خودروهای برقی تازه نفس در راه بازارهای ایران - پایگاه خبری خودروهای تجاری سیونا | پایگاه خبری خودروهای تجاری سیونا
  • امروز : دوشنبه - ۱۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 6 May - 2024
3

خودروهای برقی تازه نفس در راه بازارهای ایران

  • کد خبر : 27897
  • ۰۷ آبان ۱۴۰۲ - ۰:۲۹
خودروهای برقی تازه نفس در راه بازارهای ایران

توجه به تولید و استفاده از خودروهای برقی زمانی بیشتر شد که استفاده از سوخت‌های فسیلی میزان آلودگی هوا را از مرز مجاز خارج کرد.

به گزارش پایگاه خبری خودروهای تجاری (سیونا)، ابرشهرهای جهان از جمله مهم‌ترین درخواست کننده‌های خودروهای برقی هستند که با استفاده از سوخت پاک اتومبیل‌ها بتوانند تا میزان زیادی از آلودگی هوا بکاهند. از این رو کمپانی‌های بزرگ در تلاش هستند تا در کنار ارتقای کیفیت تولیدات خود خودروهای برقی با کیفیت را نیز روانه بازارهای بین‌المللی کنند. چون این نوع خودروها در کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و بهبود کیفیت هوا نقش موثرتری ایفا می‌کنند.

خودروی برقی از یک یا چند موتور الکتریکی برای حرکت استفاده می‌کند. این خودروها از نظر زیست ‌محیطی، اقتصادی و فناوری مزایایی دارند که برخی از آنها عبارتند از کاهش آلودگی هوای شهرها، صرفه ‌جویی در هزینه سوخت، کاهش صداهای مزاحم و افزایش راندمان انرژی در یک ماشین برقی انرژی لازم توسط باتری‌ است.

برق، برای تامین انرژی موتور خودروهای برقی به جای سوخت فسیلی به کمک می‌آید. این خودروها دارای یک باتری قابل شارژ هستند که انرژی برق در آن ذخیره می‌شود. موتور الکتریکی با کمک انرژی موجود در باتری، نیروی لازم برای حرکت چرخ‌ها را تولید می‌کند. به‌طور کلی در یک ماشین الکتریکی، قوای محرکه ساختار ساده‌تری نسبت به مدل‌های بنزینی و دیزلی دارد.

از نخستین خودروهای برقی چه می‌دانید؟

جالب است بدانید خودروی برقی در قرن نوزدهم متولد شد و حتی در ابتدا دارای محبوبیت بیشتری نسبت به ماشین درون‌سوز بود. اما با پیشرفت تکنولوژی موتورهای درون‌سوز و کاهش قیمت سوخت، خودروهای برقی از بازار عقب ماندند و به تدریج به دست فراموشی سپرده شدند.

نخستین خودروی برقی جهان در سال ۱۸۲۸ میلادی توسط آنیوس ایستوان یدلیک، مخترع و مهندس مجارستانی ساخته شد. این خودرو قادر بود به سرعت ۴ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. با چنین سرعتی، این ماشین برقی خیلی کندتر از یک اسب بود! البته ماشین مجارستانی به عنوان نمونه‌ای از پتانسیل‌های نیروی برق برای حمل و نقل زمینی طراحی شده بود و هرگز به مرحله تولید انبوه نرسید.

اولین خودروی برقی در مقیاس تجاری، در سال ۱۸۹۰ میلادی توسط یک شیمیدان اسکاتلندی‌تبار ساکن آمریکا به نام ویلیام موریسون، ساخته شد. این خودروی ۴ اسب بخاری قادر به حمل ۶ نفر و حرکت با سرعت ۲۳ کیلومتر بر ساعت بود. آقای موریسون به خاطر تحصیل در رشته شیمی، بیشتر به فناوری باتری علاقه داشت تا صنعت حمل و نقل، از این رو وی مسیر متفاوتی را در پیش گرفت. البته دستاوردهای او در زمینه خودروهای برقی، الهام‌بخش سایر محققان و دانشمندان شد و آنها چند ماشین الکتریکی دیگر را توسعه دادند.

مزایا و معایب استفاده از خودروهای برقی

بر اساس گزارشی که در وب‌سایت ergon آمده است، در سال‌های اخیر بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران بر این باورند که خودروهای برقی و الکتریکی دارای مزایا و فواید متعددی هستند که تنها یکی از آنها، حفظ بیشتر محیط زیست خواهد بود. هزینه کم نگهداری و استفاده، کاهش آلودگی هوا، حفظ محیط زیست، کاهش مشکلات تنفسی، قلبی و ریوی و… از جمله مهم‌ترین مزایایی است که می‌توان برای استفاده از خودروهای برقی برشمرد.

در کنار مزایایی که برای این خودروها ذکر شد، معایبی هم وجود دارد که باید به آن ها نیز توجه شود. قیمت خرید زیاد و سرعت کم در حرکت، از مهم ترین معایب این خودروها است، به همین دلیل این خودروها توسط عموم مردم مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. همچنین بسیاری از افراد از خودروهای دست دوم با قیمت کمتر استقبال می‌کنند.

خودروهای الکتریکی و برقی در طولانی مدت ارزان‌تر از خودروهای بنزینی خواهند بود. بخش اصلی این خودروها باتری آنهاست و بسیار گران است، بنابراین اگر باتری این خودروها خراب شود بهتر است خودروی جدیدی بخرید! در شرایط کنونی این خودروها مورد استقبال عموم نیست ولی احتمال زیاد در آینده این خودروها از محبوبیت بیشتری برخوردار خواهند شد. البته شاید هم با پیشرفت تکنولوژی، قیمت خرید این خودروها در آینده کمتر شود.

