فرنوش آباء| خرابی اتوبوس، دیر آمدن قطار مترو و وجود تاکسی های فرسوده در تهران این روزها به خاطره مشترک پایتخت نشینان بدلشده و تنها یک عزم جدی میتواند مشکلات حمل و نقلی تهران را حل کند. حال این روزهای حمل و نقل عمومی پایتخت چنان بد است کهخبر کمبود قطعات مترو و تعطیلی خطوط اتوبوس در شرایط کرونا مردم را نگران کرده است. وضعیت فرسودگی حمل و نقل عمومی تهرانهمچنان عمیق است که بودجههای چند ده میلیاردی شهرداری گره از کار آن باز نمیکند و باید کمکی فراتر دریافت شود.
داستان فرسودگی و لزوم نوسازی حمل و نقل عمومی تهران همیشه وجود داشته است، اما شهریور ماه سال گذشته شهردار وقت تهرانهنگامی که از وعدههای دولت برای تامین اتوبوس و واگن مترو ناامید شد، در نامهای به دفتر مقام معظم رهبری درخواست کرد که منابعمالی خرید اتوبوس و واگن مترو از محل بازگشت منابع صندوق توسعه ملی پرداخت شود.
مردم برای رفت و آمد به وسیله اتوبوس های حمل و نقل عمومی نیز با مشکلات گوناگونی مواجه هستند . بسیاری از اپلیکیشن هایشهرداری که در زمینه اطلاع رسانی درباره ساعات حرکت مورد استفاده مردم قرار می گرفت اکنون از کار افتاده اند و از سوی دیگر بهدلیل نبود وجود نظارت، اکثر اوقات ساعت مشخصی برای حرکت و رسیدن این اتوبوسها به ایستگاه های مختلف وجود ندارد. مردم دراین شرایط نمیتوانند به کارهای خود در زمان موعد برسند زیرا حمل و نقل عمومی شهر تهران تا حدود زیادی رها شده است. بسیاری ازمردم در این اوضاع به سمت استفاده از وسیله نقلیه شخصی خود رفتهاند و هوای آلوده تهران و ترافیک سرسامآور آن نتیجه همین بینظارتیهای مختلفی است که در تمام سطوح دیده می شود .
تذکر به اتوبوسرانی
در این باره مهدی بابایی عضو کمیسیون خدمات شهری شورای شهر تهران به گفته است :« از کار افتادن اپلیکیشنها موجب شد آقایتشکری هاشمی تذکری را به اتوبوسرانی بدهند که مجددا این خدمات هوشمند و الکترونیک شرکت اتوبوسرانی احیاء شود و پیگیر احیاءمجدد آن ها هستیم .درباره چرایی از کار افتادن این اپلیکیشنها من اطلاع دقیقی ندارم ولی حدود چند هفته پیش این تذکر بهاتوبوسرانی داده شد. »
کمبود اتوبوس
او در ادامه درباره چرایی وجود بی نظمی در حرکت اتوبوس های شهر تهران گفته :« مشکلی که وجود دارد این است که ما طبق طرحجامع حمل و نقل شهر تهران احتیاج به ۹۰۰۰ دستگاه اتوبوس دارد.در پایان سال ۹۶ مدیریت شهری دوره چهارم ۶۰۰۰ اتوبوس راتحویل مدیریت قبلی دادند و انتظار این بود که مدیریت شهری قبلی هم تلاش کند عدد ۶۰۰۰ را به ۹۰۰۰ دستگاه برساند. اما متاسفانهما در این دوره که در مدیریت شهری قرار گرفته ایم و در شورا مستقر هستیم صرفا ۲۵۰۰ دستگاه اتوبوس فعال است و حدودا ۳۵۰۰ دستگاه از دور خدمت رسانی به دلیل اورهال نشدن ،
خارج شده است .تقریبا می توان گفت توسعه حمل و نقل عمومی در این حوزه نه تنها پیشرفت نداشته بلکه پسرفت کرده ایم و این پسرفتبسیار شدید است . لذا این مشکل بی نظمی و دیر رسیدن اتوبوس ها حاصل همین موضوع است .یکی از راهکار های بسیار مهم درکاهش ترافیک شهر تهران افزایش حمل و نقل عمومی است. زمانی که خدمات رسانی در حمل و نقل عمومی افول می کند
بالطبع مردم به سمت استفاده از خودروهای شخصی می روند و شهر شلوغ و پرترافیک می شود.»
۳۰ درصد بودجه شهرداری تهران برای توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی
او در پاسخ به این سوال که کمبود اتوبوس چرا در یک سال و نیم گذشته خود را نشان نداد، گفت:«در یک سال و نیم گذشته این کمبودمشخص نشد به این دلیل که کرونا در سطح شهر وجود داشت و میزان سفرهای مردم کاهش پیدا کرده بود. لذا کاهش وسائل نقلیهعمومی خود را نشان نمی داد . الان که سبک زندگی مردم تا حدودی به سبک زندگی قبل از کرونا بازگشته است هر روز شاهد ترافیکبیش از حد در سطح شهر هستیم . رویکرد اصلی بودجه ریزی ما برای سال ۱۴۰۱ حتما موضوع حمل و نقل است. یعنی بیش از ۳۰ درصد بودجه شهرداری تهران برای توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی است. اما واقعیت امر این است که شهرداری تهران به تنهایی نمیتواند مشکلات را حل کند و باید دولت هم سهم خودش را در حوزه حمل و نقل عمومی ادا کند و برای تامین اتوبوس به شهرداری ها کمککند. در غیر اینصورت با وضعیت فعلی من خیلی امیدوار نیستم که اتفاق خاصی رخ دهد. یعنی سرعت پیشرفتی که مدنظر است صرفا بابودجه شهرداری تهران به نقطه مطلوب نمی رسد .»