واردات ماشین تنها برای خودروهای پایینتر از ۲۰ هزار یورو (فوب) مجاز است.
به گزارش پایگاه خبری خودروهای تجاری (سیونا)، پس از گذشت چندماه از ابلاغ قانون واردات خودرو، جزئیات مصوبه واردات خودرو توسط هیات وزیران تصویب شد و معاون اول رئیس جمهور مصوبه نهایی را به کلیه سازمانها شامل وزارت صمت، وزارت کشور، وزارت اقتصاد، بانک مرکزی و دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد ابلاغ کرد. جزئیات این آییننامه به شرح زیر است:
• واردات ماشین تنها برای خودروهای پایینتر از ۲۰ هزار یورو (فوب) مجاز است. البته اولویت با خودروهای کمتر از ۱۰ هزار یورو (فوب) است.
• تخلیه خودرو بدون ثبت سفارش و تخصیص ارز ممنوع است.
• ارزش گمرکی بر اساس ماده ۱۴ قانون امور گمرگی محاسبه میشود.
• خودروهای وارداتی تنها در بورس کالا عرضه میشوند.
• کارگروهی با مسئولیت وزارت صمت و عضویت وزارت اقتصاد و سازمان برنامه و بودجه موظف است نرخ سود بازرگانی خودروهای وارداتی را بر حسب ارزش تعیین کند. نرخ سود که مابهالتفاوت قیمت پایه با قیمت پایانی در بورس کالا است، باید عادلانه باشد.
• کارگاه مذکور میتواند سود بازرگانی علیالحساب در زمان ترخیص و همچنین سود بازرگانی قطعی در زمان فروش را تعیین کند.
• وزارت صمت باید با هدف توسعه تولید خودروهای اقتصادی (حداکثر ۱۰ هزار یورو)، مشوقهای سرمایهگذاری و تولید را پیشبینی کند. همچنین وزارت صمت باید اقدامات مورد نیاز برای هدایت بخشی از واردات به سمت تولید و افزایش تولیدات داخلی را در دستور کار قرار دهد. برنامه تولیدات داخلی واردکنندگان موضوع این بند، باید توسط وزارت صمت تایید شود.
• واردات خودروهای سواری به صورت سرمایهگذاری خارجی (با تأیید سازمان سرمایهگذاری خارجی) تنها برای استفاده در شبکه حملونقل عمومی مجاز است.
• خودروهای وارداتی در مناطق آزاد تجاری – صنعتی تنها منحصر به خودروهای هیبریدی یا برقی است. راهاندازی و سرمایهگذاری ایستگاههای شارژ با واردکنندگان خودرو است.
• سقف منابع ارزی برای واردات خودرو به جز سرمایهگذاری خارجی، حداکثر معادل یک میلیارد یورو است.
• منابع ارزی مورد نیاز از محل صادرات، رمز دارایی سرمایهگذاری خارجی (با تایید سازمان سرمایهگذاری خارجی) و دیگر منابع مورد تایید بانک مرکزی تامین میشود.
• وزارت صمت با همکاری بانک مرکزی دستورالعمل اجرایی این مصوبه، مانند چگونگی تامین و تخصیص ارز، مشخصات فنی، خدمات پس از فروش، انتقال فناوری و تعیین صلاحیتهای فنی و حرفهای واردکنندگان را تدوین و ابلاغ میکند.
• وزارت صمت باید هر ۳ ماه یک بار، گزارش اجرای این تصویبنامه را به ستاد هماهنگی اقتصادی دولت ارائه کند.
آیین نامه واردات خودروهای کارکرده
آییننامه واردات خودروهای کارکرده توسط هیات دولت سیزدهم ابلاغ شد. بر این اساس:
• افراد حقیقی و حقوقی مشروط به داشتن تاییدیه تامین قطعات یدکی و ارائه خدمات پس از فروش میتوانند اقدام به واردات خودرو کنند.
• اشخاص حقیقی فقط به عنوان استفاده شخصی و به شرط عدم واگذاری خودرو تا ۵ سال میتوانند از طریق ثبت آماری و با رعایت سایر ضوابط مقرر خودروی کارکرده وارد کنند.
• مسئولیتهای حقوقی مرتبط با اصالت و انطباق با ارکان اصلی خودرو با مدارک شناسایی، سوابق اظهار شده تعمیرات و تصادفات خودرو وارداتی برعهده واردکننده است.
• واردات خودروهای با حجم موتور بالای ۲۵۰۰ سیسی و فرمان راست ممنوع است.
• شرکتهای واردکننده دارای تاییدیه شبکه خدمات پس از فروش از وزارت صمت به شرط ارائه ضمانت خدمات پس از فروش میتوانند نسبت سفارش خودروهای وارداتی را انجام دهند.
