موتورسیکلت برقی از نگاه کاربران؛ تجربه‌ای آرام اما پر چالش - پایگاه خبری خودروهای تجاری سیونا | پایگاه خبری خودروهای تجاری سیونا
  • امروز : چهارشنبه - ۲۷ فروردین - ۱۴۰۴
  • برابر با : Wednesday - 16 April - 2025
2

موتورسیکلت برقی از نگاه کاربران؛ تجربه‌ای آرام اما پر چالش

  • کد خبر : 39031
  • ۲۶ فروردین ۱۴۰۴ - ۱:۳۹
موتورسیکلت برقی از نگاه کاربران؛ تجربه‌ای آرام اما پر چالش

کسانی که این موتورها را تجربه کرده‌اند، معمولاً دومرتبه به سراغ مدل‌های بنزینی نمی‌روند. شاید همین نشانه‌ای کوچک از آینده‌ای بزرگ‌تر باشد.

چند دقیقه بعد از غروب، خیابان شریعتی کم‌کم خلوت می‌شود، اما هنوز چند پیک موتوری کنار یک رستوران منتظر سفارش‌اند. یکی از آن‌ها، روی یک موتورسیکلت مشکی‌رنگ نشسته که بر خلاف مدل‌های دیگر، صدای موتور ندارد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری خودروهای تجاری (سیونا)، وقتی حرکت می‌کند، صدایی جز برخورد لاستیک با آسفالت شنیده نمی‌شود. با کمی دقت، می‌توان فهمید که این، یک موتورسیکلت برقی است.

در این گزارش، با چند نفر از کاربران واقعیموتورهای برقی در تهران و کرج صحبت کرده‌ایم تا بفهمیم **این موتورها در عمل چه تجربه‌ای برایشان رقم زده‌اند.

با هر بار شارژ تا شب راحت می‌چرخم

‌فرشاد نظری، ۳۳ ساله، پیک موتوری در کرج است. حدود یک سال است که از یک موتورسیکلت برقی مدل «ES2» استفاده می‌کند. خودش می‌گوید این تصمیم را بعد از بالا رفتن قیمت بنزین گرفت:

«اون موقع بنزین سهمیه‌ای هم کم بود، مجبور بودم هر روز ۵۰–۶۰ هزار تومن بنزین بزنم. حالا با برق خونه، با یه شارژ ۸ ساعته، از صبح تا شب کار می‌کنم. البته اگه خیلی مسافت نره بالا.»

فرشاد از مصرف اقتصادی و صدای کم موتور راضی است، ولی وقتی از او درباره سرعت یا قدرت موتور می‌پرسم، لبخند می‌زند:

«خب معلومه به پای موتور بنزینی نمی‌رسه. سر بالایی اذیت می‌کنه، مخصوصاً اگه بار داشته باشم. ولی به جاش راحتی‌اش بیشتره.»

مشکل اصلی شارژ و قطعه‌ است

در خیابان پیروزی تهران، سعید برومند، یکی از فروشنده‌های موتورسیکلت، داخل مغازه‌اش چند مدل موتورسیکلت برقی چیده. او درباره تجربه مشتری‌هایش می‌گوید:

«بیشتر کسایی که می‌خرن، یا واسه رفت‌وآمد روزانه توی شهر می‌خوان، یا دنبال چیز بی‌صدا برای آپارتمان‌نشینی هستن. ولی بعد از یه مدت که باتری خراب می‌شه یا شارژر ایراد پیدا می‌کنه، گیر می‌افتن. چون قطعه یا نیست یا گرونه.»

او معتقد است اگر وزارت صمت یا شهرداری‌ها بیشتر از این بخش حمایت کنند، بازار این موتورها داغ‌تر می‌شود:

«مثلاً تسهیلات بدن یا ایستگاه شارژ توی شهر بزنن. الان فقط حرفش هست. عمل هنوز نشده.»

مقایسه چند برند از زبان کاربران

در میان برندهای پرکاربرد، سه اسم بیشتر شنیده می‌شود: کویر موتور، NIU و GreenBike. کاربران می‌گویند:

  • مدل‌های کویر از نظر دوام بهترند، اما طراحی ساده‌تری دارند.
  • برند NIU که وارداتی است، ظاهر جذاب‌تری دارد و امکانات هوشمند مثل اپلیکیشن کنترل دارد، ولی قیمتش بالاتر است.
  • مدل‌های چینی متفرقه با قیمت پایین‌تر در بازار موجودند، اما خیلی از خریداران از خدمات پس از فروش‌شان ناراضی‌اند.

قیمت باتری؛ معضل پنهان

نکته‌ای که تقریباً همه موتورسواران برقی به آن اشاره می‌کنند، قیمت بالای باتری یدک یا تعویضی است. بسته به مدل، یک باتری ممکن است بین ۱۵ تا ۴۵ میلیون تومان قیمت داشته باشد. و از آنجایی که اغلب باتری‌ها بعد از ۱۸ تا ۲۴ ماه افت راندمان پیدا می‌کنند، این مسئله مهمی برای کاربران محسوب می‌شود.

آینده روشن یا تردیدآمیز؟

از نظر کاربرانی که تجربه استفاده از موتورسیکلت برقی دارند، این وسیله در مسیر درستی قرار گرفته، ولی هنوز برای عمومی شدن، راه زیادی مانده. زیرساخت شارژ، قطعات یدکی، خدمات پس از فروش و فرهنگ‌سازی نیاز به تقویت دارد.

اما کسانی که این موتورها را تجربه کرده‌اند، معمولاً دومرتبه به سراغ مدل‌های بنزینی نمی‌روند. شاید همین نشانه‌ای کوچک از آینده‌ای بزرگ‌تر باشد.

اگر دوست داری، می‌تونم یه گزارش هم درباره بازار موتورهای سنگین یا تریل‌دار در ایران بنویسم یا حتی درباره نقش موتورسیکلت در آلودگی هوا و سیاست‌های شهرداری تهران. هر کدوم که بگی.

گزارش: فرنوش آبا
پایان پیام

لینک کوتاه : https://cvna.ir/?p=39031

نظرات

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.