به گزارش پایگاه خبری خودروهای تجاری (سیونا)، داریوش امانی در مراسم تکریم و معارفه مدیرعامل اتوبوسرانی شهرداری اصفهان اظهار کرد: حمل و نقل درون شهری نیاز به یارانه دولت دارد که به صورت مستقیم پرداخت نمیشود و این یارانه از طریق اوراق مشارکت و قرارداد بازسازی ناوگان به حمل و نقل عمومی تخصیص مییابد.
وی ادامه داد: قانون درآمدی شرکت واحد سهم ۳۰ درصدی دولت، ۳۰ درصد شهرداری و ۳۰ درصد شرکت واحد است که شهرداری اکنون سهم ۶۰ درصدی دارد و با توجه به گرفتاریهایی که به دلیل حوادث آبانماه سال ۹۸ و نیز شیوع کرونا برای اتوبوسرانی ایجاد شد، در واقع این سهم برای شهرداریها به بیش از ۸۵ درصد رسیده است.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار اصفهان افزود: مشتری ما خانوادههای متوسط رو به پایین هستند که باید کرامت انسانی آنها را در ارائه خدمات مورد توجه قرار دهیم.
وی با اشاره به پروسه خرید اتوبوس برای شرکت واحد اصفهان گفت: با ورودم به حوزه حمل و نقل شهرداری اصفهان اوراق مشارکتی از دولت گرفته شده بود که اگر تا ۲۴ بهمن ماه نمیتوانستیم اقدامی روی آن انجام دهیم، باید پول را به دولت بازمی گرداندیم، از همین رو تعدادی اتوبوس نو در کرمان برای خریداری پیدا شد و در لحظات آخر که به این تصمیم رسیده بودیم همین اتوبوسها را برای حفظ اوراق خریداری کنیم، باخبر شدیم تعدادی اتوبوس در شرکت عقاب افشان وجود دارد.
امانی افزود: وقتی شرکت عقاب افشان اعلام کرد که میتواند اتوبوسهای نو در اختیار ما بگذارد در ابتدا سفارش خرید ۳۰ اتوبوس و در مذاکرات بعدی آن را به ۷۰ اتوبوس افزایش دادیم؛ در جلسات بعدی با این شرکت شهردار اصفهان و معاون اقتصادی شهرداری، شرکت عقاب افشان را مجاب کردند که در مجموع یکصد دستگاه اتوبوس به شهرداری اصفهان بفروشند.
وی با بیان اینکه بخشی از اوراق مشارکت اختصاص یافته از سوی دولت به شهرداری اصفهان، صرف ساخت خط بی آر تی هشت بهشت شده است، اظهار کرد: از اتوبوسهای خریداری شده ۷۰ دستگاه قبل از عید وارد شد، پنج دستگاه دیگر هم قرار بود وارد شود که به علت شیوع کرونا متوقف شد.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار اصفهان ادامه داد: برای ۲۵ دستگاه باقی مانده درحالیکه شرکت عقاب افشان در خردادماه منتظر ما بود قادر به پرداخت نشدیم. با این وجود با مذاکراتی که دوباره با شرکت برقرار کردیم قرار شد این ۲۵ دستگاه باقی مانده با همان قیمت قبلی و پیش پرداخت به شهرداری اصفهان تحویل شود.
وی تصریح کرد: بازسازی اتوبوسها در اصفهان نوعی سدشکنی در ناوگان حمل و نقل بود به طوری که قرارداد بازسازی ۱۵۰ اتوبوس با دو شرکت منعقد شد. همین کار انگیزهای شد تا سازمان مدیریت و برنامه ریزی با اصفهان به عنوان اولین شهر قرارداد بازسازی اتوبوسها را منعقد کند و بعد از آن تهران این کار را انجام داد.
امانی افزود: برآورد ما برای بازسازی هر اتوبوس ۲۸۰ میلیون تومان بود که با نوسانات نرخ ارز قطعاً این رقم افزایش خواهد یافت.
