محور کندوان، جاده خاطره‌ها، جاده حادثه‌ها - پایگاه خبری خودروهای تجاری سیونا | پایگاه خبری خودروهای تجاری سیونا
  • امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
3

محور کندوان، جاده خاطره‌ها، جاده حادثه‌ها

  • کد خبر : 25390
  • ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۳
محور کندوان، جاده خاطره‌ها، جاده حادثه‌ها

شاید دوره قاجار، زمانی که مسیر تهران-کرج-چالوس، تنها یک جاده مالرو برای رسیدن به روستاهای اطراف داشت کسی فکرش را نمی‌کرد روزی برسد و این جاده یکی از پر رفت و آمدترین جاده‌های کشور شود.

جاده‌ای که راه ارتباطی شمال و جنوب کشور باشد و تا این اندازه ماشین از آن عبور کند. جاده چالوس از جمله مهم‌ترین جاده‌هایکشور است که از میان شهر کرج در استان البرز شروع و به شهر چالوس در کرانه دریای خزر وصل می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری خودروهای تجاری (سیونا)، بیراه نگفته‌اند کسانی که می‌گویند محور کندوان یکی از زیباترین جاده‌های دنیا بهشمار می‌رود. ساخت این جاده از سال ۱۳۱۲ شروع شد و از همین زمان بود که انواع رستوران‌ها و ویلاهای پذیرایی و رفاهی را درکنار این جاده ساختند.

مهم‌ترین عامل دیگری که باعث شد بسیاری از ایرانی‌ها تا می‌خواهند فکر کنند برای سفر کجا بروند همه متفق‌القول می‌گویند«چالوس»، وجود سد امیرکبیر در این منطقه است که از سال ۱۳۴۰ برجاذبه‌ها و زیبایی‌های این جاده اضافه کرد و طولی نکشید تامحور کندوان به یکی از تفریحگاه‌های مهم گردشگری کشور تبدیل شد.

برای آنکه این جاده ساخته شود بر سر راهش تونل و پل‌های زیادی ساختند. از جمله تونل کندوان که در سال ۱۳۱۸ ساخته شد و یکهزار و ۸۸۶ متر طول دارد. احداث این تونل کمک بزرگی برای کاهش مسافت بود. چون تا قبل از ساخت تونل کندوان، باید کوه را دورمی‌زنند. اما دیگر بعد از ساخته شدن این تونل مسیر بسیار زیاد کوتاه شد.

بهار است و فصل سفر. فصلی که بسیاری دوست دارند به دل جاده بزنند و بروند به کوه و دشت و دمن و چه راه و مسیری بهتر از جادهچالوس و محور کندوان. در این جاده هر آنچه از لذت بخواهید هست. هوای خوش، مناظر زیبا، صدای گوش‌نواز وبرای همین هم اگربه صورت مجهز و در زمان مناسب سفر به این جاده را انتخاب کنید قطعا با خاطراتی خوش آن را طی کرده و در ذهن خود به یادگار ثبتخواهید کرد.

خطر در کمین است، مراقب باشید

اما در هر صورت با وجود تمام این ویژگی‌هایی که به آنها اشاره شد نمی‌توان از پرخطر بودن این مسیر به دلیل باریک بودن و پیچ‌هایتندش گذشت و از آنها حرفی نزند. چون متاسفانه به دلیل بی‌احتیاطی‌های گوناگون که می‌تواند عوامل انسانی ودر آن دخیل باشد هرساله آمارهای تصادفاتی که منجر به مرگ می‌شود اعلام می‌شود که جای تاسف بسیار دارد. برای همین یکی از مهم‌ترین توصیه‌هایی کهبه مسافران زمان حرکت به سمت این جاده زیبا اما خطرناک می‌شود این است که قبل از حرکت جاده را چک کنند که مشکلی از نظرتردد، بارندگی، ریزش کوه ونداشته باشد. بعد از آن نوبت به خودشان می‌رسد که حتما قبل از سفر خودرو را چک و معاینه کرده باشندکه بدون هیچ گونه مشکل و عیب فنی وارد جاده شوند. علاوه بر این فرد راننده نیز باید کاملا استراحت کرده و هوشیار باشد تا بتواند بهموقع در برابر پیچ‌ها و انحراف‌های احتمالی واکنش درست نشان دهد چون نه تنها مسئول جان خود است بلکه جان سرنشینان خودرو وخودروهای دیگر نیز بااوست. پس با صبر و حوصله رانندگی کردن در این مسیر و سبقت‌ نگرفتن‌های غیر مجاز نیز در به سلامت رسیدنبسیار مهم خواهد بود.

