بی‌انگیزه بودن سرمایه‌‌گذار، نبود زیرساخت برای مصرف کننده و نبود تصمیم جدی از سوی دولت - پایگاه خبری خودروهای تجاری سیونا | پایگاه خبری خودروهای تجاری سیونا
  • امروز : دوشنبه - ۴ تیر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 24 June - 2024
3
عدم استقبال از واردات خودروهای برقی؛

بی‌انگیزه بودن سرمایه‌‌گذار، نبود زیرساخت برای مصرف کننده و نبود تصمیم جدی از سوی دولت

  • کد خبر : 31789
  • ۰۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۹:۱۶
بی‌انگیزه بودن سرمایه‌‌گذار، نبود زیرساخت برای مصرف کننده و نبود تصمیم جدی از سوی دولت

اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ ماهی است که طلسم واردات خودروهای برقی به کشور شکسته شد.

اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ ماهی است که طلسم واردات خودروهای برقی به کشور شکسته شد و ۳ خودروی برقی برای اولین بار تجربه حضور در ایران را پیدا کردند.
به گزارش پایگاه خبری خودروهای تجاری (سیونا)،از یکشنبه بعد از ظهر ۱۶ اردیبهشت ماه ۵ خودروی وارداتی در سامانه یکپارچه عرضه شد که از میان خودروهای مذکور، ۳ محصول برقی برای ثبت ‌نام ‌کنندگان مرحله اول خودروهای وارداتی عرضه شده است. با ورود خودروهای برقی باید دید میزان تقاضا برای خرید این خودروها به چه میزان است و چه آینده‌ای را برای واردات و فروش این نوع از خودروهای تازه به بازار جهانی وارد شده، متصور شد.
یکی از مهم‌ترین دلایلی که باعث می‌شود تا متقاضی نسبت به انتخاب و خرید خودروی برقی تردید کند نبود زیرساخت‌های لازم و ایستگاه‌های شارژ است. موضوعی که هم سیاست گذاران، هم دولتمردان و هم مسئولان شهری و… باید نسبت به آن اقدامات قابل قبول آن هم در کوتاه مدت انجام دهند تا متقاضی مجاب به تهیه خودروهای برقی وارداتی شود. لذا به عقیده صاحب نظران فعال ‌سازی بخش عرضه باعث فعال‌ سازی بخش تقاضا نخواهد شد.
خودروهای برقی عرضه شده با قیمت بالای یک میلیارد تومان که به دو میلیارد تومان هم می‌رسد از یک طرف و نبود زیرساخت لازم برای ساپورت چنین خودروهایی باعث شده تا متقاضیانی که علاقمند به داشتن خودروی برقی هستند را نیز دچار تردید کند. از طرف دیگر تردید متقاضیان زمانی دو چندان شده است که آنها از این موضوع مطلع شده‌اند این خودروهای عرضه شده قرار بوده در ناوگان تاکسیرانی مورد استفاده قرار گیرد که به دلیل عدم تخصیص یارانه به رانندگان تاکسی برای خرید این محصولات، خودروهای برقی برای فروش به شخص، در سامانه یکپارچه قرار گرفته‌اند.
مهم‌ترین نکته‌ای که از سوی کارشناسان مطرح می‌شود این است که دولت باید هم در زمینه واردات خودروهای برقی و هم در زمینه مهیا کردن زیرساخت‌ها، سرمایه‌ گذاری کند در غیر این صورت هم واردات به موانع زیادی برخواهد خورد و هم با وجود آنکه پیش ‌بینی‌ها حاکی از هزینه‌بر بودن خودروهای احتراقی در آینده خواهد بود؛ اما همچنان تمایل به استفاده از این خودروها بیشتر از خودروهای برقی است. این در حالیست که منتقدان بر این باورند در شرایط فعلی هیچ دستگاهی با وزارت صمت برای ورود و توسعه برقی‌ها هماهنگ نیست.
با وجود آنکه وزیر صمت رفع ناترازی بنزین را با ورود برقی‌ها قابل تحقق می‌داند؛ اما این ایده تنها با هماهنگی و مشارکت دیگر دستگاه‌ها و همچنین حمایت‌های دولت به ثمر خواهد نشست. در نتیجه نبود حمایت‌های دولتی، عدم برنامه ‌ریزی مناسب و نبود هماهنگی لازم میان دستگاه‌های ذی ‌ربط به نظر می‎رسد در هر دو بخش عرضه و تقاضای خودروهای برقی با مشکلاتی مواجه باشند.
در هر صورت نبود زیرساخت‌ها و بالا بودن قیمت‌ خودروهای برقی که وارد شده و قرار است در آینده وارد شود موجب می‌شود تا هم کسانی که به صورت شخصی قصد خرید این نوع خودروها را دارند و هم متقاضیان عمومی تمایلی به انتخاب خودروهای برقی نداشته باشند.
این در حالیست که با وجود سرمایه گذاری اولیه‌ای که در همه جای دنیا از طرف دولت صورت می‌گیرد به نظر می‎رسد این انگیزه برای سرمایه ‌گذاری وجود نداشته باشد و با این تفاسیر به نظر نمی‌رسد در آینده‌ای نزدیک واردات و استفاده از خودروهای برقی را به صورت روتین همچون خودروهای احتراقی شاهد بود. مگر آنکه تصمیمات آینده دولت و سرمایه گذران سمت و سوی تازه‌ای به خود بگیرد.

گزارش: آزاده باقری

لینک کوتاه : https://cvna.ir/?p=31789

نظرات

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