به گزارش پایگاه خبری خودروهای تجاری (سیونا)، تلاشهای بیوقفه کمپانی رنو باعث شده است تا این شرکت فرانسوی خیلی بیشتر ازآنچه انتظار میرفت به موفقیتهای چشمگیری دست یابد. در سال ۲۰۱۶ شرکت رنو توانست عنوان نهمین خودروساز بزرگ دنیا را از آنخود کند و در سال ۲۰۱۷ نیز موفق شد با همکاری دو شرکت نیسان و میتسوبیشی عنوان بزرگترین فروشنده خودرو جهان را به دستآورد.
خودرو سازی رنو
قبل از بررسی پرفروشترین خودروهای شرکت رنو در بازار ایران حضور رسمی شرکت رنو در بازار ایران به سال ۱۳۸۳ باز میگردد؛ دراین سال شرکت پارس خودرو موفق شد اولین قرارداد همکاری خود را با شرکت رنو امضا کند.
تندر ۹۰ اولین ثمره همکاری میان این دو شرکت به حساب میآید که در سال ۱۳۸۵ بر روی خط تولید پارس خودرو قرار گرفت و توانستبا تکیهبر کیفیت بالا، استهلاک کم و مصرف سوخت اقتصادی فروش بسیار خوبی را در بازار کشور تجربه کند.
سال ۱۳۸۷ با آغاز به کار شرکت نگین خودرو به عنوان نماینده رسمی محصولات رنو در ایران، فعالیتهای این شرکت فرانسوی در بازارکشور ما به اوج خود رسید و پای خودروهای مدرن و جذابی همچون تلیسمان، داستر و کلئوس به بازار داخلی باز شد.
تمام موارد گفته شده در بالا مقدمهای بود برای اینکه بتوانیم در ادامه پرفروشترین خودروهای رنو را در دو کلاس شاسی بلند و سدانمورد بررسی قرار دهیم.
پرفروشترین شاسی بلندهای رنو در بازار ایران
۱٫رنو داستر یکی از پرفروش ترین خودرو های رنو در بازار ایران
رنو کپچر
اولین خودرو از پرفروش ترین خودروهای رنو در بازار ایران رنو داستر می باشد.رنو داستر یک شاسی بلند جمع و جور از کمپانی رنواست که به صورت مشترک توسط رنو فرانسه و داچیا رومانی در سال ۲۰۱۰ میلادی به تولید رسیده است. در سال ۲۰۱۴ واردات مدلتک دیفرانسیل داستر به بازار کشورمان آغاز شد و مدل دو دیفرانسیل آن نیز در سال ۲۰۱۶ به جمع محصولات رنو در ایران پیوست. درسال ۲۰۱۶ رنو داستر فیسلیفت مختصری را تجربه کرد که تغییراتی را در گرافیک چراغها، جلوپنجره و سپرها برای داستر به همراهداشت.
رنو داستر در بخش فنی به یک موتور ۲ لیتری ۱۳۵ اسب بخاری مجهز شده است که میتواند ۱۹۵ نیوتون متر گشتاور تولید شده را ازطریق یک گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک تیپ ترونیک به چرخهای جلو و یا هر چهار چرخ انتقال دهد؛ البته ناگفته نماند که رنو داستر ازموتور و گیربکس یکسانی با رنو مگان برخوردار است.
از مهمترین ویژگیهای رنو داستر یکی از پرفروش ترین شاسی بلند های رنو در بازار ایران قابلیت چهار چرخ فعال، کیفیت بالا واستهلاک کم رنو داستر باعث شد تا این خودرو از بدو ورود به بازار کشور مشتریان زیادی را به سوی خود بکشاند. در حال حاضر رنوداستر در سه تیپ SE تک دیفرانسیل، PE تک دیفرانسیل و SE دو دیفرانسیل در بازار کشورمان یافت میشود که تیپ SE دیفرانسیلجلو آن در مقایسه با سایر تیپها از بازار خرید و فروش پررونقتری برخوردار است.
۲٫رنو کولئوس
رنو کولئوس
کولئوس نام پرفروشترین شاسی بلند رنو در بازار ایران و بازار های دیگر شرکت خودرو سازی رنو است که نسل اول آن از سال ۲۰۰۷ در سبد محصولات این شرکت قرار دارد.