• شرکتهای حمل و نقل مورد تایید وزارت راه و شهرسازی صرفا برای تامین خودروهای مورد نیاز شبکه حمل و نقل کشور میتوانند خودروهای تجاری را ثبت سفارش کنند.
• ارز با منشاء خارجی، ارز حاصل از صادرات و سرمایهگذاری مشروط به تایید بانک مرکزی برای واردات خودروهای کارکرده مجاز است.
• سن مجاز خودرو برای واردات براساس سال مندرج در VIN خودرو در زمان ورود به کشور بیش از بین ۳ تا ۵ سال باشد.
• خودروهای مورد نظر برای واردات باید مورد تایید سازمان ملی ایران و دارای یکی از تاییدیه های«فهرست تایید نوع»، «تاییدیه کلی خودرو روی پلاک شناسایی»، «گواهی منطبق بر استاندارد E-MARK»،«گواهی انطباق عمومی کشورهای حاشیه خلیج فارس (GCC) » یا خودرو از برندهای معتبر اتحادیه اروپا، ژاپن و کره جنوبی باشد.
• خودروهای سبک سواری همچنین باید منطبق بر استاندارد آلایندگی محیط زیست کشور یعنی یورو۵ و بالاتر باشند.
• امکان واردات خودرو به مناطق آزاد تجاری – صنعتی و ویژه اقتصادی در چهارچوب قوانین این منطقهها مجاز است.
• خودروهای با سن کمتر از ۵ سال که به صورت قانونی و با پرداخت هزینههای گمرکی وارد مناطق آزاد تجاری – صنعتی شدهاند با شرط پرداخت تمام عوارض و حقوق ورودی، میتوانند پلاک ملی دریافت کنند.
ثبت سفارش واردات خودرو به مناطق آزاد
بر اساس ابلاغیه نحوه ثبت سفارش واردات خودرو به مناطق آزاد:
• اظهار و ترخیص تمام خودروهای مشمول تصویب این ابلاغیه اعم از خودروهای ثبت آماری شده قبلی یا جدید باید از طریق سامانه رفع تعهد ارزی مناطق آزاد سامانه امور گمرکی (EPL) صورت پذیرد.
• رعایت سایر مفاد تصویب این ابلاغیه در ممنوعیت ورود خودورهای سواری با حجم موتور بالاتر از ۲۵۰۰ سیسی، عدم امکان ثبت آماری خودروهای ترکیبی و برقی بالای ۴۰ هزار دلار، رعایت مبنای تعیین ارزش خودرو، اخذ تاییدیه استاندارد و رعایت ضوابط، آلایندگی ضرورت بررسی صلاحیت فنی و حرفهای واردکنندگان، استعلام اصالت قراردادهای واردات خودرو با شرکت خارجی و خدمات پس از فروش از طریق وزارت صمت یا سازمان توسعه تجارت و رعایت حقوق مصرفکنندگان عدم ورود خودرویهای کرهای و آمریکایی و سایر مفاد تصویب نامه، جهت مراحل بعدی اجرای کار ضروری است.
• ورود و ترخیص خودروهای موضوع تصویبنامه فوقالذکر بدون ثبت آماری معتبر و بدون تخصیص ارز به محدوده مناطق آزاد ممنوع است.
تصویب آیین نامه واردات خودروهای صفر
آییننامه واردات خودروهای صفر در تاریخ ۱۰ دیماه ۱۴۰۲ اصلاح و تصویب شد. بر همین اساس:
• ورود و ترخیص خودروهای موضوع این آییننامه، بدون ثبت سفارش و تخصیص ارز قاچاق محسوب و ممنوع است.
• ثبت سفارش صادره پس از ورود خودرو به کشور، برای ترخیص خودرو از گمرک فاقد اعتبار است.
• صدور ثبت سفارش خودروهای موضوع این آییننامه اعم از واردات توسط اشخاص حقوقی و حقیقی مستلزم اخذ تاییدیه تامین قطعات یدکی و ارائه خدمات پس از فروش و سایر ضوابط فنی مربوطه از وزارت صنعت و رعایت ماده ۱۰ اصلاحیه قانون ساماندهی صنعت خودرو مصوب ۱۴۰۱ است.
• خودرو با کارکرد ۹۹ کیلومتر بر اساس نام تجاری و نوع مدل با نوع مدل ساخت خودرو کمتر از یک سال، بر اساس ویژگی کاراکتر مربوطه در شماره شناسایی خودرو در زمان ورود به کشور تعیین میشود.
کاهش سود بازرگانی برخی واردات خودرو
محمد مخبر، معاون اول رئیسجمهوری، در بخشنامهای از کاهش سود بازرگانی واردات برخی خودروهای سواری خبر داد. بر این اساس:
• تعرفه واردات خودروهای بنزینی و درونسوز که حجم موتور آنها بین ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ سیسی است، از ۱۱ درصد به صفر کاهش مییابد.
