آیا در آینده نزدیک شاهد حمل و نقل عمومی برقی خواهیم بود؟ - پایگاه خبری خودروهای تجاری سیونا | پایگاه خبری خودروهای تجاری سیونا
  • امروز : دوشنبه - ۲۶ شهریور - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 16 September - 2024
2

آیا در آینده نزدیک شاهد حمل و نقل عمومی برقی خواهیم بود؟

  • کد خبر : 33034
  • ۱۰ تیر ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۴
آیا در آینده نزدیک شاهد حمل و نقل عمومی برقی خواهیم بود؟

کارشناسان پیش ‌بینی‌شان بر این اساس است در سال‌های آینده، هزینه تولید خودروهای برقی کاهش خواهد یافت و در رقابت با فروش خودروهای بنزینی از آن پیشی خواهد گرفت.

بالا رفتن افزایش قیمت نفت، ارتباط مستقیم با افزایش هزینه‌های تولید خودروی بنزینی خواهد داشت. از این رو کارشناسان پیش ‌بینی‌شان بر این اساس است در سال‌های آینده،هزینه تولید خودروهای برقی کاهش خواهد یافت و در رقابت با فروش خودروهای بنزینی از آن پیشی خواهد گرفت. لذا به نظر می‌رسد در سال‌های آینده مسیر تولید و واردات خودروهای برقی مسیر رو به رشدی باشد و بر میزان ضریب نفوذ بازار در آینده‌ای نه چندان دور خواهد افزود. 

واضح و مبرهن است که حمل ‌و نقل برقی، پاک و دوستدار محیطزیست است و هم برای عموم مردم و هم محیط زیست مزایای بسیاری خواهد داشت. صرفه ‌جویی در مصرف انرژی در سیستم حمل ‌و نقل شهری با توسعه خودرو، موتورسیکلت و لوکوموتیوهای برقی در کشور، علاوه بر کاهش آلاینده‌ها و بار هزینه‌های یارانه‌ای، زمینه صادرات سوخت، ایجاد اشتغال و ارزآوری برای کشور به همراه خواهد داشت.

در همین راستا نیز یکی از تلاش‌های شهرداری تهران این است بتواند حمل و نقل عمومی خود را به سمت برقی شدن سوق دهد. خرید تاکسی، اتوبوس و موتورسیکلت‌های برقی نیز از جمله این اقدامات است. 2500 دستگاه اتوبوس، 10 هزار دستگاه ون، 27500 دستگاه تاکسی و بیش‌ از 150هزار دستگاه موتورسیکلت برقی اسفند ماه ۱۴۰۲ با پرداخت ۲۰ درصد پیش پرداخت از سوی دولت را آماده کرد تا برای سال 1403 عملیاتتامین اتوبوس و تاکسی‌های برقی طی 6 ماه و ون‌های برقیطی 10 ماه صورت گیرد. 

برق به‌ عنوان منبعی پاک که قابل ذخیره‌ سازی نیست، علاوه بر این‌که سلامت محیط زیست را تامین می‌کند، مصرف سوخت‌های فسیلی را نیز کاهش می‌دهد. برقی‌ سازی ناوگان حمل ‌و نقل عمومی موضوعی است که از آبان ماه ۱۴۰۲ از سوی برقی ‌سازی ناوگان حمل ‌و نقل عمومی شهر تهران وعده داده شده بود که قرار است امسال فاز نخست این برنامه به مرحله عملیاتی شدن برسد. موضوعی که گفته می‌شود می‌تواند بخش زیادی از مشکلات آلودگی هوا و مصرف بنزین را نیز حل کند. 

به گفته کارشناسان، خودروی برقی نسبت به خودروی بنزینیسالانه حدود 8 تا 10 هزار لیتر بنزین صرفه‌ جویی می‌کند. چونبرق را می‌توان از منابع تجدید‌پذیر به دست آورد؛ اما نمی‌توانبنزین را از منابع دیگر تامین کرد. این موضوع زمانی می‌تواند محقق شود که زیرساخت‌های لازم آن نیز وجود داشته باشد. 

به نظر می‌رسد در این زمینه دولت می‌خواهد مسیر ویژه‌ای را هم در واردات و هم تولیدات خودروهای برقی باز کند و به هر حال و با توجه به موج برقی‌سازی در جهان، ایران نیز چاره‌ای جز پیوستن به آن نخواهد داشت چون برای رفع ناترازی بنزینکشور این موضوع می‌تواند یکی از بهترین راهکارها باشد. 

به طوری که معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در حاشیه آئین رونمایی از جدیدترین خودروهای برقی ناوگان حمل و نقل شهر تهران گفته بود: «سالی که گذشت و هم برایسال آینده بیش‌از 50 درصد بودجه شهرداری تهران  به حوزه حمل و نقل عمومی اختصاص داده شد؛ اما با توجه به اینکهنیاز شهر تهران بیش‌از 2500 دستگاهی است که تولیدکنندگان داخلی توان تولید آن را دارند، سراغ تامینناوگان به میزان گسترده در حوزه برقی سازی با کمک دولت و وزارت صمت رفته‌ایم.» 

همچنین برقی ‌سازی خودروهای عمومی اعم از تاکسی‌ها و وانت بارها در دستور کار است و وزارت نفت تقبل کرده به ازای سرمایه‌گذاری در این حوزه به میزان سوخت صرفه‌ جویی شده، حواله سوخت یا معادل قیمت سوخت به نرخ فوب خلیج فارس به سرمایه‌ گذار پرداخت کند که این برنامه، انگیزه سرمایه ‌گذاریرا در برقی‌ سازی خودروها افزایش خواهد داد.

با توجه به این موضوع وعده داده شده در آخرین ماهِ سال 1402؛در بهار سال 1403 نخستین بخش از این خودروها وارد کشور شود و همکاری ارگان‌ها و سازمان‌های گوناگونی مانند دولت و شهرداری می‌تواند تاثیر قابل توجهی در حمل و نقل عمومی به ویژه در پایتخت بگذارد. 

البته شایان ذکر است تنها تامین شرایط تسهیل‌گر برای واردات خودروهای برقی و تولید این دست از خودروها در کشور کافی نیست و باید زیرساخت‌های دیگر مانند مشکلات برق و شارژ خودروها بدون اضافه بار برق صورت گیرد. در غیر این صورت باید شاهد معضلات عدم زیرساخت‌های مناسب بهره ‌مندی از خودروها و وسایل حمل و نقل عمومی برقی باشیم.

گزارش: آزاده باقری

لینک کوتاه : https://cvna.ir/?p=33034

نظرات

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.