به گزارش پایگاه خبری خودروهای تجاری (سیونا)، بهرغم آنکه در سال گذشته قطعهسازان با افزایش تیراژ تولید و داخلیسازی برخی از قطعات نیاز ارزی صنعت خودرو را کاهش دادند و خودروهای دارای کسری خودروسازان را هم تجاری کردند، امسال بازهم خودروسازان مجبور به تولید خودروهای ناقص شدهاند. چرا که برخی مواد اولیه و قطعات نیمساخته مورد نیاز قطعهسازان نمونه مشابه داخلی ندارند و چارهای جز واردات آنها نیست، اما چند ماه است واردات آنها با مشکل مواجه شده، در همین راستا مازیار بیگلو، دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعههای خودرو در گفتوگو با روزنامه «دنیایخودرو» از احتمال افزایش ۲۰هزار دستگاهی خودروهای ناقص خودروسازان به دلیل سیاستهای رئیس بانکمرکزی در نحوه تخصیص ارز به زنجیره تامین خبر داد که تنها با احتساب ۳۰هزار خودرو کف اعلامشده در کارخانه سایپا، رقم این خودروها را به ۵۰هزار دستگاه خواهد رساند و اگر خودروهای کف ایرانخودرو را نیز همین میزان در نظر بگیریم به همان رقم ۸۰هزار خودرو کف سال گذشته نزدیک خواهیم شد.
گفتوگوهایی که هفته گذشته با قطعهسازان داشتیم، حاکیاز رفع برخی موانع تامین ارز و ظاهرا قرار بود که ارز حاصل از صادرات پسته و زعفران برای واردات قطعات نیمساخته و مواد اولیه خارجی اختصاص داده شود. آیا اتفاق تازهای رخ داده که دوباره موضوع تخصیص ارز داغ شده است؟
خیر، هنوز همان مشکلات پابرجاست، فقط طی پیگیریهای دو نفر از اعضای هیاتمدیره انجمن سازندگان قطعات از بانک مرکزی قول مساعدت داده شده بود که ارز اشخاص و ارز حاصل از صادرات به قطعهسازان اختصاص یابد.
با اینحال تا همین لحظه که با شما صحبت میکنم، هنوز بهبود محسوسی حاصل نشده است. یعنی همچنان درگیر تامین ارز برای ادامه تولید هستیم. بانک مرکزی وعده داده بود مقداری ارز بهصورت قطرهچکانی را به ما بدهند، اما حالا شاهدیم که قطعهسازان با مشکل واردات مواد اولیه مواجه هستند و اجناسشان در گمرک مانده است و امکان ترخیص ندارند.
آیا با این شرایط که برای بخشهای تولیدی در صنایع وابسته به صنعت خودرو ایجاد شده است، میتوانیم به هدف جهش تولید دست یابیم؟
اگر همین روند ادامه یابد، فکر نمیکنم چنین جهشی رخ دهد؛ بهطور کلی اینکه بانک مرکزی یا هر بخش دیگری که سیاستگذاریهایش بر تولید اثرگذار است، مانعی ایجاد کند و ما تولیدکنندگان مدام پیگیر رفع چنین مسائل حاشیهای شویم، هیچ سنخیتی با هدف جهش تولید ندارد.
قرار بود ارز حاصل از صادرات به قطعهسازان برای واردات ملزوماتشان اختصاص یابد. چرا بانک مرکزی جلوی آن را میگیرد؟ آیا تولیدکنندگان قصد عبور از خطوط قرمز بانک مرکزی را در تامین ارز دارند؟
نه؛ چنین چیزی نیست. تمام معاملاتی که قرار است بین صادرکننده و واردکننده انجام شود، همگی قانونی هستند و در تضاد با سیاستهای بانک مرکزی نیست. اما بازهم شاهد سنگاندازی آنها هستیم.
متاسفانه در هیچ جای دنیا چنین اتفاقاتی رخ نمیدهد که ما شاهد آن هستیم؛ بانک مرکزی خودش مانعی برای تولید شده است، تولیدی که خود تضمیندهنده تثبیت شرایط اقتصادی کشور است. با این حال ما تولیدکنندگان در چنین شرایطی باید پس از پیگیریهای فراوان در نهایت بابت رفع بخشی از موانع اظهار خوشحالی کنیم؛ چنین اتفاقی در هیچجای دنیا رخ نمیدهد.
با این تفاصیل و باتوجه به اینکه برخی قطعات نیمساخته داخلیسازی نشده و برخی مواد اولیه وارداتی هم نمونه داخلی ندارند، به نظر شما در صورت ادامه این ماجرا چه اتفاقی برای خط تولید خودروسازان بهعنوان مشتری اصلی قطعهسازان رخ میدهد؟
اگر سوال این باشد که خودروسازان تا کی تولید را ادامه میدهند، به احتمال زیاد چند هفته دیگر هم تولید مکانیکی دارند، اما این تولید مکانیکی با کسری مواجه است. بنابراین بازهم بر تعداد خودروهای ناقص خودروسازان افزوده میشود.
این به آن معناست دوباره با کاهش تیراژ تولید خودروسازان و افزایش خودروهای کف مواجه خواهیم شد؟
بله؛ ما میخواستیم مشکلات را برطرف کنیم و معضل خودروهای کف را هم برطرف کرده بودیم، اما بهنظر میرسد با ادامه این سیاستها باز هم تعداد خودروهای کف افزایش مییابد و به روند یکسال پیش برمیگردیم.
به نظر شما دوباره چه تعداد خودرو کف کارخانههای خودروسازان با کسری قطعه مواجه میشوند و امکان تجاری شدن نمییابند؟
بهنظر میرسد در مجموع خودروسازان دوباره با معضل دپوی ۲۰هزار خودرو کف دیگر مواجه میشوند.
تولید خودروهای ناقص در واحدهای خودروسازی چه نتیجهای برای قطعهسازان دربردارد؟
متاسفانه باید بگویم دوباره بخش زیادی از نقدینگی قطعهسازان در مجموعههای خودروسازی بلوکه خواهد شد و در خطتولید خودروسازان باز به همان شرایط سال گذشته که تولید به زیر یکهزار دستگاه رسیده بود، برمیگردیم.
احتمال بازگشت تولید خودروسازان به زیر هزار دستگاه در روز
بهرغم آنکه در سال گذشته قطعهسازان با افزایش تیراژ تولید و داخلیسازی برخی از قطعات نیاز ارزی صنعت خودرو را کاهش دادند و خودروهای دارای کسری خودروسازان را هم تجاری کردند، امسال بازهم خودروسازان مجبور به تولید خودروهای ناقص شدهاند.
لینک کوتاه : https://cvna.ir/?p=5026