از واگن‌های لوکس تا بلیت‌های اقتصادی - پایگاه خبری خودروهای تجاری سیونا | پایگاه خبری خودروهای تجاری سیونا
  • امروز : چهارشنبه - ۲۷ فروردین - ۱۴۰۴
  • برابر با : Wednesday - 16 April - 2025
1

از واگن‌های لوکس تا بلیت‌های اقتصادی

  • کد خبر : 38995
  • ۲۸ آذر ۱۴۰۳ - ۸:۳۷
از واگن‌های لوکس تا بلیت‌های اقتصادی

سفر با قطار همچنان یکی از محبوب‌ترین گزینه‌ها برای جابه‌جایی بین‌شهری در ایران است.

ایستگاه راه‌آهن تهران در یکی از شلوغ‌ترین روزهای آذرماه، پر از مسافرهایی‌ست که با چمدان‌های کوچک و بزرگ در حال رفت‌وآمدند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری خودروهای تجاری (سیونا)، صدای بلندگوی ایستگاه هر چند دقیقه یک بار شنیده می‌شود: «قطار پنج‌ستاره نورالرضا به مقصد مشهد، آماده حرکت است…»

در روزهایی که سفر با هواپیما به‌دلیل قیمت بالا و تأخیرهای مکرر برای خیلی‌ها به گزینه‌ای دست‌نیافتنی تبدیل شده، قطار به یکی از محبوب‌ترین وسایل سفر بین‌شهری تبدیل شده است. آن‌هم با تنوعی از واگن‌های لوکس، کوپه‌ای، اتوبوسی و ویژه که هرکدام مشتری خاص خودش را دارد.

شرکت‌های ریلی؛ رقابت بین خصوصی‌ها و دولتی‌ها

در حال حاضر، چند شرکت فعال در حوزه حمل‌ونقل ریلی مسافری کشور فعالیت می‌کنند. شناخته‌شده‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از:

  • نورالرضا: یکی از شرکت‌های قدیمی و معتبر با قطارهای پنج‌ستاره. مسیر تهران–مشهد با این قطارها یکی از محبوب‌ترین‌هاست.
  • ریل‌سیر کوثر: قطارهای چهار و پنج‌ستاره با خدمات مناسب، مخصوصاً در مسیرهای مشهد و شیراز.
  • فدک: لوکس‌ترین شرکت ریلی کشور با امکاناتی شبیه به هواپیمای بیزنس‌کلاس؛ سرو غذا با منو انتخابی، سیستم صوتی و تصویری و خدمه آموزش‌دیده.
  • رجا: قدیمی‌ترین برند حمل‌ونقل ریلی که زیرمجموعه دولت است و بیشتر قطارهای اقتصادی و معمولی در اختیار این شرکت است.
  • بن‌ریل، مهتاب سیر جم و پارسیان هم از دیگر شرکت‌هایی هستند که در مسیرهای خاص، خدمات محدودی ارائه می‌دهند.

قیمت بلیت قطار در آذر ۱۴۰۳؛ از ۱۵۰ تا نزدیک ۹۰۰ هزار تومان

قیمت بلیت قطار در آذرماه ۱۴۰۳ بسته به نوع قطار، مسیر، خدمات ارائه‌شده و زمان سفر متغیر است. در ادامه چند نمونه از قیمت‌ها آورده شده است:

  • قطارهای کوپه‌ای ۴ نفره معمولی در مسیر تهران – مشهد، حدود ۳۰۰ تا ۴۲۰ هزار تومان قیمت دارند.
  • بلیت قطارهای لوکس و پنج‌ستاره مانند فدک یا نورالرضا در همان مسیر، از ۷۵۰ هزار تومان شروع می‌شود و در روزهای پرتقاضا به ۹۰۰ هزار تومان هم می‌رسد.
  • قطارهای اتوبوسی، مخصوصاً در مسیرهای کوتاه مثل تهران – قم یا تهران – قزوین، قیمت‌هایی بین ۱۵۰ تا ۲۵۰ هزار تومان دارند.
  • مسیرهای جنوبی مثل تهران – اهواز یا تهران – بندرعباس نیز با قطارهای چهار تخته یا شش تخته حدود ۴۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان هزینه دارند.

یکی از نکات قابل توجه این است که قیمت بلیت در پلتفرم‌های فروش اینترنتی مثل علی‌بابا، فلایتیو، سفرباز و رجا گاهی کمی متفاوت است و برخی تخفیف‌های مناسبتی نیز ارائه می‌شود.

امکانات قطارها؛ از خوراکی تا تخت‌خواب

امکانات در قطارها نیز تنوع زیادی دارد. قطارهای پنج‌ستاره مانند فدک، امکاناتی شبیه هتل دارند: صندلی‌های بزرگ با امکان خواب کامل، غذای گرم با انتخاب از منو، سرو چای و قهوه، مانیتور اختصاصی، پریز برق، پتو و بالشت با کیفیت.

قطارهای کوپه‌ای چهار تخته شرکت‌هایی مثل نورالرضا و ریل‌سیر کوثر نیز خدمات قابل قبولی دارند؛ در آن‌ها معمولاً بسته‌ پذیرایی سبک، سیستم تهویه مطبوع، پتو و صندلی‌های راحت فراهم است.

اما در قطارهای اتوبوسی و اقتصادی‌تر، امکانات محدودتر است. صندلی‌ها اغلب ساده‌اند، غذای گرم سرو نمی‌شود و فضای استراحت نیز به‌مراتب کمتر از قطارهای کوپه‌ای است. با این حال، برای سفرهای کوتاه همچنان گزینه مقرون‌به‌صرفه‌ای هستند.

صدای مسافرها؛ راحتی بیشتر یا هزینه کمتر؟

در راهروهای قطار تهران–مشهد از مسافران می‌پرسیم که چرا قطار را انتخاب کرده‌اند. «عاطفه ملکی»، دانشجوی ساکن تهران که برای زیارت راهی مشهد است، می‌گوید:
«من ترجیح می‌دم با قطار پنج‌ستاره برم، چون خیلی راحت‌تره. هواپیما دیگه خیلی گرونه، ضمن اینکه تأخیر داره. قطار قابل پیش‌بینی‌تره.»

اما «حسن رضوانی»، که کارمند بانک در سمنان است، نظر متفاوتی دارد:
«من همیشه قطار اتوبوسی می‌گیرم. دو سه ساعت بیشتر راه نیست، نیازی به خرج اضافه نمی‌بینم. مهم اینه که به‌موقع برسه.»

سفر روی ریل، با انتخاب‌هایی برای همه سلیقه‌ها

در آذر ۱۴۰۳، سفر با قطار همچنان یکی از محبوب‌ترین گزینه‌ها برای جابه‌جایی بین‌شهری در ایران است. تنوع شرکت‌ها و خدمات باعث شده هر کسی متناسب با بودجه و اولویت‌هایش بتواند گزینه‌ای پیدا کند. اگرچه قیمت‌ها افزایش یافته، اما همچنان نسبت به هواپیما، قطار مقرون‌به‌صرفه‌تر و آرام‌تر به‌نظر می‌رسد. با ادامه نوسازی ناوگان و ورود واگن‌های جدید، می‌توان امیدوار بود که این وسیله نقلیه بیش از پیش جای خود را در سفرهای داخلی باز کند.

گزارش: فرنوش آبا
پایان پیام

لینک کوتاه : https://cvna.ir/?p=38995

نظرات

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.