آغاز گام‌های اولیه برای آماده‌سازی زیرساخت‌های برقی‌سازیحمل و نقل عمومی پایتخت - پایگاه خبری خودروهای تجاری سیونا | پایگاه خبری خودروهای تجاری سیونا
  • امروز : یکشنبه - ۲۷ خرداد - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 16 June - 2024
2

آغاز گام‌های اولیه برای آماده‌سازی زیرساخت‌های برقی‌سازیحمل و نقل عمومی پایتخت

  • کد خبر : 31838
  • ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۷
آغاز گام‌های اولیه برای آماده‌سازی زیرساخت‌های برقی‌سازیحمل و نقل عمومی پایتخت

حرکت هر چه سریع‌تر به سمت برقی شدن حمل و نقل به ویژه حمل و نقل عمومی گامی مهم و تاثیرگذار در کاهش آلودگی هوا خواهد بود.

حرکت هر چه سریع‌تر به سمت برقی شدن حمل و نقل به ویژه حمل و نقل عمومی گامی مهم و تاثیرگذار در کاهش آلودگی هوا به خصوص در پایتخت و دیگر ابرشهرها خواهد بود.
به گزارش پایگاه خبری خودروهای تجاری (سیونا)، جایگزین کردن سوخت‌های پاک و نوین به جای سوخت فسیلی موضوعی است که سال‌هاست به آن پرداخته شده و به نظر می‌رسد در بخش حمل و نقل عمومی در تهران، گام‌های اولیه‌اش نیز برداشته شده باشد. به طوری که در ماه‌های پایانی سال گذشته صحبت از واردات خودروهای برقی شد که خرید تاکسی، اتوبوس و موتورسیکلت‌های برقی نیز از جمله این اقدامات بوده. واردات ۲۵۰۰ دستگاه اتوبوس، ۱۰ هزار دستگاه ون، ۲۷۵۰۰ دستگاه تاکسی و بیش‌ از ۱۵۰هزار دستگاه موتورسیکلت برقی اسفندماه ۱۴۰۲ با پرداخت ۲۰ درصد پیش پرداخت از سوی دولت را آماده کرد تا برای سال جاری عملیات تامین اتوبوس و تاکسی‌های برقی طی ۶ ماه و ون‌های برقی طی ۱۰ ماه صورت گیرد.
اتفاقی که البته نیاز به فراهم کردن زیرساخت‌های آن نیز داشته و برای همین یکی از مهم‌ترین موضوعات در کنار واردات خودروهای برقی، ساماندهی زیرساخت‌های ورود چنین خودروهای نسل جدید عنوان شده است.
نخستین گام‌هایی که در زمینه ورود و معرفی خودروهای برقی صورت گرفته شده استقرار و فعالیت محدود و آزمایشی موتورسیکلت، دوچرخه، اسکوترهای برقی و… در برخی از بوستان‌ها، بازارها، مراکز تفریحی و تجاری همچون بازار بزرگ تهران، اراضی عباس آباد و… است تا هم شهروندان نسبت به ورود چنین خودروها و وسایل حمل و نقلی آگاهی پیدا کنند و هم سرمایه‌گذارها و شرکت‌های داخلی نسبت به این موضوع مطلع می‌شوند که می‌‎توانند در این حوزه ورود داشته باشند و سرمایه گذاری کنند.
نصب ۷۴ دستگاه شارژ در ۱۵ ایستگاه از سوی سازمان حمل و نقل و ترافیک شهر تهران به منظور تدارک پروژه‌های مربوط به زیر ساخت‌های حمل و نقل برقی در راستای ارتقای خدمات رسانی به شهروندان از جمله اقدامات زیرساختی است که در تهران انجام شده است. تا جایی که شهریار افندی‌زاده، مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهر تهران نیز گفته است برای توسعه هر چه بیشتر و سریع‌تر زیرساخت‌های برقی سازی حمل و نقل پایتخت لازم است تا جانمایی، طراحی و استقرار ایستگاه‌های شارژ خودروهای برقی شهر تهران انجام شود که نصب این ۷۴ دستگاه شارژ از جمله آنهاست و جانمایی ۵ هزار دستگاه شارژ خودروهای برقی نیز در راه است که با اعلام شهرداری تهران در گام نخست نیز قرار است برای ۹۵۰ دستگاه جانمایی صورت گیرد.
با توجه به آنکه تمرکز زیرساخت‌های برقی سازی برای بخش حمل و نقل عمومی است جانمایی و نصب دستگاه‌های شارژ خودروهای برقی نیز با اولویت قرار دادن خطوط اتوبوسرانی و تاکسیرانی شهر تهران بوده و در فاز نخست چنین فرآیندی قرار است بیشتر تامین زیرساخت‌های اتوبوسرانی و تاکسیرانی انجام شود.
البته موضوعی که هنوز در طرح جامع برقی سازی اقدامات نهایی صورت گرفته نشده است بحث قیمت گذاری و مالکیت وسیله نقلیه است که به گفته مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران رعایت اصول پدافند غیرعامل، تدوین مدل قیمت گذاری و هزینه شارژ و نحوه مالکیت تاکسی و موتورسیکلت برقی در دستور کار قرار گرفته شده است که باید دید در این زمینه نیز چه زمانی به تصمیم گیری نهایی خواهند رسید.

گزارش: آزاده باقری

لینک کوتاه : https://cvna.ir/?p=31838

نظرات

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