مرداد ۱۴۰۴ را میتوان یکی از پرتنشترین ماهها برای صنعت هوایی ایران در سالهای اخیر دانست.
به گزارش پایگاه خبری خودروهای تجاری (سیونا)، پس از آنکه در خردادماه فضای هوایی کشور تحت تأثیر شرایط امنیتی منطقهای بهطور ناگهانی با محدودیتهایی گسترده روبهرو شد، بسیاری از فرودگاهها به حالت نیمهتعطیل درآمدند و سفرهای هوایی در سراسر کشور کاهش چشمگیری پیدا کرد. حالا در میانه تابستان، پروازها آرامآرام در حال بازگشتاند، اما بازگشتی نیمبند و همراه با ابهام.
باز شدن تدریجی مسیرها
با آغاز مرداد، برخی فرودگاهها در شرق و شمالشرق کشور—بهویژه مشهد، بیرجند و زاهدان—فعالیت خود را از سر گرفتند. این فرودگاهها، که در هفتههای نخست تابستان تنها مجاز به انجام پروازهای عبوری یا اضطراری بودند، حالا مجدداً پذیرای پروازهای مسافری هستند. مسیرهایی مانند مشهد–تهران، مشهد–کیش و مشهد–استانبول از جمله مسیرهایی بودند که زودتر از دیگران فعال شدند.
اما در بخش مرکزی، غرب و جنوب کشور، هنوز بسیاری از فرودگاهها با محدودیت مواجهاند. پروازهای داخلی در فرودگاههایی مثل تبریز، اهواز، بندرعباس و حتی مهرآباد تهران هنوز یا برقرار نشده یا تنها به شکل محدود و با مجوزهای ویژه انجام میشود.
آسمان خلوت، سالنهای بیسر و صدا
اگر سری به یکی از فرودگاههای فعال کشور بزنید، با فضایی مواجه میشوید که با تابستانهای گذشته کاملاً متفاوت است. نه خبری از صفهای طولانی مسافران است، نه جنبوجوش همیشگی تابستان. بسیاری از پروازها با ظرفیت کمتر از نصف انجام میشوند، برخی کنسل میشوند و برخی دیگر حتی بدون تکمیل مسافران، پرواز میکنند.
کارکنان فرودگاهها از کاهش قابل توجه تردد مسافر میگویند. برخی شرکتهای هواپیمایی هم برنامه پروازی خود را به حالت موقت تعلیق کردهاند یا ناوگان خود را برای تعمیرات اساسی از مدار خارج کردهاند.
قیمت بلیت؛ نه ارزان، نه گران
در شرایطی که بازار پروازها نیمهجان است، قیمت بلیتها وضعیت ثابتی ندارد. در برخی مسیرها به دلیل کمبود پرواز، قیمتها بالاتر از حد معمولاند. در مقابل، برخی خطوط پروازی که مسافر کمتری دارند، با تخفیفهای ویژه عرضه میشوند. اما در مجموع، بازار به نوعی در حالت تعلیق قرار دارد و حتی سایتهای فروش بلیت هم با احتیاط رفتار میکنند.
نگاه مسافران؛ بین تردید و اجبار
مسافران در این شرایط دو دسته شدهاند: آنهایی که سفر هوایی را فعلاً از برنامه خود حذف کردهاند، و آنهایی که بهدلایل ضروری—کاری، درمانی یا خانوادگی—ناچارند با شرایط فعلی کنار بیایند. بیشتر مسافران از سردرگمی ناشی از تغییر ناگهانی پروازها یا نبود اطلاعات دقیق گلایهمندند. برخی هم برای مسیرهایی که امکان جایگزینی زمینی وجود دارد، ترجیح دادهاند قید هواپیما را بزنند.
آینده چه میگوید؟
هیچکس هنوز نمیداند وضعیت پروازها در ماههای آینده چگونه خواهد بود. اگرچه مسئولان سازمان هواپیمایی و فرودگاهها امیدوارند که شرایط به حالت عادی بازگردد، اما تحلیلگران معتقدند که این بازگشت زمانبر است و مستلزم ایجاد اعتماد دوباره در بین مسافران و شرکتهای خارجی است.
در واقع، آسمان ایران این روزها اگرچه روی نقشه باز است، اما در عمل، هنوز نیمهباز مانده. پروازها در جریاناند، اما نه مثل همیشه؛ صنعت هواپیمایی، انگار در حال پرواز در شرایط دید کم است—با موتور روشن، اما با احتیاط بالا.
گزارش: منیژه میرزایی