منفعت ۳۰ میلیارد دلاری در سال برای کشور با توسعه خودروهای برقی - پایگاه خبری خودروهای تجاری سیونا | پایگاه خبری خودروهای تجاری سیونا
  • امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
5

منفعت ۳۰ میلیارد دلاری در سال برای کشور با توسعه خودروهای برقی

  • کد خبر : 27215
  • ۰۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۰
منفعت ۳۰ میلیارد دلاری در سال برای کشور با توسعه خودروهای برقی

یک عضو هیات علمی دانشگاه گفت: سالانه بیش از ۲۰ هزار نفر در اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند که هزینه اقتصادی آن حدود ۸ میلیارد دلار است. با اضافه کردن این هزینه به مبالغ بالا منافع اقتصادی حاصل از برقی کردن خودروها در سال بیش از ۳۰ میلیارد دلار می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری خودروهای تجاری (سیونا)، محمد بیات – عضو هیات علمی دانشگاه – درباره خودروهای برقی و اینکه توسعه کامل این خودروها سالانه سبب نجات جان بیش از ۲۰ هزار نفر می‌شود و دارای منافع بیش از ۳۰ میلیارد دلاری برای کشور است گفت: با اضافه کردن سود حاصل از برقی‌سازی خودروهای دیزلی چند میلیارد دلار دیگر به این عدد اضافه خواهد شد. روند گسترش خودروهای برقی در سایر کشورها نمایی است. برای مثال در سال ۲۰۲۲ تعداد خودروهای برقی در دنیا به ۲۶ میلیون عدد رسید که این مقدار ۶۰ درصد بیشتر از سال ۲۰۲۱ و ۵ برابر سال ۲۰۱۸ بود. بنابراین در ایران نیز باید همسو با تحولات جهانی برقی‌سازی خودروها با حداکثر سرعت و ظرفیت در دستور کار قرار بگیرد. علاوه بر این، خودروهای برقی مزایای دیگری مانند کاهش آلودگی هوا، آلودگی صوتی و ارتعاشات، تعمیر و نگهداری کمتر، ارزان و آسان، شتاب و تعادل بالا، قطعات بسیار کمتر و ساختار ساده‌تر دارند و در ترافیک و در حالت توقف انرژی مصرف نمی کنند و مصرف آنها در شهر کمتر از بیرون شهر است.

خودروهای برقی می‌توانند با ذخیره برق در ساعات غیرپیک (شب تا صبح) از خاموش شدن نیروگاه‌ها در ساعات غیرپیک جلوگیری کنند و به افزایش درآمد و توسعه زیرساخت‌های برق کمک کنند. همچنین با فراهم شدن زیر ساخت می توانند با تحویل برق به شبکه در ساعات پیک به یکنواخت کردن نمودار مصرف کمک کنند و از خاموشی‌ها در ساعات پیک جلوگیری کنند (V۲G).

دولت باید مالیات خودروهای برقی را صفر کند. اگر بابت هر خودرو برقی ۲۵۰۰ دلار یارانه پرداخت شود این مبلغ در کمتر از دو سال بر می‌گردد و در سال‌های بعدی عمر خودرو حدود ۱۵ هزار دلار در منابع انرژی یا ارزی صرفه‌جویی می‌شود. از طرف مقابل باید در نظر داشت که تحویل هر خودروی درون سوز حدود ۱۵۰۰ دلار در سال به اقتصاد ملی آسیب می‌زند.