اگر این را بدانید که جاده چالوس یکی از زیبانرین جاده‌های جهان است آنوقت شاید با تامل بیشتری فرمان به دست بگیرید. چون بهتراست خود را از تماشای این زیبایی‌ها بی‌نصیب نکنید و بدانید سفر شما از زمانی آغاز خواهد شد که به دل جاده چالوس و محورکندوان این جاده شگفتی‌ها زده‌اید.

مواظب ریزش سنگ باشید

متاسفانه زیرسازی جاده کندوان خوب نیست. هیچ وقت آسفالت خوبی ندارد و در این راه دست اندازهای زیادی دیده می‌شود. علاوه براین ریزش سنگ در این منطقه زیاد است. البته تعدادی از این مناطق را پوشش داده‌اند؛ اما هنوز تمام مناطق به طور کامل رفع خطرنشده‌اند. ضمن اینکه در چند سال اخیر نیز تابلوهای هشداردهنده خوبی در محور کندوان نصب شده که به راننده‌ها می‌توانند قبل ازبروز حادثه هشدار دهد.

اکثر تصادفت محور کندوان خطای انسانی است

گفتن این موضوع جای تاسف دارد؛ اما اکثر تصادفات در این محور بر اثر خطای انسانی رخ می‌دهد. مسافران با عدم رعایت قوانینراهنمایی و رانندگی احتمال بروز تصادف را بالا می‌برند. به طوری که می‌توان گفت تنها ۳۰-۴۰ درصد تصادف‌ها، راه مقصر است. جاده پیچ و خم زیادی دارد و راننده‌هایی که با این پیچ و خم آشنایی ندارند پس باید با دقت رانندگی کنند.

جاده‌ای متفاوت

بهتر است این موضوع را هم بدانید که جاده کندوان با سایر جاده‌ها فرق می‌کند. برای همین مهم‌ترین کاری که باید راننده‌ها در اینجاده انجام دهند این است که با سرعت مطمئن برانند. اگر تابلو زده شده سرعت ۴۰ تا ۵۰ کیلومتر، حتما با همین سرعت حرکت کنند. وقتی راننده نمی‌داند پیچ بعدی چقدر تند است یا شیب چقدر دارد پس عاقلانه این است که هوشیارانه عمل کنند.

یا راه بروید یا راه بدهید

توصیه‌ای به راننده‌های کندرو زمانی که در این جاده می‌رانند باید بشود که وقتی وارد این محور شدند یا راه بروند یا راه بدهند. برایاینکه ماشین پشت سری خسته می‌شوند و اعصاب‌اش به هم می‌ریزد. همین موضوع علتی می‌شود به سبقت گرفتن بدون در نظر گرفتنعقل و به خاطر همین سبقت بدموقع حادثه رخ می‌دهد. همچنین در مسافرت‌های تابستانی لازم است همه تجهیزات و امکانات را با خود بههمراه داشته باشید. چون در این جاده هیچ چیز قابل پیش‌بینی نیست. در این شرایط می‌توانید یک سفر دلخوشانه در یکی از زیباتریننقطه جهان داشته باشید بدون آنکه اتفاقاتی رخ دهد که پشیمانی هم برایش سودی نداشته باشد.

گزارش: آزاده باقری

لینک کوتاه : https://cvna.ir/?p=25390

برچسب ها

اخبار مرتبط

نظرات

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