خسارتهای متفاوتی را به بار خواهد آورد و نمیتوان دقیق و به درستی آن هم در این شرایط که هزینه قطعات هر روز با روزقبلاش فرق میکند بیان کرد. این متخصص تعمیر جلوبندی ماشین میگوید: «در بسیاری از موارد اگر به درستی از دستانداز عبورنکنی باعث میشود تا کمکها کج شود. همچنین امکان اینکه موجب شود رینگ چرخ ماشین هم کج شود بسیار است.» اما مصطفی درنهایت به این نکته تاکید میکند که هر ماشین ممکن است براثر عبور از دستانداز دچار مشکلات گوناگونی شود که میزان خسارت واردشده آنها با یکدیگر فرق کند.
اما بیشترین خودرویی که تاوان عبور غلط از روی دستاندازها را باید بدهد آنهایی هستند که در کمپانیهای ایرانخودرو و سایپا ساختهمیشوند. ماشینهایی که جلوبندی قویی ندارند و برای همین در برابر دستاندازها و ناهمواریهای موجود به شدت آسیبپذیرند ومصطفی میگوید: «خیلی وقتها ممکن است اصلا عبور از دستانداز آسیبی به ماشین وارد نکند یا به مرور زمان بیتوجهی به سرویسکردن ماشین موجب شود تا جلوبندی به مرور ضعیف شود. در این زمان است که باید دست به جیب شد و تعمیرات لازم را انجام داد.»
کمکهایی که در برابر دستانداز تسلیم میشوند
فرشید هم ۱۲ سال میشود که کارش تعمیر جلوبندی ماشین است و برای همین خوب میداند که یک دستانداز بدقلق چه بلاهاییمیتواند برسر ماشین بیاورد و میگوید: «اولین کاری که دستانداز با ماشین میکند این است که باعث خواهد شد تا کمکهای ماشینخراب شود. بعد از آن فنر ماشین در بخش تعلیق خودرو خراب میشود. سپس اگر این موضوع تکرار شود پالونی ماشین هم خراب خواهدشد و به اتاق نیز فشار وارد میکند.» البته صحبتهایی که این جلوبندیساز میکند به همینجا ختم نمیشود و در ادامه میگوید کهدستاندازها همچنان میتوانند به کار خرابی خود ادامه داده و باعث شود تا علاوه بر جلوبندی، زیربندی، جعبه فرمان، جعبه دنده ماشینو… هم خراب شود.
او همچنین معتقد است که دستانداز موجب خواهد شد تا لنتها کالبیر شناور و سیلندر ترمز هم خراب شود و ضمن اینکه سیستم تعلیقماشین نیز درامان نخواهد ماند: «زمانی که راننده مجبور است با دیدن دستانداز ناگهانی از دنده ۳ یا ۴ به دنده دو یا یک برگردد وزنکل موتور بر روی جلوبندی ماشین خواهد نشست و به دیسک و صفحه کلاج فشار خواهد آمد. اتفاقی که علاوه بر آسیب به خودرو وخرابی جعبه دنده باعث افزایش مصرف سوخت و مصرف روغن هم میشود.»
دستاندازهایی که با جسم و روح راننده نیز طرف است
محمدرضا از قدیمیهای میدان امام حسین است و خرابی ماشین با برخورد به دستانداز را یک طرف ماجرا میداند و به این نکته اشارهمیکند که برخورد خودرو به دستانداز موجب میشود تا راننده نیز دچار استرس و عصبانیت شده و اگر دستانداز، دستاندازدردسرسازی باشد ممکن است حتی به گردن و کمر راننده و سرنشینان هم فشار وارد کند: «رانندههایی که به صورت ناگهانی بادستانداز برخورد دارند ممکن است به دلیل استرس، حواسپرتی یا عصبانیت متوجه اطراف نبوده و باعث تصادف شوند. از سوی دیگرآلودگی صوتی که خودرو بعد از برخورد با دستانداز ایجاد میکند نیز بر آلودگیهای صوتی دیگر اضافه خواهد شد.» او حتی ماجرا راوخیمتر میداند و ادامه میدهد: «لنت ترمز وقتی که در دستانداز مصرف میشود باعث ریختن آزبست شده مادهای که به صورت علمیهم ثابت شده است که باعث سرطان میشود.» همچنین او از خرابیهای ناشی از برخورد خودرو به دستانداز نیز اینطور میگوید: «امکان آنکه شاسی ماشین ترک بخورد بسیار زیاد است. مخصوصا ماشینهای ساخت داخلاند و سیستم تعلیق بسیار ضعیفی همدارند. علاوه بر این به دلیل ترمز ناگهانی باعث لاستیک سابی هم میشود. ضمن اینکه بلبرینگ چرخها هم خراب خواهد شد.» محمدرضابخشهای دیگری که براثر برخورد به دستانداز در امان نخواهد ماند را اینطور برمیشمرد: «گوشهای اکسل عقب ماشین، کمکهایعقب، فنربندی، سیبک فرمان، طبق فرمان، رام و… نیز براثر خوردن به دستانداز ممکن است آسیب ببیند.» او در نهایت به این موضوعتاکید دارد که دستانداز چه به صورت آنی چه به مرور زمان میتواند باعث کاهش طول عمر خودرو شود. حالا فرقی نمیکند آن خودروساخت داخل باشد یا خودروی وارداتی باشد. در هر صورت دیر یا زود عمر مفید خودرو را کم میکند.
