به گزارش پایگاه خبری خودروهای تجاری (سیونا)، آن طور که خبر میرسد، جنرال موتورز شریک آمریکایی پژو قصد دارد سهام خود در این شرکت فرانسوی را واگذار کند و این یعنی کنار رفتن بزرگترین مانع بر سر راه شراکت دوباره پژو و ایران خودرو. همچنین گفته میشود رنوییها نیز تحرکاتی را برای از سرگیری روابط خود با خودروسازان ایرانی آغاز کرده و احتمالا آنها نیز در آینده نزدیک فعالیت خود را از سر خواهند گرفت. هرچند پژو و رنو رفتار نامناسبی را در جریان تحریمها از خود نشان دادند، اما قطعا بازگشت آنها میتواند چرخهای خودروسازی ایران را تندتر بچرخاند و تولید را رونق ببخشد.
البته کارشناسان معتقدند حالا که بحث بازگشت دوباره رنو و پژو به ایران مطرح شده، خودروسازان ایرانی باید هوشمندانه و ظریف با آنها وارد مذاکره شوند و اگر امتیازی ویژه نگرفتند، حداقل امتیازی نابهجا هم ندهند.
حذف مانع آمریکایی
اما مانع بزرگ بازگشت پژو به ایران در حالی در آستانه رفع شدن است که این شرکت اوایل سال گذشته بیآنکه به قراردادش با ایران خودرو پایبند باشد، رفت و پشت سرش را هم نگاه نکرد. داستان از آنجا شروع شد که شرکت آمریکایی جنرال موتورز تصمیم گرفت بخشی از سهام پژو را بخرد. اگرچه طرفین (جنرال موتورز و پژو) تنها بر سر انتقال هفت درصد سهام از پژو به جنرال موتورز به توافق رسیدند؛ اما همین سهم ناچیز نیز بهانهای بزرگ دست خودروساز فرانسوی داد تا پس از ۲۵ سال با خودروسازی ایران وداع کند.
این در شرایطی بود که پژو تا سال ۲۰۱۴ با ایران خودرو قرارداد داشت و قانونا نباید ناگهانی میرفت، اما به هر حال تحت فشار شریک آمریکایی اش، کاری را که نباید، انجام داد و دو سال زودتر به قراردادش پایان داد.
پژو خوشحال از اینکه شریکی قدرتمند و بسیار معتبر در جهان خودروسازی را یافته، قید بازار ایران را زد و به خیال آنکه روزهای خوشی را با جنرال موتورز رقم خواهد زد، با ایرانخودرو خداحافظی کرد. جنرال موتورز در آن زمان رقمی معادل ۳۲۰ میلیون یورو به پژو پرداخت کرد تا این شرکت کمی از بحران مالی فاصله بگیرد و همچنین قرار شد طرفین فعالیتهای مشترکی برای ساخت خودروهای جدید آغاز کنند. البته پژوییها رویای بزرگی را نیز از پس شراکت با جنرال موتورز در سر میپروراندند و آن، حضور در بازارهای صادراتی شریک آمریکایی شان بود. آنها گمان میکردند حالا که با خودروساز شماره یک آمریکا شریک شدهاند، میتوانند محصولات خود را در بازارهای صادراتی جنرال موتورز به فروش برسانند و حتی در بازار بزرگ ایالات متحده نیز حضور یابند.
با این گمانهزنی، دل کندن از بازار سهلالوصول خودرو ایران، آسانتر مینمود و پژوییها اگرچه یکی از بزرگترین بازارهای خودرو خاورمیانه را از دست میدادند، اما در عوض آن؛ روزنهای به آمریکا مییافتند. این اما خیالی خام بود و حالا که هنوز دو سال هم از شراکت پژو و جنرال موتورز نمیگذرد، طرف آمریکایی ساز جدایی زده و میخواهد زوج فرانسوی خود را طلاق بدهد. ظاهرا در این ماجرا پای یک هووی چینی در میان است به نام دانگ فنگ موتورز.
گفته میشود علت اصلی جدایی احتمالی جنرال موتورز و پژو این است که طرف فرانسوی میخواهد به عقد خواستگار چینی خود دربیاید و این موضوع برای زوج آمریکایی اش قابل تحمل نیست. دانگ فنگ موتورز یکی از شرکتهای بزرگ چین به شمار میرود که طبق اخبار، قصد دارد ۳۰ درصد سهام پژو را خریداری کند، یعنی چیزی حدود ۵/۴ برابر سهمی که جنرال موتورز از پژوییهادر اختیار دارد. حالا جنرال موتورز میگوید راضی به دست خوردن ترکیب سهام پژو نیست و اگر قرار به آمدن هووی چینی باشد، قید هفت درصد سهامش را خواهد زد. این شرکت حتی خریدار این سهام هفت درصدی را هم پیدا کرده و گفته میشود، قرار است آن را به یک «موسسه سرمایهگذاری» بفروشد. در واقع جنرالموتورز با درک خطر چینیها میخواهد پای خود را از زندگی پژو بیرون بکشد و باید دید واکنش پژوییها به این اقدام شریک آمریکاییشان چیست.
بازگشت با دنگ و فنگ پژو به ایران
تحریمهای بینالمللی علیه ایران سبب شد ابتدا پژو و سپس رنو، چمدانهای خود را ببندند و بروند و حالا که زمزمه لغو تحریمها به گوش میرسد، آنها دوباره سودای بازگشت در سر دارند.
لینک کوتاه : https://cvna.ir/?p=2515