وی اضافه کرد: قیمت هر اتوبوس خریداری شده در زمان انعقاد قرارداد شهرداری اصفهان یک میلیارد و ۸۲۰ میلیون تومان بود که اکنون با نرخ دلار فعلی به دو میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان رسیده است که اقدام به موقع شهرداری اصفهان باعث صرفهجویی ۱۰۰ میلیارد تومانی در این حوزه شده است.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان از جا به جایی ۲۵۰ هزار مسافر با ۷۵۰ دستگاه اتوبوس در شهر اصفهان خبر داد و گفت: با کاهش مسافر درآمدهای ما نیز کاهش یافته است.
وی از آغاز عملیات عمرانی خط اول تراموای شهر اصفهان خبر داد و گفت: خط دوم مترو هم با قوت پیش میرود.
رکورد جابجایی ۱۲۰ هزار مسافر با اتوبوس در شهر اصفهان شکسته شد
در ادامه این جلسه، قدرت افتخاری، مدیرعامل سابق شرکت اتوبوسرانی شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه طی ۳۰ ماه اخیر به دستور شهردار و با برنامهای مبتنی بر مدیریت علمی وارد اتوبوسرانی شدم، اظهار کرد: من در این مدت وظیفه سنگینی در قبال اعضای شورای شهر و شهرداری و نیز حوزه حمل و نقل داشتم.
وی ادامه داد: برای من پیش فرضی برای کار کردن با افراد در این حوزه وجود نداشت جز مهارت و تخصص؛ سعی کردیم از ظرفیتها و نیروهای موجود به نحو احسن استفاده کنیم.
مدیرعامل سابق شرکت اتوبوسرانی شهرداری اصفهان با بیان اینکه مجموعهای که مشمول هزینههای سنگین و درآمدزایی ناچیز است، نیازمند همراهی دولت و شهرداری است، گفت: ارزش کار کردن در حمل و نقل عمومی به ریال نیست و نسبت به امنیت و محیط زیستی که برای مردم بهبود پیدا میکند، ارزش گذاری میشود.
وی افزود: برنامههای سال ۸۹ و ۹۰ اتوبوسرانی مصوب اما اجرایی نشده بود، خطوط اتوبوسرانی بر اساس این برنامهها نیاز به تغییرات ۶۰ درصدی داشت اما به صورت عادی یک بازه زمانی ۵ تا ۱۰ ساله را میطلبید که در این دوره ما توانستیم حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد خطوط اتوبوسرانی را تحت عنوان مهندسی خطوط اصلاح کنیم. در این دوره دهها خیابان که هیچ گاه زیر نظر اتوبوسرانی نبود، به خطوط اضافه شد؛ خیابانهای لیمجیر، شهدای مارچین، آلبویه، آل یاسین، شهرک گل نرگس و شهرک سلامت از جمله این خیابانها بود.
وی تصریح کرد: برای اولین بار در یک دهه اخیر مانع سیر نزولی مسافران اتوبوسرانی شدیم و رضایت مردم از ۵۴ درصد به ۶۳ درصد افزایش یافت و ۳۰ درصد هم به تعداد مسافران خطوط بی آر تی افزوده شد.
مدیرعامل سابق اتوبوسرانی شهرداری اصفهان اظهار کرد: سال ۹۷ و ۹۸ رکورد جابجایی ۱۲۰ هزار مسافر از طریق خطوط اتوبوس شهری اصفهان شکسته شد و توانستیم به کاهش سه دقیقهای زمان انتظار مسافر دست پیدا کنیم.
وی از کاهش تصادفات مقصر در اتوبوسرانی شهرداری اصفهان خبر داد و گفت: یکی از اهداف شهردار اصفهان افزایش مسافر قطار شهری بود که با همت اتوبوسرانی و تغییراتی که در برخی خطوط اعمال شد، توانستیم به افزایش مسافران مترو هم کمک کنیم.
افتخاری افزود: برای بهبود وضعیت شرکتهای خصوصی هم با واریز تراکنش ۹۵ درصدی و حذف اقساط از تراکنشها سعی در کمک به آنها داشتیم.
وی تصریح کرد: میزان تحقق درآمد هم سال گذشته به ۱۱۰ درصد رسید.
مدیرعامل سابق اتوبوسرانی شهرداری اصفهان افزود: زمانی که به این سازمان وارد شدم، ۴۳۰ دستگاه اتوبوس در ترمینال قلعه شور متوقف شده بود که بیش از ۱۵۰ دستگاه را توانستیم بازسازی کنیم که ارزش افزوده بیش از ۵۰ میلیارد تومانی برای شرکت به همراه داشت.
