فولکسواگن از مقامات هندی شکایت کرد تا تقاضای مالیاتی «بسیار زیاد غیرقابل باور » ۱.۴ میلیارد دلاری را لغو کند، زیرا این درخواست را مغایر با قوانین مالیات واردات دهلینو برای قطعات خودرو میداند.
به گزارش پایگاه خبری خودروهای تجاری (سیونا)، بر اساس پرونده ۱۰۵ صفحهای که علنی نشده اما به مشاهده رویترز رسیده است، شرکت «اشکودا آتو فولکس واگن ایندیا» که واحد فولکس واگن در هند است، به دادگاه عالی بمبئی گفت که این اختلاف مالیاتی، سرمایهگذاری ۱.۵ میلیارد دلاری این شرکت در هند به خطر میاندازد و برای فضای سرمایهگذاری خارجی، بازدارنده است.
در بزرگترین تقاضای مالیات بر واردات، هند در سپتامبر، یک اخطار مالیاتی ۱.۴ میلیارد دلاری برای فولکسواگن صادر کرد زیرا این شرکت برای پرداخت عوارض کمتر، از راهبردی برای تفکیک واردات برخی از خودروهای فولکسواگن، اشکودا و آئودی به قطعات جداگانه استفاده کرده بود.
مقامات هندی ادعا کردند که فولکسواگن، تقریباً کل خودرو را بدون مونتاژ وارد کرده است که شامل مالیات ۳۰ تا ۳۵ درصدی بر قطعات کاملا منفصل میشوند اما با طبقه بندی اشتباه آنها به عنوان «قطعات جداگانه» که به صورت جداگانه قرار میگیرند، و تنها ۵ تا ۱۵ درصد مالیات پرداخت میکنند، از مالیات فرار کرده است. این شرکت در اعتراض به دادگاه عنوان کرد که فولکسواگن هند، دولت هند را از مدل «واردات قطعه قطعه» خود مطلع کرده و در سال ۲۰۱۱ توضیحاتی را در حمایت از خود، دریافت کرده است.
وزارت دارایی هند و مقام گمرکی که دستور تقاضا را صادر کرده است، به درخواستها برای اظهار نظر در خارج از ساعات کاری عادی پاسخ ندادند. واحد فولکسواگن هند در بیانیهای اعلام کرد که در عین حال که با مقامات همکاری میکند، از تمام راهحلهای حقوقی استفاده میکند و متعهد به تضمین رعایت کامل تمام قوانین جهانی و محلی است. سخنگوی فولکسواگن در آلمان به درخواست برای اظهار نظر پاسخ نداد.
این خودروساز آلمانی، بازیگر کوچکی در بازار خودروی هند است که با فروش سالانه چهار میلیون دستگاه، سومین بازار بزرگ جهان است، برند آئودی این شرکت نیز از رقبای خود در بخش لوکس مانند مرسدس و بیامو عقب مانده است.
یک منبع دولتی پیش از این، به رویترز گفته بود که فولکسواگن هند در صورت شکست در این مناقشه، ممکن است مجبور شود حدود ۲.۸ میلیارد دلار بپردازد. فولکسواگن هند در سال مالی ۲۰۲۴-۲۰۲۳، فروش ۲.۱۹ میلیارد دلاری و سود خالص ۱۱ میلیون دلاری را گزارش کرد. این اختلاف مالیاتی در زمانی رخ میدهد که فولکسواگن برای کاهش هزینهها برای رقابت بهتر با رقبای چینی و مقابله با تقاضای ضعیف در اروپا، مبارزه میکند. این گروه خودروسازی در دسامبر، ۳۵ هزار شغل را در آلمان حذف کرد. این خودروساز در بزرگترین بازار خود چین، اعلام کرده است که برخی از فعالیتهای خود را به فروش خواهد رساند.
فولکسواگن استدلال میکند که موظف به پرداخت مالیات بالاتر نیست، زیرا قطعات خودرو را با هم به عنوان یک کیت وارد نکرده است، بلکه آنها را به طور جداگانه ارسال میکند و آنها را با برخی از قطعات هندی ترکیب میکند تا یک خودرو بسازد. این شرکت، برای توضیح اینکه «کیت» چیست، به یک مقایسه واقعی از خرید آنلاین صندلی از آمازون اشاره کرده است که در یک محموله، با تمام قطعات و وسایل مورد نیاز برای مونتاژ مبلمان، تحویل داده میشود.
در این پرونده، مقامات هندی ادعا کردند که واحد محلی فولکسواگن، اغلب از طریق نرمافزار داخلی که به تأمینکنندگان در جمهوری چک، آلمان، مکزیک و سایر کشورها متصل است، سفارشات انبوه خودروها را انجام میداد و پس از ثبت سفارش، نرم افزار آن را به قطعات اصلی تقسیم میکرد که تقریباً ۷۰۰ تا۱۵۰۰ برای هر خودرو بسته به مدل، در طول زمان، به طور جداگانه ارسال میشدند.
مقامات هندی گفتند که این اقدامی برای ترخیص کالا بدون پرداخت عوارض مربوطه بود. این شرکت در پرونده قضایی اعلام کرد که هیچ استفاده انحصاری از قطعات برای ساخت یک خودروی خاص وجود ندارد. فولکسواگن هند همچنین استفاده از نرم افزار مخفی ادعایی را مورد اعتراض قرار داد و استدلال کرد که این نرم افزار، فقط به فروشندگان کمک میکند تا سفارشات خودرو را منتقل کنند تا بتواند تقاضای مصرف کننده را در سطح کلان، ردیابی کند.
مالیاتهای بالا و اختلافات حقوقی طولانیمدت، اغلب یک نکته منفی برای شرکتهای خارجی در هند بوده است و تسلا نیز علناً از مالیاتهای بالا بر خودروهای الکتریکی وارداتی شکایت میکند. این شرکت اعلام کرد اخطار مالیاتی به سیاست سهولت انجام تجارت در هند برای سرمایهگذاران خارجی که بسیار تبلیغ شده است، آسیب وارد میکند.
دادگاه عالی بمبئی قرار است رسیدگی به این پرونده را پنجم فوریه آغاز کند.