• به خودروهای هیبرید یا بنزینی با پیشرانه حجم کمتر از ۱۵۰۰ سیسی تعرفه واردات خودرو یا سود بازرگانی تعلق نمیگیرد.
• واردات محصولات شرکتهایی که به واسطه تحریم بازار ایران را ترک کردند و باعث ضرر و زیان مشتریان و شرکتهای سرمایهگذار شدند، ممنوع است.
شرکت های مجاز واردات خودروی تجاری کارکرده
شرایط شرکتهای واردکننده انواع کشنده، کامیون، اتوبوس، مینی بوس و ون با عمر کمتر از ۵ سال ابلاغ شد. بر این اساس:
• تمام واردکنندگان خودرو با سقف تعدادی در هر مرحله میتوانند برای واردات انواع کشنده، کامیون، اتوبوس، مینی بوس و ون با عمر کمتر از ۵ سال مورد نیاز حمل و نقل عمومی و به ویژه ناوگان مورد نیاز جابجایی زائران اربعین حسینی اقدام کنند.
• گروه الف: کارخانجات تولیدکننده داخلی: ۳۰۰ دستگاه در هر مرحله
• گروه ب: شرکتهای حمل و نقل دارای پروانه فعالیت مجاز و معتبر صادره توسط سازمان راهداری: ۲۵ دستگاه در هر مرحله
• گروه ج: واردکنندگان دارای مجوز واردات خودرو از وزارت صنعت، معدن و تجارت: ۲۵ دستگاه در هر مرحله
• تبصره ۱: رانندگان خودمالک دارای کارت هوشمند و شرکتهای حمل و نقل خودمالک نیز میتوانند بنابر شرایط مندرج در بندهای الف و ب تبصره ۳ قانون اصلاح ماده ۱۰ قانون ساماندهی صنعت خودرو، برای واردات انواع کشنده، کامیون و کامیونت اقدام کنند.
• تبصره ۲: ارائه مجوز جدید واردات به هر واردکننده، منوط به انجام تمام تعهدات مربوطه در سقف مجوز صادره و اخذ کارت هوشمند ناوگان از سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای است.
شروط جدید واردات خودرو کارکرده
بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط برخی منابع، برخی شرایط و قوانین واردات خودروهای دست دوم تغییر کرده است. بر همین اساس، شرایط واردات خودروهای کارکرده به شرح زیر است:
• واردات خودروهای بیش از ۲۵۰۰ سیسی ممنوع است.
• خودروی دست دوم وارداتی، باید مجوزهای سازمان ملی استاندارد را دریافت کند.
• عمر خودرو وارداتی دست دوم، باید کمتر از ۵ سال و کارکرد آن نیز حداقل باید ۱۰۰ کیلومتر باشد.
• صدور ثبت سفارش، منوط به ارائه گواهی اسقاط (موضوع ماده ۱۰ قانون ساماندهی صنعت خودرو) است.
• شرکتهای واردکننده فقط به شرط ارائه ضمانت خدمات پس از فروش میتوانند، برای ثبت سفارش خودرو کارکرده اقدام کند.
• اشخاص حقیقی فقط به شرط داشتن کارت بازرگانی معتبر، میتوانند برای ثبت سفارش خودرو اقدام کنند.
• ثبت سفارش خودروها باید پیش از ورود خودرو به کشور، انجام شود. بنابراین ترخیص خودروهایی که ثبت سفارش آنها پس از ورود به کشور انجام شده باشد، امکانپذیر نیست.
• در صورت فروش خودرو وارداتی کارکرده تا قبل از ۵ سال، سازمان امور مالیاتی مجاز است نسبت به دریافت «مالیات غیرمتعارف» اقدام کند.
بخشنامه جدید گمرک برای واردات خودرو
گمرک ایران، بخشنامه جدیدی را در رابطه با واردات خودرو صادر کرد. بر این اساس:
تمام خودروهای کمتر از ۲۵۰۰ سیسی که از ابتدای سال ۱۳۹۱ مجوز کمیته ضوابط فنی را اخذ کردهاند، دارای یکسال اعتبار ثبت سفارش از تاریخ اعلام این بخشنامه هستند.
آیین نامه غیررسمی واردات خودرو کارکرده
جلال رشیدی کوچی، یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به صورت غیررسمی آییننامه واردات خودروهای کارکرده را منتشر کرد. بنابر گفتههای این نماینده:
• این آییننامه ۸ ماده دارد.
• شرایط واردات خودرو کارکرده آسانتر از واردات خودروهای صفر است.