وی با بیان اینکه به زودی بازسازی ۷۰۰ دستگاه اتوبوس کلید زده خواهد شد، اظهار کرد: قرارداد خرید یکصد اتوبوس هم از سوی شهرداری با اسکانیا بسته شده است که به ناوگان اضافه میشود.
چرخش ۱۰۰ درصدی شهرداری اصفهان به سمت نوسازی شرکت واحد
در ادامه این جلسه، امیراحمد زندآور، رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر اصفهان با بیان اینکه عمر ناوگان اتوبوسرانی اصفهان به ۱۰ سال رسیده است، گفت: باید این اتوبوسها جایگزین شود و این کار همکاری همه را در این برهه حساس میطلبد.
رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر اصفهان افزود: در دورهای ۵۰ اتوبوس و در مرحله بعد ۱۰۰ اتوبوس بازسازی شد. همچنین قرارداد خرید صد دستگاه اتوبوس نو هم بسته شد.
وی به بازسازی ۷۰۰ دستگاه اتوبوس شهری اصفهان اشاره و اظهار کرد: در نیمه نخست امسال ۳۰۰ دستگاه بازسازی میشود.
زند آور افزود: این اقدامات نشان از توجه مدیریت شهری به اتوبوسهای شرکت واحد دارد. در این دوره چرخش ۱۰۰ درصدی به سمت نوسازی شرکت اتفاق افتاد.
وی تصریح کرد: خدمات شرکت واحد از جمله خدمات خط مقدم است چراکه این خدمات به طور مستقیم به مردم ارائه میشود.
رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر اصفهان اظهار کرد: شرکت واحد یکی از شرکتهای بزرگ شهرداری است که هم نیرو و نیز امکانات زیادی در اختیار دارد و در دوره آقای افتخاری زحمات زیادی کشیده شد تا این شرکت به روش علمی مدیریت شود که بسیار کار دشواری است.
وی افزود: آقای روحانی، مدیرعامل جدید هم دارای سابقه در اتوبوسرانی و مسلط به این شرکت است و امیدواریم از این به بعد بابت این شرکت دغدغهای نداشته باشیم.
زند آور همچنین از تلاشها و کمکهای ویژه از سوی شهردار اصفهان و معاون مالی شهرداری، برای خروج اتوبوسرانی از مشکلات قدردانی کرد.
لزوم حمایت قاطعانه شهرداری از اتوبوسرانی در بودجه سالانه
در ادامه جلسه، عباس روحانی، مدیرعامل شرکت اتوبوسرانی واحد شهرداری اصفهان اظهار کرد: سابقه ۸۶ ماهه من در اتوبوسرانی نشان میدهد که تا شهرداری در گود اتوبوسرانی نباشد، کارها به پیش نخواهد رفت.
وی ادامه داد: دیگر دوران سهم ۳۰ درصدی دولت، شهرداری و شرکت واحد گذشته است و اکنون شهرداری باید همه سهم را بر عهده گرفته و در بودجه سالانه قاطعانه از اتوبوسرانی حمایت کند.
مدیرعامل اتوبوسرانی اصفهان افزود: در دوران هفت سالهای که من در اتوبوسرانی بودم، شهرداری برای پرداخت حقوق پرسنل اتوبوسرانی و خرید اتوبوس دست به جیب نبود اما اگر اکنون هم افزایی وجود نداشته باشد، راه به جایی نخواهیم برد.
وی تصریح کرد: سطح سرویس دهی به مردم در وضعیت کنونی باید بهبود یابد و باید منزلت شهروندان در این زمینه رعایت شود.
لزوم همراهی شورای کارگری شرکت واحد با مدیر جدید اتوبوسرانی
همچنین پورمحمد شریعتی نیا، نایب رئیس شورای شهر اصفهان در این جلسه اظهار کرد: اقدامات خوبی با روشهای علمی در دوره مدیریت آقای افتخاری صورت گرفت اما متأسفانه تأخیر در پرداخت حقوقها همه این شیرینیها را تلخ کرد.
وی خطاب به راهبران شرکت واحد گفت: دغدغه و گرفتاریهای شما را درک میکنیم و امیدواریم با همراهی شورای کارگری شرکت واحد، به آقای روحانی نیز کمک شود.