رنو کولئوس حاضر در بازار کشور ما، نسل دوم این خودرو محسوب میشود که براساس پلتفرم CMF رنو نیسان شکل گرفته است. کولئوس نسل دوم به عنوان اولین شاسی بلند سایز متوسط شرکت رنو در تمامی بازارهای جهانی خوش درخشیده است و توانسته استبا تکیهبر طراحی جذاب، پیشرانه توانمند، امکانات متنوع و قیمت مناسب به فروش چشمگیری دست یابد. در این میان بازار کشور ما نیزاز این قاعده مستثنی نیست به طوری که این خودرو در سال ۱۳۹۶ توانست به پرفروشترین شاسی بلند وارداتی بازار کشور تبدیل شود.
رنو کولئوس در بخش فنی به یک پیشرانه ۴ سیلندر با حجم ۲٫۵ لیتر مجهز شده است که توان تولید ۱۶۹ اسب بخار قدرت در ۶۰۰۰ دوردر دقیقه و ۲۲۴ نیوتنمتر گشتاور در ۴۰۰۰ دور در دقیقه دارد. شرکت رنو برای انتقال نیروی تولید شده توسط پیشرانه رنو کولئوس بههر چهار این خودرو، از یک گیربکس CVT شیفت ترونیک استفاده نموده است که از عملکرد بسیار دقیقی برخوردار است.
رنو کولئوس برای اینکه بتواند از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت دست یابد، به ۹٫۸ ثانیه زمان نیاز دارد که با توجه بهکلاس، اندازه و وزن ۱۶۰۸ کیلوگرمی این خودرو شتاب مناسبی به نظر میرسد.
در بازار نابسامان خودرو کشور ما، رنو تلیسمان در مقایسه با رقبایی همچون هیوندای سانتافه یا کیا سورنتو از کیفیت بالاتر، استهلاککمتر و قیمت مناسبتری برخوردار است، به همین دلیل به جرات میتوان گفت که این خودرو نسبت به سایر شاسی بلندهای موجود در اینرنج قیمتی، از ارزش خرید بالاتری برخوردار است.
۳٫رنو ساندرو استپ وی
ساندرو استپ وی
یکی دیگر از کراس اوورهای محبوب کمپانی رنو و پرفروش ترین شاسی بلند رنو در بازار ایران، رنو ساندرو استپ وی (Sandero Stepway) نام دارد. این خودرو در واقع همان رنو ساندرو هاچبک است که شرکت سازنده با افزایش ارتفاع و اضافه نمودن برخیتغییرات در ظاهر این خودرو، آن را به یک کراساوور کوچک تبدیل کرده است!
رنو ساندرو استپ وی هم اکنون در دو تیپ دنده دستی و اتوماتیک و با امکانات بسیار محدود بر روی خط تولید شرکت پارسخودرو قراردارد. این خودرو از یک پیشرانه ۱۵۹۸ سیسی ۴ سیلندر بهره میبرد که پیش از این در خودروهایی همچون تندر ۹۰ و تندر ۹۰ پلاسنیز به کار گرفته شده بود. این پیشرانه از توان خروجی قابل قبول، استهلاک کم و مصرف سوخت مناسبی برخوردار است و این موضوعیکی از نقاط قوت رنو ساندرو استپ وی در مقایسه با سایر رقبای چینی حاضر در بازار محسوب میشود.
توان خروجی پیشرانه رنو ساندرو استپ وی برابر ۱۰۵ اسب بخار قدرت در ۵۷۵۰ دور بر دقیقه و ۱۴۰ نیوتنمتر گشتاور در ۳۷۵۰ دوربر دقیقه است که برای به حرکت در آوردن این هاچبک کراس ۱۱۵۰ کیلوگرمی مناسب به نظر میرسد. ساندرو استپ وی در ابتدا با دوگیربکس ۴ سرعته اتوماتیک (AL4) و ۵ سرعته دستی (JH3) به بازار عرضه شد.
در اواخر سال ۱۳۹۶ شرکت پارس خودرو گیربکس ۵ سرعته دستی JHQ را جایگزین نمونه دستی سابق (JH3) نمود که عملکردروانتر و استهلاک کمتری نسبت به گذشته داشت. رنو ساندرو استپ وی همچون سایر محصولات رنو (مونتاژ شده) در داخل کشور، دررنج قیمتی خود از کیفیت بالایی برخوردار است و این موضوع در کنار سایر محسنات این خودرو باعث شده تا ساندرو استپ وی فروشقابل توجهی را به خود اختصاص دهد.
۴٫رنو کپچر
رنو کپچر یکی از کراساوورهای محبوب شرکت رنو و جزو پرفروش ترین خودروهای رنو در بازار ایران است که از سال ۱۳۹۴ تاکنونتوسط شرکت ایران خودرو به بازار داخلی عرضه میشود.