• هیچ سقف ارزی برای واردات خودروهای کارکرده وجود ندارد.
• استانداردهای مورد نظر برای واردات خودروهای دست دوم استانداردهای آسانتری است.
• محل تامین ارز واردات خودروهای کارکرده بسیار محتاطانهای تعیین شده است و منابع بیشتری برای واردات این خودروها وجود دارد.
تصویب آیین نامه واردات خودروهای کارکرده
بنابر اعلام رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس، آییننامه واردات خودروهای کارکرده در وزارت صمت تصویب شده است.
این آییننامه برای بررسی و تصویب نهایی به هیأت دولت ارسال شده است.
آیین نامه واردات خودرو جانبازان (۱۴۰۲)
هیئت وزیران آییننامه واردات خودرو جانبازان، ویژه ۱۴۰۲ را تصویب کرد. طبق این مصوبه جانبازان ۵۰ درصد و بالاتر که در سنوات گذشته از تسهیلات موضوع ماده (۴۵) قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران استفاده نکردهاند، میتوانند خودروهای سواری مناسب و خودکار اتوماتیک داخلی یا وارداتی مورد متناسب با وضعیت جانبازی خود را تهیه کنند.
• در این آیین نامه ملاک درصد جانبازی نوع جانبازی جسمی – حرکتی و معلولیت نظریه کمیسیون پزشکی بنیاد است.
• بنیاد موظف است ظرف یک ماه از تاریخ ابلاغ این آیین نامه فهرست مشمولین را تدوین و به ترتیب اولویت به وزارت اعلام کند.
• مشمولان میتوانند کل یا بخشی از بهای خودرو را به صورت نقدی پرداخت کنند و عدم دریافت تسهیلات بانکی موضوع این آییننامه مانع استحقاق مشمولان از دریافت خودرو نخواهد بود.
• مشمولان واردات خودرو میتوانند با انصراف از واردات نسبت به دریافت خودروی داخلی بدون نوبت و با واگذاری فوری بهره مند شوند.
• استفاده از دیگر تسهیلات خرید خودرو با نرخ مصوب شورای پول و اعتبار خارج از چهارچوب این آییننامه مانع دریافت این تسهیلات نخواهد بود.
• ارزش خودروی وارداتی در کشور مبدأ برای جانبازان ۷۰ درصد (دو پا یا دو دست قطع از مچ و یا قطع نخاع) تا سقف ۳۵ هزار یورو، سایر جانبازان ۷۰ درصد تا سقف ۳۰ هزار یورو و برای جانبازان ۵۰ درصد تا ۶۹ درصد تا سقف ۲۵ هزار یورو (سیف) باشد.
• مشمولیانی که در ۱۰ سال گذشته از هیچگونه تسهیلات اعم از واردات و خرید خودرو استفاده نکردهاند در اولویت قرار دارند. ماده ۱۸ مشمولان از پرداخت سود بازرگانی متعلق به واردات خودرو و تجهیزات مورد نیاز متناسب سازی برای ایثارگر و نیز از پرداخت عوارض مندرج در تصویب نامه شماره ۶۲۹۲۴ت / ۵۴۵۲۲ مورخ ۱۳۹۶/۵/۲۵ معاف هستند.
• بانک مرکزی مکلف است نسبت به تخصیص ارز تا سقف مجاز برای واردات هر خودرو به شرکت با اولویت تخصیص از منابع ارزی جهت واردات وزارت صنعت، معدن و تجارت اقدام کند.
• مشمولان واردات خودرو به مدت ۵ سال حق فروش، رسمی عادی یا وکالتی خودروی وارداتی را ندارند و مراجع ذیربط از جمله دفاتر ثبت اسناد رسمی و فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران مکلفند اقدامات قانونی لازم از جمله عدم تعویض پلاک جهت جلوگیری از این موضوع و توقیف خودرو را انجام دهد و مسئولیت تخطی از آن به عهده فروشنده است.
تصویب آیین نامه واردات خودرو ایثارگران
بنیاد شهید اعلام کرد:
• آییننامه اجرایی بند «و» تبصره ۷ قانون بودجه ۱۴۰۲ کل کشور درباره اجازه واردات خودرو برای جانبازان ۵۰ درصد به بالا و برخورداری از خودروی داخلی برای سایر افراد مشمول ماده ۴۵ قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران به تصویب رسید.
• سود بازرگانی افراد مشمول واردات خودرو برای جانبازان بالای ۵۰ درصد با نرخ صفر محاسبه میشود.
• سایر افراد مشمول ماده ۴۵ قانون جامع خدماترسانی به ایثارگران میتوانند از تسهیلات بانکی برای خرید خودروی داخلی بهرهمند شوند.
گزارش: منیژه میرزایی