محاسبه منافع اقتصادی خودروهای برقی

مصرف بنزین تا بیش از ۱۲۰ میلیون لیتر در روز نیز گزارش می‌شود و هر روز با افزوده شدن خودروهای جدید در حال افزایش است. به هر نسبت که مصرف بالاتر رود، برقی‌سازی خودروها منافع بیشتری خواهد داشت. در اینجا مصرف روزانه بنزین ۱۱۰ میلیون لیتر در نظر گرفته می‌شود. همچنین، به طور متوسط هر خودرو در ۱۰۰ کیلومتر ۱۰ لیتر بنزین مصرف می‌کند. بنابراین کل مسافتی که روزانه خودروهای بنزینی در کشور طی می‌کنند یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون کیلومتر می‌شود. از طرف خودروهای برقی به طور متوسط به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر ۱۸ کیلووات ساعت انرژی مصرف می‌کنند، البته در خودروهای برقی اقتصادی جدید چینی مصرف تا حدود نصف این مقدار نیز گزارش می‌شود که منافع بیشتر خودروهای برقی را نشان می‌دهد.

بنابراین انرژی الکتریکی لازم برای مسافت یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون کیلومتری که روزانه خودروهای بنزینی در کشور طی می‌کنند، ۱۹۸ گیگاوات ساعت خواهد بود. با تقسیم این انرژی به ۲۴ ساعت توان الکتریکی لازم برای تولید این انرژی برابر ۸۲۵۰ مگاوات ساعت به دست می‌آید.

در نتیجه با برقی شدن تمام خودروهای بنزینی موجود در کشور تنها حدود ۸۰۰۰ مگاوات به توان مصرفی شبکه اضافه می‌شود که با شارژ شدن خودروهای برقی در ساعات غیر پیک این انرژی هم اکنون قابل تامین است و نیازی به ایجاد ظرفیت تولید جدید نخواهد بود. همچنین مصرف انرژی مازاد شبکه، به افزایش درآمد وزارت نیرو و توسعه صنعت برق کمک خواهد کرد. به علاوه امکان فروش برق به شبکه توسط خودروهای برقی در ساعات پیک وجود دارد(V۲G).

با فرض اینکه روزانه ۱۱۰ میلیون لیتر بنزین در کشور مصرف می‌شود و با فرض ۷۰ سنت برای قیمت بنزین در هر لیتر، بنابراین هزینه بنزین در هر روز ۷۷ میلیون دلار و در هر سال ۲۸ میلیارد دلار است.

از طرف دیگر با فرض ۹ سنت برای قیمت برق مصرفی در هر کیلووات ساعت و با در نظر گرفتن ۱۹۸ گیگاوات ساعت برق لازم برای کل خودروهای بنزینی، بنابراین هزینه روزانه مصرف برق خودروها حدود ۱۸ میلیون دلار و هزینه مصرف سالانه آنها حدود ۶.۵ میلیارد دلار خواهد بود. در نتیجه در صورت برقی شدن کلیه خودروهای بنزینی هزینه انرژی از ۲۸ میلیارد دلار به ۶.۵ میلیارد دلار کاهش می‌یابد یعنی کمتر از یک چهارم می‌شود. خودروهای برقی در ترافیک یا در حالت توقف انرژی مصرف نمی‌کنند و برعکس خودروهای درون سوز میزان مصرف آنها در شهر کمتر از خارج شهر است. یعنی ممکن است صرفه‌جویی در انرژی حتی بیشتر از این مقدار باشد.

اگر خودرویی سالانه ۲۴۰۰۰ کیلومتر حرکت کند هزینه سوخت آن با بنزین حدود ۱۶۸۰ دلار و با برق حدود ۳۸۹ دلار می‌شود. در نتیجه با برقی شدن هر خودرو حدود ۱۳۰۰ دلار در سال صرفه‌جویی می‌شود. بر این اساس اگر دولت بابت هر خودرو برقی ۲۵۰۰ دلار یارانه پرداخت کند این مبلغ در کمتر از دو سال بر می‌گردد و در سال‌های بعدی عمر هر خودرو حدود ۱۵ هزار دلار در منابع انرژی یا ارزی صرفه‌جویی می‌شود.

لینک کوتاه : http://cvna.ir/?p=27215

برچسب ها

اخبار مرتبط

نظرات

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