موتور هیدروژنی تویوتا؛ انقلاب سبز در صنعت خودرو - پایگاه خبری خودروهای تجاری سیونا | پایگاه خبری خودروهای تجاری سیونا
  • امروز : جمعه - ۷ آذر - ۱۴۰۴
  • برابر با : Friday - 28 November - 2025
1

موتور هیدروژنی تویوتا؛ انقلاب سبز در صنعت خودرو

  • کد خبر : 43283
  • ۲۱ آبان ۱۴۰۴ - ۱۰:۳۸
موتور هیدروژنی تویوتا؛ انقلاب سبز در صنعت خودرو

شرکت تویوتا با معرفی موتورهای احتراق داخلی هیدروژنی، مسیر تازه‌ای در آینده حمل‌ونقل پاک ترسیم کرده است.

شرکت تویوتا با معرفی موتورهای احتراق داخلی هیدروژنی، مسیر تازه‌ای در آینده حمل‌ونقل پاک ترسیم کرده است.

به گزارش پایگاه خبری خودروهای تجاری (سیونا)، این فناوری نوین، ترکیبی از قدرت موتورهای سنتی و پاکی انرژی‌های نوین است و می‌تواند صنعت خودرو را وارد مرحله‌ای تازه کند.
تویوتا از دهه ۱۹۹۰ با معرفی پریوس به‌عنوان اولین خودروی هیبریدی تجاری، مسیر نوآوری در صنعت خودرو را آغاز کرد.
در دهه ۲۰۱۰، این شرکت با عرضه Mirai به‌عنوان یکی از نخستین خودروهای سلول سوختی هیدروژنی، نشان داد که به انرژی هیدروژن به‌عنوان یک سوخت پاک باور دارد.
اکنون، با معرفی موتورهای احتراق داخلی هیدروژنی، تویوتا تلاش می‌کند حتی موتورهای سنتی را با سوختی پاک بازآفرینی کند.

فناوری موتورهای هیدروژنی

موتورهای هیدروژنی تویوتا در اصل همان موتورهای احتراق داخلی هستند، اما به جای بنزین از هیدروژن فشرده یا مایع استفاده می‌کنند.
محصول احتراق این موتورها عمدتاً بخار آب است و میزان دی‌اکسیدکربن خروجی آن‌ها نزدیک به صفر گزارش شده است.
چالش اصلی، کنترل دمای احتراق و کاهش تولید اکسیدهای نیتروژن (NOx) است که تویوتا با طراحی جدید سیستم تزریق و خنک‌کاری، آن را مدیریت کرده است.
نمونه‌های اولیه در خودروهای Corolla و GR86 در مسابقات سوپر تایکیو ژاپن آزمایش شده‌اند و یک ون HiAce هیدروژنی نیز در استرالیا وارد مرحله آزمایشی شده است.

حمل و نقل پاک اما پر هزینه

تولید هیدروژن سبز هنوز پرهزینه است و همین موضوع مانع اصلی تجاری‌سازی گسترده این فناوری محسوب می‌شود.
با این حال، تویوتا با ورود به این حوزه، روی آینده‌ای سرمایه‌گذاری می‌کند که احتمالاً در یک دهه آینده به صرفه اقتصادی خواهد رسید.
زیرساخت سوخت‌رسانی هیدروژن در جهان محدود است؛ به‌عنوان مثال، ژاپن و آلمان پیشرو هستند اما بسیاری از کشورها هنوز شبکه‌ای برای عرضه هیدروژن ندارند.
اگر زیرساخت سوخت‌رسانی توسعه یابد، موتورهای هیدروژنی می‌توانند در بخش حمل‌ونقل سنگین و تجاری جایگزین موتورهای دیزلی شوند.

برقی یا هیدروژنی

  • خروجی اصلی موتور هیدروژنی بخار آب است، اما در شرایط خاص ممکن است مقدار کمی NOx تولید شود.
  • در مقایسه با خودروهای برقی، موتورهای هیدروژنی نیاز به باتری‌های بزرگ ندارند و بنابراین آلودگی ناشی از استخراج لیتیوم را کاهش می‌دهند.
  • این فناوری می‌تواند به‌ویژه در کشورهایی با منابع انرژی تجدیدپذیر، نقش مهمی در کاهش آلایندگی ایفا کند. با این حال، اگر هیدروژن از منابع فسیلی تولید شود، مزیت زیست‌محیطی آن کاهش می‌یابد و تنها در صورت تولید از انرژی‌های پاک، می‌تواند واقعاً سبز باشد.

گزینه های متفاوت تویوتا

برخلاف بسیاری از رقبا که صرفاً روی خودروهای برقی تمرکز کرده‌اند، تویوتا استراتژی چندمسیره را انتخاب کرده: هیبریدی، برقی، سلول سوختی و موتور هیدروژنی.
این رویکرد باعث می‌شود تویوتا در برابر تغییرات بازار و سیاست‌های انرژی جهانی انعطاف بیشتری داشته باشد.
ورود موتورهای هیدروژنی به مسابقات اتومبیل‌رانی، علاوه بر آزمایش عملی، یک حرکت تبلیغاتی هوشمندانه برای جلب توجه رسانه‌ها و سرمایه‌گذاران است.
برخی شرکت‌های خودروسازی مانند هیوندای و بی‌ام‌و نیز روی فناوری هیدروژن سرمایه‌گذاری کرده‌اند، اما تمرکز آن‌ها بیشتر بر سلول سوختی است تا موتورهای احتراق داخلی.
تسلا و بسیاری از شرکت‌های آمریکایی مسیر خودروهای تمام‌برقی را انتخاب کرده‌اند و موتور هیدروژنی را راه‌حل بلندمدت نمی‌دانند.
این تفاوت رویکرد نشان می‌دهد که آینده صنعت خودرو هنوز قطعی نیست و رقابت میان فناوری‌های مختلف ادامه دارد.

تلاشها برای آینده ای پاک

موتور هیدروژنی تویوتا هنوز در مرحله آزمایشی است، اما اهمیت آن در این است که نشان می‌دهد صنعت خودرو به دنبال راه‌حل‌های متنوع برای آینده بدون کربن است. اگر هزینه تولید هیدروژن کاهش یابد و زیرساخت‌ها توسعه پیدا کنند، این فناوری می‌تواند به‌ویژه در بخش حمل‌ونقل سنگین، جایگزین موتورهای دیزلی شود و به یک مزیت رقابتی بزرگ برای تویوتا تبدیل گردد.
در نهایت، آینده صنعت خودرو احتمالاً ترکیبی از چند فناوری خواهد بود: خودروهای برقی برای مصارف شهری، سلول‌های سوختی برای مسافت‌های طولانی، و موتورهای هیدروژنی برای بخش‌های تجاری و صنعتی.

گزارش: فاطمه اصلان بیک

لینک کوتاه : https://cvna.ir/?p=43283

برچسب ها

اخبار مرتبط

نظرات

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.