شرکت خودروسازی پورشه نتایج ۹ ماهه خود را مطابق با پیشبینی سالانه گزارش کرد، اما هشدار داد که بخش لوکس نیز مانند سایرین از هزینههای بالاتر رنج میبرد و با افزایش نرخهای بهره، اعتماد مصرفکننده را کاهش داده است.
به گزارش پایگاه خبری خودروهای تجاری (سیونا)، لوتز مشکه، مدیر مالی پورشه گفت: زنجیره تامین این خودروساز لوکس رو به بهبود بود، اما تورم بالا همراه با اوج سرمایهگذاری برای خط تولید محصولات جدید برای عرضه در سال ۲۰۲۴ به این معنی بود که هزینههای آن همچنان بالا بود.
مشکه گفت: دولتها نرخهای بهره را به شدت افزایش دادند و این وضعیتی را ایجاد میکند که در آن مشتریان تمایلی برای سرمایهگذاری در یک محصول جدید ندارند.
ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا نیز اظهار کرد که نگران است هزینههای وامگیری بالاتر باعث شود مشتریان از خرید خودروهای آن با وجود کاهش قابل توجه قیمتها اجتناب کنند و دیگر خودروسازان بزرگ نیز به همین ترتیب محتاط تر شدهاند.
افزایش تورم و عدم اطمینان اقتصادی تمایل خریداران را پس از سالها تقاضای پرفروش کاهش داده و به فروش سه ماهه برندهای لوکس آسیب زده است.
پورشه، پانامرا، تایکان و ماکان جدید و نسل جدید خودروهای اسپرت را در سال آینده عرضه خواهد کرد و امسال ۲ میلیارد یورو (۲.۹ میلیارد دلار سنگاپور) برای تحقیق و توسعه هزینه کرده است که بالاترین رقم در یک دوره ۹ ماهه در جهان است. این خودروساز لوکس بازدهی ۱۸.۳ درصدی از فروش را با سود عملیاتی ۹ درصدی به ۵.۵ میلیارد یورو در ۹ ماهه اول سال گزارش داد.
طبق گزارش رویترز، تحویل خودروهای اسپرت تمام الکتریکی تایکان آن با ۱۱ درصد رشد به ۲۷ هزار و ۸۸۵ دستگاه رسید که نشاندهنده بهبودی از چالشهای زنجیره تامین در ایمنسازی برخی از قطعات خودروهای برقی باتریدار است.