رنو کپچر در همان اولین سال ورود خود به بازارهای جهانی توانست پس از نیسان جوک و رنو داستر عنوان سومین کراساوور پرفروشدنیا و یکی از پرفروش ترین شاسی بلند های رنو را از آن خود کند؛ این خودرو در بازار داخلی نیز مورد توجه بسیاری از خریدارانایرانی قرار دارد و بخش قابل توجهی از بازار کراس اوورهای کوچک را تحت سلطه خود در آورده است.
کپچرهای موجود در بازار ایران به یک پیشرانه ۱۱۹۷ سیسی توربوشارژ با نام (TCE 120) مجهز شدهاند که توان تولید ۱۲۰ اسببخار قدرت و ۱۹۰ نیوتنمتر گشتاور را دارند.
نیروی تولید شده توسط این پیشرانه به وسیله یک گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک دوکلاچه (DCT) به چرخهای جلو منتقل میگردد که باعثمیشود این کراساوور ۱۱۸۰ کیلوگرمی بتواند پس از حدود ۱۲ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر دست یابد. در بازار داخلیرنو کپچر در دو تیپ مجهز به گرمکن صندلی و فاقد گرمکن صندلی به بازار عرضه میشود و رقابت بسیار تنگاتنگی با هموطن فرانسویخود یعنی پژو ۲۰۰۸ دارد.
پرفروشترین سدانهای شرکت رنو
۱٫تندر ۹۰
تندر ۹۰ یا داچیا لوگان در سال ۲۰۰۴ با هدف تولید خودرویی ارزانقیمت و باکیفیت به بازارهای جهانی عرضه شد و از همان ابتدا بهلطف ویژگیهای مثبت خود، بسیار موردتوجه مصرفکنندگان قرار گرفت.
تندر ۹۰ از سال ۱۳۸۶ و در سه تیپ E0، E1 و E2 به بازار داخلی راه یافت و بعدها مدل دنده اتوماتیک آن نیز به بازار عرضه شد؛ ازمیان تیپهای نام برده مدل E2 و اتوماتیک تیپ فول این خودرو محسوب شده و هم اکنون نیز بر روی خط تولید شرکتهای ایران خودرو وپارس خودرو قرار دارد.
ناگفته نماند که مدل پارس خودرویی ال ۹۰ که با نام «رنو پارس تندر» شناخته میشود، نسبت به نمونهای که در ایران خودرو به تولیدمیرسد از قیمت بالاتر و همچنین بازار خرید و فروش پررونقتری برخوردار است!
پیشرانه قدرتمند (K4M) تندر ۹۰ توان تولید ۱۰۵ اسب بخار قدرت و ۱۴۰ نیوتنمتر گشتاور را دارد. توان تولیدی پیشرانه این خودرو ازطریق یک گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک (AL4) یا ۵ سرعته دستی به چرخهای جلو منتقل میشود.
متأسفانه مدلهای اتوماتیک تندر ۹۰ از کشش و چالاکی کمتری نسبت به نمونههای دنده دستی برخوردارند و این امر ضعف بزرگیبرای تندر ۹۰ اتوماتیک محسوب میشود. در یک نگاه کلی میتوان گفت که تندر ۹۰ سدانی پرتوان، با کیفیت و امن است که اگر شرکتسازنده کمی از لحاظ امکانات رفاهی و تجهیزات به این خودرو توجه میکرد، میتوانست به موفقیتهای بیشتری هم دست پیدا کند.
۲٫رنو تلیسمان
رنو تلیسمان یکی از پرفروشترین محصولات شرکت رنو فرانسه است که در سال ۲۰۱۵ به بازارهای جهانی وارد شد. رنو تلیسمان باپیشرانههای متنوعی در بازارهای جهانی عرضه میشود، اما شرکت نگین خودرو یک پیشرانه ۴ سیلندر توربو شارژ با حجم ۱٫۶ لیتر رابرای نمونه وارداتی به ایران در نظر گرفته است.
این پیشرانه قادر است تا ۱۹۰ اسب بخار قدرت در ۶۰۰۰ دور در دقیقه و ۲۶۰ نیوتنمتر گشتاور در ۲۵۰۰ دور در دقیقه را تولید کند ونیروی تولیدی خود را از طریق یک گیربکس ۷ سرعته اتوماتیک دوکلاچه به چرخهای جلو منتقل نماید. رنو، تلیسمان برای اینکه بتواند ازحالت سکون به سرعت صد کیلومتر بر ساعت برسد به حدود ۷٫۷ ثانیه زمان نیاز دارد که با توجه به وزن ۱۴۴۴ کیلوگرمی این خودرو رقمبسیار مناسبی به نظر میرسد.
