رویای خودرویی در روسیه - پایگاه خبری خودروهای تجاری سیونا | پایگاه خبری خودروهای تجاری سیونا
  • امروز : جمعه - ۲۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 17 May - 2024
2
همکاری خودرویی با روسیه بررسی شد

رویای خودرویی در روسیه

  • کد خبر : 19424
  • ۲۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۸:۰۰
رویای خودرویی در روسیه

طرح همکاری خودرویی ایران و روسیه با تحلیل‌های متفاوتی روبه‌رو است. هرچند فعالان صنایع خودرو و قطعه طی دو ماه گذشته از توافق تولید خودرو مشترک یا صادرات قطعه سخن گفتند، اما طرف روسی تاکنون واکنشی به این اخبار نداشته است.

به گزارش پایگاه خبری خودروهای تجاری (سیونا)، به نقل از دنیای اقتصاد، زمزمه‌ همکاری خودرویی ایران و روسیه و حتی صادرات قطعه از ایران با توجه به تحریم‌های فراگیر این کشور، چند وقتی است که از طرف قطعه‌سازان، خودروسازان و برخی مسوولان مطرح است.
۲۹ خرداد سال جاری بود که علیرضا پیمان‌پاک، رئیس سازمان توسعه تجارت، که برای شرکت در بیست و پنجمین مجمع بین‌المللی اقتصادی سن‌پطرزبورگ‌ در این کشور حضور داشت، خبر از یک توافق با طرف روسی برای تولید خودروی مشترک داد. در روزهای اخیر نیز از ایران‌خودرو و انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی اخبار و اظهارنظرهای مشابهی به گوش می‌خورد. اما سوال اینجاست که با توجه به زیرساخت‌های قدیمی خودروسازی و قطعه‌سازی در ایران، این همکاری تا چه اندازه عملیاتی است؟ برای پاسخ به این سوال  به سراغ فربد زاوه، کارشناس حوزه خودرو، و جلیل جلالی‌فر، فعال اقتصادی بازار روسیه و عضو سابق هیات‌مدیره اتاق مشترک بازرگانی ایران و روسیه، رفتیم. جلالی‌فر می‌گوید صحبت از یک همکاری با شرکت لادای‌ روس است و لیستی هم در مورد قطعات موردنیاز این شرکت به سازمان توسعه تجارت ایران داده شده است. در مقابل زاوه معتقد است که با توجه به پارامترهای اقتصادی کشور این کار عایدی جز خروج ارز و سرمایه نخواهد داشت.
بازار روسیه اما با خودروی ایرانی بیگانه نیست. پیش از این هم ایران به این کشور صادرات سمند داشت، به طوری که تا سال ۸۶ حدود ۹هزار دستگاه سمند به روسیه صادر شد اما مشکلات مختلفی از جمله عدم عرضه مناسب خدمات پس از فروش باعث متوقف شدن صادرات این محصول شد. جلیل جلالی‌فر درباره همکاری خودرویی بین ایران و روسیه می‌گوید روسیه بعد از تحریم وارد یک شوک اقتصادی شده، چراکه این کشور با ۲۹۴میلیارد دلار واردات همیشه یک روند منطقی در تجارت خود داشته است. خودروسازی ملی روسیه یعنی لادا هم گرچه بیشتر قطعات موردنیاز را خود تولید می‌کند اما بخشی از آن نیز از طریق واردات تامین می‌شود. قطعاتی که به گفته جلالی‌فر تا حدی می‌توان از طریق قطعه‌سازی ایران تامین شود. به گفته وی علاوه بر ایران‌خودرو مذاکراتی هم بین لادا و سایپا انجام شده است. یک لیست نیز از طرف روسیه به سازمان توسعه تجارت داده شده که شامل قطعات مورد‌نیاز لاداست اما هنوز کار در مرحله تبادل اطلاعات و مذاکرات اولیه پیش است.
گرچه بعد از تحریم‌های روسیه این مذاکرات روند جدی‌تری به خود گرفته است. جلالی‌فر همچنین تاکید می‌کند کل این مذاکرات حول شرکت لادا می‌چرخد و واقع‌بینانه نیست اگر امید داشته باشیم جای شرکت‌های اروپایی را در روسیه بگیریم. البته به گفته این فعال اقتصادی مسلما باید در روسیه منتظر افزایش قیمت خودروهای اروپایی بود که این موضوع فضا را برای همکاری با لادا تا حدی مساعد می‌کند. فربد زاوه اما نظر متفاوتی در مورد همکاری با روس‌ها در حوزه خودرو دارد. به اعتقاد زاوه، روسیه برای تامین بازار خود نه به سمت ایران بلکه به سمت چین خواهد رفت؛ چرا که ایران تکنولوژی و محصولی ندارد که بتواند امیدوار به جایگزینی کشورهای اروپایی باشد و همکاری‌ای که از آن صحبت می‌شود نیز مانند نمونه‌های قبلی تنها به خروج میلیاردها دلار ارز می‌انجامد و نفع دیگری برای کشور نخواهد داشت. وی با اشاره به گذشته همکاری‌های خودرویی ایران و روسیه و صادرات سمند به این کشور تاکید می‌کند که مشکلاتی چون تورم و نرخ ارز موجب شد صادرات سمند به روسیه متوقف شود، چراکه ساختار اقتصادی کشور به شکلی است که از صادرات حمایت نمی‌شود و صادرات را به یک فعالیت غیراقتصادی تبدیل می‌کند.
شاهدی که او برای این ادعای خود می‌آورد، ثابت بودن نرخ ارز نیمایی و افزایش ۶۰درصدی تورم است که منجر به زیان صادرکننده می‌شود. این کارشناس حوزه خودرو می‌گوید حتی اگر تولید مشترک خودرو با روسیه آغاز شود باز هم برای هیچ‌کس مشخص نیست سال آینده نرخ ارز و تورم به چه میزانی است و موضوعاتی که نقش اساسی در اقتصاد، تجارت و صنعت دارند چه وضعیتی دارند. بدون آنها موضوع صادرات سمند باز هم تکرار خواهد شد. زاوه با اشاره به عدم وجود تکنولوژی مناسب در تولیدات داخلی می‌گوید همه این فاکتورهای اساسی اقتصادی باعث شده است یک خودرو در ایران ۲۵ سال تولید شود درحالی‌که این بازه زمانی در سطح جهانی پنج تا شش سال است. سمند سال ۸۱ تولید شد و نهایتا باید تا ۸۶ تولید آن ادامه پیدا می‌کرد اما تازه سال ۸۵ شروع به صادرات سمند کردند.
وی مطرح شدن چنین همکاری‌هایی را در این وضعیت بی‌ثبات اقتصادی «آرزوسالاری» می‌نامد و می‌گوید سال‌هاست که تکنولوژی خودروسازی ما دیگر با کشورهایی مثل مالزی نیز قابل‌قیاس نیست. زاوه تاکید می‌کند روسیه بعد از اعمال تحریم‌ها فعلا نوع تجارت جهانی خود را تغییر نداده است و در صورتی که این روند را ادامه دهد شانسی برای ایران وجود نخواهد داشت، چرا که صنعت خودروی ایران رقابت را نیاموخته است.

لینک کوتاه : http://cvna.ir/?p=19424

برچسب ها

اخبار مرتبط

نظرات

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