محمدرضا نیز مانند سایر جلوبندیسازها میگوید نمیتوان برای تعمیر جلوبندی خودروهای گوناگون قیمتهای خاص و تعیین شدهای راگفت. چون بسته به قیمت قطعه، میزان کار، میزان خسارت و… قیمتها نیز باهمدیگر متفاوت میشود: «اگر ماشین بر اثر برخورد بادستانداز تصادف کند دیگر کارش تنها با جلوبندیسازی حل نمیشود بلکه باید صافکاری، شاسیکشی، لوازم یدکی و… برود و بعد ازآن در نهایت به سراغ جلوبندیساز بیاید که خرج بسیاری برایش خواهد داشت.»
دعا کنید دستانداز پلاستیکی به پستتان نخورد
ناصر هم جلوبندساز دیگریست که دستاندازها را آفت جان ماشینها معرفی میکند و در حالی که مشغول تعمیر ماشین است ونمیخواهد صحبتهایش وقفهای در کارش بیاندازد میگوید: «زمانی که بدانی دستانداز کجای خیابان قرار دارد به موقع سرعت را کمکرده بدون آنکه استرس و نگرانی به ماشینهای اطراف وارد کرد میتوان در امن و امان ماشین را از روی دستانداز عبور داد. حتی اگربا سرعت از روی دستانداز رد شوید آن فشاری که ماشین به خاطر ترمز و عبور از دستانداز بهش وارد میشود کمتر خواهد بود. با اینوجود کسانی که دستانداز را میبینند ناخواسته ناگهان ترمز میکنند که میتواند خطرآفرین هم باشد.» او دستاندازهای قدیمی کهپلاستیکی هستند را بدتر از دستاندازهای جدید که با آسفالت درست شدهاند میداند و ادامه میدهد: «اگر بدشانس باشید و به پستدستاندازهای قدیمی بیافتید آنها خیلی آسیب به ماشین میزنند. اما در هر صورت دستانداز، دستانداز است و میتواند بلای جانخودروها به ویژه خودروهای داخلی باشند.»
چه کسی دستانداز را کاشت و سبز کرد؟
صاحب یک خودروی تیبا که به قصد سرویس و تعمیر ماشیناش به میدان امام حسین آمده است او هم گلایه بسیاری از دستاندازهاییدارد که ناگهان جلوی راهش سبز میشوند: «بارها و بارها شده که اصلا دستانداز را ندیدهام مخصوصا شبها به خاصر اینکه هیچعلامت و رد و نشانی هم ندارد که آدم از قبل بداند آنجا دستانداز است.» صاحب خودروی پژو پارس که در کنار او ایستاده است درادامه حرفهای صحبت صاحب خودروی تیبا میگوید: «من شده بارها و بارها از یک مسیر رد شدهام و دستاندازی نبوده؛ اما ناگهانمیبینم که یک دستانداز به چه گندگی جلویم سبز شده است که قبلا نبوده و اصلا نمیدانم کی این دستاندازها را میگذارند که مامتوجه نمیشویم.»
راننده دیگری که صاحب خودروی ۲۰۷ است از بالا رفتن هزینههای تعمیر بسیار گلایه مند است و میگوید: «من یک بار بچه کوچکم کهدر آغوش همسرم بود به خاطر آنکه من دستانداز را متوجه نشدم بدجور تکان خورد در صورتی که بسیار کوچک بود و خدا خدا میکردیمتا آسیبی به او وارد نشده باشد. اگر خدایی نکرده به او آسیب وارد میشد واقعا چه کسی پاسخگو بود؟» صاحب یک خودروی ال ۹۰ هم میگوید: «من نمیدانم استاندارد این دستاندازها و اینکه کجای خیابان قرار داشته باشد را چه کسی تعیین میکند. هر کدام داراییک شکل و شمایل هستند و هیچ قاعدهای ندارند و معلوم نیست چه کار کارشنایی برای تعیین محل دستاندازها میشود؟»
گلایهها تمامی ندارد مخصوصا از وقتی که قیمتها بسیار بالا رفته است و قیمت هر قطعهای را اگر امروز بگیری با فردایش متفاوت استموجب شده نه جلوبندیساز و نه صاحب خودرو از این وضعیت رضایت داشته باشد. برای همین چارهای نمیماند جز آنکه بااحتیاطترراند تا دستاندازها هم با ماشینها و جلوبندیها و شاسیها و… مهربانتر برخورد داشته باشند.
گزارش: آزاده باقری