قیمتگذاری مناسب در کنار مزایایی همچون آپشنهای متنوع، پیشرانه توانمند، طراحی جذاب، بازار دست دوم پر رونق و خدمات پس ازفروش مناسب بخشی از دلایلی هستند که باعث شده است رنو تلیسمان فروش بسیار موفقی در بازار ایران داشته باشد.
۳٫رنو سیمبل
رنو سیمبل یک سدان کوچک از شرکت رنو و یکی از پرفروش ترین سدان های رنو در بازار ایران است که برای اولین بار در سال ۱۹۹۹ به عنوان نسخه سدان رنو کلیو به بازار جهانی معرفی شد. نسل سوم این خودرو در سال ۲۰۱۲ به بازار آمد تا جای خالی رنو لوگان یاهمان تندر ۹۰ را پر کند.
رنو سیمبل از همان پیشرانه K4M بهره میبرد که پیشتر در تندر ۹۰ و ساندرو نیز مورد استفاده قرار گرفته بود. حجم دقیق موتور رنوسیمبل برابر با ۱۵۹۸ سیسی است و توان تولید ۱۰۵ اسب بخار قدرت در ۵۷۵۰ دور در دقیقه و ۱۴۳ نیوتنمتر گشتاور در ۳۷۵۰ دوردر دقیقه را دارد. نیروی این پیشرانه از طریق یک گیربکس اتوماتیک ۴ سرعته تیپ ترونیک یا ۵ سرعته دستی به چرخهای جلو منتقلمیشود و شتاب صفر تا صد رنو سیمیل نیز در حدود ۱۱ ثانیه است که برای خودرویی با این ابعاد نسبتا مناسب به نظر میرسد.
در بازار کشور ما رنو سیمبل در سه تیپ PE، SE و LE به بازار عرضه شده است؛ تیپهای PE و SE به نوعی مدلهای فول آپشن اینخودرو محسوب میشوند و از امکانات بیشتری برخوردارند. در یک نگاه کلی باید گفت که رنو سیمبل یک سدان کوچک است که مانندسایر محصولات رنو در این سگمنت و رده قیمتی، کیفیت بالا و استهلاک کم از جمله مزایای شاخص آن به حساب میآید.
۴٫رنو مگان
رنو مگان یکی از محصولات اصیل کمپانی رنو و پرفروش ترین سدان رنو در بازار ایران است که تاکنون چهار نسل از آن به بازار جهانیعرضه شده است. نسل اول این خودرو اولین بار در سال ۱۹۹۵ به بازار عرضه شد و نسل دوم آن نیز در سال ۲۰۰۲ در دسترس عمومقرار گرفت. در سال ۲۰۰۳ مگان نسل دوم موفق شد، پس از رقابت با خودروهای شاخصی همچون سیتروئن C3 و مزدا ۶ عنوان خودروسال اروپا را از آن خود کند.
در سال ۲۰۰۶ رنو مگان به صورت وارداتی وارد بازار کشور شد و پس از استقبال فراوان، در سال ۱۳۸۷ مونتاژ آن توسط پارس خودروآغاز شد. شرکت پارس خودرو دو پیشرانه ۲ و ۱٫۶ لیتری را برای این خودرو در نظر گرفت که نمونه ۲ لیتری توان تولید ۱۳۲ اسب بخار ونمونه ۱٫۶ لیتری توان تولید ۱۱۵ اسب بخار را دارا بود.
مسئولیت انتقال نیروی تولیدی موتور رنو مگان نسل دوم به چرخهای جلو، بر عهده گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک یا ۵ سرعته دستی گذاشتهشده بود که از عملکرد نسبتا قابل قبولی برخوردار بودند.
از آنجایی که تولید این خودرو در سال ۱۳۹۱ به طور کامل متوقف شد، رنو مگان در حال حاضر فاقد نمونه صفر کیلومتر است، اما ازآنجایی که این خودرو از استهلاک کم، کیفیت بالای ساخت و توان فنی قابل قبولی برخوردار است، در رنج قیمتی خود همچنان یکی ازسدانهای پرطرفدار بازار داخلی محسوب میشود و ارزش خرید نسبتا بالایی دارد.
گزارش: منیژه میرزایی