خودروی برقی ایرانی

تیرماه سال ۱۳۹۸ اولین نمونه آزمایشی خودرو برقی تارا از گروه صنعتی ایران خودرو رونمایی شد. خودوری برقی تارا یکی از دست آوردهای مهم این شرکت محسوب می‌شود. در مراسم رونمایی این خودرو، به یکی از ویژگی‌های بارز آن که کاهش آلایندگی‌های محیط زیست است اشاره شد و علت اصلی تولید این خودرو این موضوع بیان شد. با توجه به افزایش تولید گاز دی اکسید کربن و گازهای گلخانه‌ای در ایران، اهمیت تولید این نوع خودرو بیش از پیش به چشم می‌خورد و از آنجایی که ماشین‌ها یکی از اصلی‌ترین منابع آلودگی و آلایندگی هستند، ایران خودرو با طراحی خودروی برقی تارا حرکت در این مسیر را آغاز کرده است.

شرکت ایران خودرو درنظر دارد در جهت کاهش فاصله فناوری داخلی با دنیا، به تولید این خودرو رونق بخشیده و فعالیت خود در این زمینه را به طور جدی دنبال می‌کند. امید است که با حمایت بخش‌های دولتی، این شرکت بتواند گام های بلندی در این راه برداشته و متوقف نشود.

نخستین محموله خودروهای برقی در راه است

با اعلام رئیس سازمان توسعه تجارت، نخستین محموله خودروهای برقی، در آبان‌ ماه ۱۴۰۲ وارد کشور خواهد شد؛ ضمن آنکه مجموع کل واردات خودرو تا پایان امسال به ۶۰ هزار دستگاه می‌رسد. مهدی ضیغمی روز ۲۹ مهرماه در جمع خبرنگاران گفت: روند واردات خودرو ادامه دارد و تنها محدود به این ٣٠ هزار دستگاه خودرویی که متقاضیان رزرو کردند، نیست. او با بیان اینکه از آبان‌ماه ۱۴۰۲ اولین محموله خودروهای برقی وارد کشور می‌شود، افزود: تا پایان سال در مجموع ۶٠ هزار خودرو وارد کشور خواهد شد. اظهارات رئیس سازمان توسعه تجارت در شرایطی است که روند واردات خودرو به کشور کماکان کند پیش می‌رود و برنامه مدنظر وزارت صمت در این ماجرا اجرایی نشد.

وزارت صمت وعده واردات ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو تا پایان بهار امسال را داده بود، اما این وعده به دلایل مختلف، از جمله کمبود منابع ارزی و نبود هماهنگی لازم بین دستگاه‌ها، عملی نشد. حالا طبق اظهارات رئیس سازمان توسعه تجارت، قرار است تا پایان امسال ۶۰ هزار دستگاه خودرو وارد کشور شوند که بخشی از آنها برقی هستند. در صورت تحقق این وعده، هر چند همچنان فاصله زیادی تا ۲۰۰ هزار دستگاه وعده‌ داده ‌شده قبلی وجود دارد، اما عرضه این تعداد خودرو به بازار می‌تواند در کنترل قیمت اثرگذار بوده و حتی منجر به افت قیمت بشود. با‌ این‌حال با توجه به مشکلاتی از قبیل کمبود ارز، واردات ۶۰ هزار دستگاهی تا پایان سال و در شرایطی که تا به امروز حتی ۱۰ هزار دستگاه خودرو هم وارد نشده، با تردیدی جدی مواجه است.

به گزارش روزنامه دنیای اقتصاد نکته دیگر در مورد اظهارات رئیس سازمان توسعه تجارت، استارت ورود خودروهای برقی به کشور است. بر این اساس، قرار است از آبان ماه ۱۴۰۲ خودروهای برقی نیز وارد کشور شوند که البته جزئیات خاصی – از جمله اینکه چه قیمتی دارند و متعلق به کدام برند هستند – در مورد آنها وجود ندارد. اما رئیس سازمان توسعه تجارت در بخش دیگری از اظهارات خود، به روند عرضه خودروهای وارداتی پرداخته و گفته در هفته جاری، عرضه جدیدی انجام خواهد شد. ضیغمی با بیان اینکه تمرکز ما در این مرحله روی عرضه خودروهای موجود در ایران است، گفت: هفته گذشته دو هزار خودرو عرضه شد و تا پایان هفته جاری نیز بیش از دو هزار خودروی دیگر عرضه می‌شود.

گفتنی است صنعت خودرو با سرعتی بالا در حال برقی شدن است و با ادامه روند کنونی و فروش ماشین برقی توسط شرکت‌ها و خرید خودرو الکتریکی از سمت مردم عادی، عرصه بر مدل‌های بنزینی و دیزلی تنگ‌تر و تنگ‌تر می‌شود. یک خودروی برقی مزایا و معایب خاص خود را دارد و نمی‌توان آن را صد در صد پاک دانست.

با پیشرفت تکنولوژی، معایب این نوع خودروها به تدریج در حال برطرف شدن است و روزی خواهد رسید که انواع مختلف خودروی برقی در سرتاسر جهان فراگیر خواهند شد. هر چند برقی‌ شدن خودروها مخالفان زیادی دارد، اما چنانچه برق مورد نیاز از منابع تجدیدپذیر تامین شود و میزان وابستگی باتری به عناصر کمیاب کاهش یابد، ماشین الکتریکی می‌تواند نقشی فوق‌العاده پررنگ در بهبود کیفیت زندگی بشر و حفظ محیط زیست ایفا کند.

گزارش: آزاده باقری

لینک کوتاه : https://cvna.ir/?p=27897

برچسب ها

اخبار مرتبط

نظرات

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