خودروهای سبز، قهرمانان آینده محیط زیست - پایگاه خبری خودروهای تجاری سیونا | پایگاه خبری خودروهای تجاری سیونا
  • امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
1

خودروهای سبز، قهرمانان آینده محیط زیست

  • کد خبر : 25419
  • ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۸:۱۰
خودروهای سبز، قهرمانان آینده محیط زیست

تولید خودروی سبز یا همان green vehicle در صنعت خودروسازی روز به روز در حال پیشرفت است. این خودروها علاوه بر اینکه به حفظ محیط زیست کمک می‌کنند می‌توانند از نظر هزینه‌ها هم برای خریدارها مقرون به صرفه‌تر باشند.

به گزارش پایگاه خبری خودروهای تجاری (سیونا)، بیشتر خودروهای سواری و مسافربری‌ با بنزین یا دیزل کار می‌کنند. اما با پیشرفتتکنولوژی و صنعت خودروسازی، سوخت‌های دیگری هم برای ماشین‌ها در نظر گرفته شده تا بتوان میزان آلایندگی هوا را کاهش داد.

تولید مدل‌های جدید خودروهای برقی، هیبریدی و پلاگین هیبرید هر سال بیشتر هم خواهد شد. علاوه بر این محصولات دیگری هم هستندکه با گاز طبیعی فشرده (CNG) یا E85 که مخلوطی از ۸۵ درصد اتانول و ۱۵ درصد بنزین است کار می‌کنند و جایگزینی برایخودروهای بنزینی و گازوییلی‌اند.

دنیای آینده، خالی از سوخت‌های هزینه‌بر

این سوخت‌ها می‌توانند جایگزین بهتری برای خودروها باشند تا با انتشار گازهای خطرناک سمی محیط زیست آلوده نشوند. همچنیناستفاده از خودروی سبز باعث می‌شود که علاوه بر کاهش آلاینده‌های هوا، در کاهش هزینه‌های سوخت هم صرفه جویی شود. این حالتبرای مصرف کننده‌ها هم هزینه کمتری دارد.

این خودروها با توجه به نیاز بازارهای جهانی و وضعیت کنونی خودروسازی در مناطق مختلفی مورد استقبال قرار گرفته‌اند. به طور مثالدر آمریکای لاتین سوخت‌های گیاهی بیودیزل (دیزل زیستی که با گیاهان تولید می‌شود) و اتانول طرفدارهای زیادی دارند؛ اما در مناطقاروپا سوخت‌های هیبریدی بیشتر شناخته شده است.

ماشین‌های الکتریکی چه زمانی رونمایی شدند؟

به گفته Kelley Blue Book، ایده ماشین‌های الکتریکی در اوایل دهه ۱۹۷۰ مطرح شد، زمانی که یک بحران جهانی نفت وجود داشت. این امر باعث افزایش قیمت بنزین شده بود و مردم سعی کردند منابع سوخت جایگزین را به عنوان یک گزینه مناسب برای خودروها درنظر بگیرند. تا به امروز، قیمت بنزین هرگز به قبل از بحران نفتی کاهش پیدا نکرده و به طور متوسط بسیار بالاتر از آن دوره هم هست. ازاین رو در اواخر دهه ۱۹۹۰، تلاش‌های زیادی در سراسر جهان برای یافتن سوخت جایگزین انجام شد و این سوخت‌ها در نمایشگاه‌هایخودرو به نمایش گذاشته شدند که در نتیجه منجر به تولید خودروهای الکتریکی و هیبریدی مدرن شد.

انواع خودروی سبز

خودروی سبز به دسته‌ اصلی هیبرید، برقی و پلاگین هیبرید تقسیم می‌شود. این دسته بندی بر اساس سوخت مصرفی ماشین‌ها انجامشده،

ماشین‌های برقی

خودروی برقی یک یا چند موتور الکتریکی دارد که انرژی لازم برای حرکت خودرو را تأمین می‌کند. این باتری‌ها قابل شارژاند و معمولاًکف خودرو جاسازی می‌شوند.

اجزای مهم این محصولات شامل باتری اصلی، باتری کمکی، پورت شارژ، مبدل شارژ، موتور الکتریکی، شارژر داخلی، کنترل نیرو،سیستم خنک کننده و واحد کنترل می‌شود.

اما نکته‌ مهم در مورد ماشین‌های برقی این است که با اینکه این اتومبیل‌ها سوخت پاک دارند و هوا را آلوده نمی‌کنند، اما برقی که انرژیلازم برای حرکت آنها را تأمین می‌کند در نیروگاه‌ها تولید می‌شودنیروگاه‌ها هم از منابع تجدید ناپذیر مانند زغال سنگ و گاز برای تولیداین برق استفاده می‌کنند.

