طرح‌های حمایتی از موتورسیکلت‌های برقی در ایران؛ حرف تا عمل چقدر فاصله دارد؟ - پایگاه خبری خودروهای تجاری سیونا | پایگاه خبری خودروهای تجاری سیونا
  • امروز : چهارشنبه - ۲۷ فروردین - ۱۴۰۴
  • برابر با : Wednesday - 16 April - 2025
2

طرح‌های حمایتی از موتورسیکلت‌های برقی در ایران؛ حرف تا عمل چقدر فاصله دارد؟

  • کد خبر : 39022
  • ۲۶ فروردین ۱۴۰۴ - ۱۱:۱۹
طرح‌های حمایتی از موتورسیکلت‌های برقی در ایران؛ حرف تا عمل چقدر فاصله دارد؟

در بازار موتورسیکلت ایران، برندهای برقی هر روز بیشتر دیده می‌شوند، اما تنوع واقعی، همچنان محدود است.

با افزایش آلودگی هوا در کلان‌شهرها، موتورسیکلت‌های برقی به‌عنوان راهکاری جایگزین برای کاهش آلودگی معرفی شده‌اند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری خودروهای تجاری (سیونا)، در همین راستا، در سال‌های اخیر، دولت طرح‌هایی را برای حمایت از تولید، واردات و خرید این موتورها معرفی کرده است. اما سؤال اصلی این است: آیا این طرح‌ها واقعاً اجرایی شده‌اند؟

حمایت‌هایی که روی کاغذ مانده‌اند؟

در پاییز ۱۴۰۳، همچنان بسیاری از خریداران با وعده‌هایی مثل «وام کم‌بهره»، «یارانه خرید» یا «معافیت گمرکی» مواجه بودند، اما در عمل، از این مشوق‌ها کمتر خبری بود. یکی از فروشندگان در مرکز خرید موتورسیکلت در چهارراه یافت‌آباد تهران می‌گوید:

«از دو سال پیش گفتن وام خرید موتور برقی می‌دن. ولی وقتی مشتری می‌ره بانک، تازه می‌فهمه شرایطش خیلی سخته یا اصلاً اجرایی نشده.»

نمونه‌هایی از طرح‌های اعلام‌شده

-معافیت گمرکی برای واردکنندگان: دولت اعلام کرده بود که موتورسیکلت‌های برقی وارداتی مشمول معافیت گمرکی خواهند شد. با این حال، بسیاری از واردکنندگان هنوز از پرداخت عوارض سنگین گلایه دارند.

  • یارانه برای خریداران: طرح‌هایی مثل اختصاص ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان یارانه به خریداران موتورهای برقی مطرح شد، اما اجرایی شدن آن‌ها هنوز با اما و اگر همراه است.

تسهیلات بانکی: برخی بانک‌ها وعده وام ۳۰ تا ۵۰ میلیون تومانی با نرخ بهره پایین داده‌اند، ولی اغلب نیاز به ضامن و اعتبارسنجی سخت‌گیرانه دارد.

زیرساخت هم‌چنان غایب است

بدون ایستگاه شارژ عمومی و زیرساخت‌های شهری مناسب، استفاده از موتورهای برقی هنوز برای بسیاری از شهروندان عملی نیست. همین موضوع باعث شده حتی با وجود اعلام حمایت، تقاضا هنوز آن‌چنان بالا نرود.

برندهای فعال موتورسیکلت برقی در ایران؛ از اسم‌های چینی تا تولیدات داخلی

در بازار موتورسیکلت ایران، برندهای برقی هر روز بیشتر دیده می‌شوند، اما تنوع واقعی، همچنان محدود است. اغلب برندها چینی‌اند که با مونتاژ در داخل، یا به‌صورت وارداتی وارد بازار می‌شوند. در این گزارش، نگاهی داریم به برندهای شاخص و ویژگی‌های هرکدام:

  1. سورن موتور (Soren Motor)
    یکی از برندهای مونتاژ داخل با قطعات چینی است. مدل‌هایی با ظاهر ساده شهری و حداکثر سرعت ۵۵ کیلومتر در ساعت ارائه می‌دهد. قیمت‌ها بین ۵۵ تا ۷۵ میلیون تومان است.
  2. پاتریس موتور
    این برند، یکی از شناخته‌شده‌ترین‌ها در بازار ایران است که موتورهایی با باتری لیتیومی عرضه می‌کند. کیفیت ساخت قابل‌قبولی دارد و خدمات پس از فروش نسبتاً گسترده‌ای ارائه می‌دهد. قیمت‌ها از ۷۰ تا ۹۵ میلیون تومان متغیر است.
  3. ویرا موتور
    با تمرکز بر طراحی مدرن و شباهت به اسکوترهای اروپایی، ویرا موتور برای قشر جوان جذاب‌تر است. اغلب مدل‌های آن دارای نمایشگر دیجیتال و سیستم ترمز EBS هستند. قیمت‌ها از ۸۰ میلیون به بالا شروع می‌شود.
  4. یاماها برقی (وارداتی)
    مدل‌هایی محدود از موتورسیکلت برقی یاماها از مسیرهای رسمی و غیررسمی وارد کشور شده‌اند. کیفیت بسیار بالا اما قیمت نجومی (بیش از ۱۲۰ میلیون تومان) باعث شده بازار محدودی داشته باشند.
  5. موتورهای بدون برند (No-name)
    بخش بزرگی از بازار را برندهای ناشناس یا برندهای تقلبی تشکیل می‌دهند. این موتورها قیمت کمتری دارند (از ۴۰ میلیون تومان) اما کیفیت پایین و نبود قطعات یدکی، دردسر بزرگی برای مصرف‌کننده ایجاد می‌کند.

نکات قابل‌توجه در خرید موتور برقی**

  • نوع باتری: باتری لیتیومی سبک‌تر و بادوام‌تر است ولی گران‌تر؛ باتری اسیدی ارزان‌تر ولی سنگین و با عمر کوتاه‌تر.
  • توان موتور: بین ۸۰۰ تا ۲۰۰۰ وات، بسته به نوع کاربرد متفاوت است.
  • برد حرکتی: از ۴۰ تا ۸۰ کیلومتر با یک شارژ کامل.
  • خدمات پس از فروش: فقط برخی برندها نمایندگی رسمی و خدمات فنی دارند.

گزارش: شیوا آبا
پایان پیام

لینک کوتاه : https://cvna.ir/?p=39022

نظرات

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.