خودروهای هیبریدی

خودروی هیبریدی یکی از محبوب‌ترین خودروی سبز در جاده‌ها است که تا حدی با سوخت معمولی و بخشی از آن با برق کار می‌کند. بیشتر این خودروها یک موتور معمولی دارند که از احتراق داخلی استفاده کرده و یک موتور الکتریکی با باتری را ترکیب می‌کنند. همچنینتغییرات بی‌شماری در مورد نحوه کار این ماشین‌ها وجود دارد. به طور معمول بخش احتراق از گاز یا گازوئیل استفاده می‌کند، اما دربعضی مدل‌ها از بیودیزل یا سایر نسخه‌های سوخت زیستی هم استفاده می‌شود.

ماشین‌های هیبریدی در مقایسه با نمونه‌های معمولی هم‌رده گران‌تر هستند، اما با صرفه‌جویی در هزینه سوخت، می‌توانند تا حدیاختلاف هزینه اولیه را جبران کنند.

تنها نکته مهم این است که اگر راننده خودروهای هیبریدی حواسش به شارژ خودرو نباشد، مصرف بنزین را افزایش داده و از حالتعادی بیشتر خواهد بود. از آذر ۱۴۰۱، قانون واردات خودروی هیبریدی به ایران تصویب شد.

خودروهای پلاگین هیبرید

پلاگین هیبرید نسخه دیگری از خودروهای هیبریدی است که برای شارژ مجدد باتری الکتریکی، باید خودرو را به منبع انرژی وصل کنید. این خودروها اغلب مصرف سوخت بهتری دارند، اما اگر جای مناسبی برای شارژ نداشته باشید، باتری می‌تواند به راحتی تمام شود.

افزایش توجه‌ها به خودروی سبز در سال ۲۰۲۱

در سال ۲۰۲۱ خودروی سبز به عنوان یکی از خودروهای پر استفاده قرار گرفت. از طرفی هم همیشه انتخاب بهترین خودروی سبز جزءدغدغه‌های افراد بوده است. برای خرید این خودروها باید ابتدا نوع هدف و منصرف خود از خودرو را مشخص کنید.

مثلا می‌خواهید چقدر هزینه کنید؟ برای مسافرت‌های طولانی مدت از آن استفاده می‌کنید یا نه؟ به طور حتم ماشین‌های الکتریکینمی‌توانند انتخاب خوبی برای بیشتر کشورها و شهرها باشند، زیرا این محصولات در حال حاضر قابلیت طی کردن مسافرت‌های طولانیرا ندارند.اما با تولید خودروهای هیبریدی می‌توان ترکیبی از خودروهای برقی و خودروهای بنزینی را داشته باشیم.

سوخت‌های قدیمی‌ چه ایراداتی دارند؟

  با تولید خودروی سبز، افراد ترجیح می‌دهند که از این خودروها استفاده کنند تا از هوای پاک بیشترین لذت را ببرند. علت این استقبالرا هم می‌توان در روزهای سرد سال بیشتر احساس کرد.

در حقیقت بنزین و گازوئیل هر دو از نفت تهیه می‌شوند و این ماده سیاه از بقایای فسیل شده گیاهان و حیوانات است. نفت متشکل ازترکیبات کربن است که در زمان سوختن باعث تأمین انرژی برای حرکت خودرو می‌شود.

به همین خاطر دی اکسید کربن و گازهای گلخانه‌ای فراوانی تولید شده که برای کره خاکی و جو اتمسفر مضر است.

در سال‌های اخیر گازهای ایجاد شده از سوخت‌های قدیمی باعث شده که میزان گاز در اتمسفر زمین، به غلظت بیش از  ۴۰۰ بخش درمیلیون باشد.

بیشتر دانشمندان که در حوزه‌های آب و هوایی فعالیت می‌کنند بر این باور هستند که افزایش سطح دی اکسید کربن که از سوزاندنسوخت‌های فسیلی در خودروهای ایجاد می‌شود، باعث گرم‌تر شدن سطح زمین شده است.

  مهم‌ترین ایراد سوخت‌های قدیمی که در حال حاضر استفاده می‌شوند، همین موضوع گرم‌تر شدن زمین است.

از طرفی هم خودروهای دیزلی در دهه ۲۰۰۰ با توجه به تولید CO2 کمتر نسبت به خودروهای بنزینی، با محیط زیست سازگارتر بودند. اما اکسید نیتروژن به طور تقریبی ۳۰۰ برابر از گاز گلخانه‌ای قوی‌تر است و یک آلاینده مهم شناخته می‌شود که هر چه میزان این گازبیشتر باشد دود قهوه‌ای رنگ بیشتری از خودرو خارج خواهد شد. به همیت دلیل بهتر است، کارشناسان صنعت خودروسازی تلاش کنندکه شرایط استفاده از خودروی سبز بیشتر شود تا هوای مطلوب‌تری را تنفس کنیم.

گزارش: فرنوش آبا

لینک کوتاه : https://cvna.ir/?p=25419

برچسب ها

اخبار مرتبط

نظرات

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