عمر باتری‌های هیبریدی - پایگاه خبری خودروهای تجاری سیونا | پایگاه خبری خودروهای تجاری سیونا
  • امروز : شنبه - ۱۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 4 May - 2024
6

عمر باتری‌های هیبریدی

  • کد خبر : 28887
  • ۳۰ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۶
عمر باتری‌های هیبریدی

نگرانی بسیاری از خریداران خودروهای هیبریدی این است که باتری هیبریدی چقدر دوام می آورد.

به گزارش پایگاه خبری خودروهای تجاری (سیونا)، خودرو هیبریدی خودرویی است که برایحرکت کردن از ترکیب دو یا چند منبع مجزای قدرت استفاده می‌کند. در بیشتر موارد از این نام در اشاره به خودرو برقیدوگانه استفاده می‌شود که در سامانه پیشرانه آن‌ها یکموتور درون‌سوز (معمولاً بنزینی) در کنار یک یا چند موتور الکتریکی قرار دارد و خودرو این قابلیت را دارد که تنها از یکی از این منابع انرژی یا هر دو آن‌ها در کنار یکدیگراستفاده کند. انواع دیگری از خودروهای هیبریدی هم وجود دارند که از سوخت‌های دیگری چون پروپان، هیدروژن یاانرژی خورشیدی بهره می‌برند. گونه فناوری به‌کار رفته در ساخت این خودروها بستگی به هدف طراحان خودرو دارد؛ این که آیا خودرو هیبریدی برای بهره‌وری بالاتر در مصرف سوخت، قدرت بیشتر، مسافت طولانی‌تر حرکت با یک بار سوخت‌گیری یا کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای طراحیشده‌است. این خودروها به خودروهای سبز نیز معروف هستند.

نگرانی بسیاری از خریداران خودروهای هیبریدی ایناست که باتری هیبریدی چقدر دوام می آورد. خریدارهیبریدی در ازای هزینه سوخت کمتر نسبت به یک خودرویمشابه بنزینی، ریسک یک قطعه اضافه گران قیمت را میپذیرد: بسته باتری ولتاژ بالا که انرژی الکتریکی سیستمهیبریدی را ذخیره می کند.

مانند هر بخش دیگری از خودرو، بسته باتری برای همیشهدوام نمی آورد و اگر از کار بیفتد، خودروی هیبریدی کار نخواهد کرد اما باتری خودروهای هیبریدی مدرن نشان داده است که خطر خرابی باتری در آنها به طور قابل ملاحظه ای کاهش پیدا کرده است.

به طور معمول هنگام خرید خودروی هیبریدی، باتری آن هم یکسال گارانتی جداگانه می شود که تقریباً در همه موارد طولانی تر از گارانتی هم دوام می آورد. تمام خودروسازان هیبریدی و پلاگین هیبریدی در ایالات متحده آمریکا بایدحداقل ۸ سال یا صدهزار مایل ضمانت باتری ارائه دهند و کالیفرنیا و ۱۳ ایالتی که از قوانین آلایندگی آن پیروی می کنند ضمانت طولانی تری به مدت ۱۰ سال یاصدوپنجاه هزار مایل برای خودروهای جدید خریداری شده الزامی می کنند و در آن ایالت ها ثبت شده است. در بیشترموارد، این ضمانت‌ها نیز باید تا پایان مدت گارانتی به خریداران بعدی قابل انتقال باشند.

در سال ۲۰۲۰، تویوتا گارانتی 10 ساله/۱۵۰۰۰۰ مایلیطولانی‌تر را برای باتری‌های هیبریدی به تمام خریداران خود ارائه کرد و این شرکت که مدل‌های هیبریدی بیشتری نسبت به هر سازنده دیگری ارائه می‌کند، انتظار دارد باتری‌هایشبیشتر دوام بیاورند.

زاخاری رید، سخنگوی تویوتا در این باره گفته است: «باتری‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که در صورت نگهداریمناسب، متناسب با عمر متوسط خودرو دوام بیاورند و کار آن به تعویض نمی کشد. اگر حداقل مدت زمان گارانتی باقینماند، جایگزین می شود.»

هیبریدی ها از نظر قابلیت اطمینان نسبت به خودروهایبنزینی معمولی در آخرین نظرسنجی سالانه رتبه بالاتریداشتند و به طور متوسط، این گزارش خاطرنشان کرد که خودروهای هیبریدی 26 درصد مشکلات کمتری نسبت به خودروهایی با موتور بنزینی دارند.

جیک فیشر، مدیر ارشد تست خودرو در Consumer Reports، گفت که نمرات هیبریدی تا حدی به دلیل اینواقعیت است که بسیاری از آنها در مقایسه با خودروهایبنزینی هستند که قبلاً از نظر قابلیت اطمینان، رتبه بالاییداشتند. از جمله مواردی که در بررسی قابلیت اطمینان بالاتر از حد متوسط قرار گرفته اند، نسخه های هیبریدی سدان کمری تویوتا و شاسی بلند هایلندر و همچنین تویوتاپریوس و هوندا آکورد هیبریدی هستند.

با همه این تفاسیر و مدت زمان گارانتی، باز می توان پیدا کردمالکانی که خودروی هیبریدی داشته و ۱۵ سال بدون مشکل آن را مصرف کرده و ۲۰۰هزار مایل را با آن پیموده اند.

البته مواردی هم هست که حدود ۱۰ سال از عمر باتری خودروی هیبریدی می گذرد و گارانتی ندارد اما تنها حدود هشتادهزارمایل در ساعت راه رفته است. درواقع نمی توان به طور دقیق بررسی کرد که در سال هر خودرو چند مایل را طی می کند. در نظر داشته باشید هنگام خرابی باتری خودروی هیبریدی و درواقع به پایان رسیدن عمر آن، تعویض تنها گزینه است زیراباتری به گونه ای طراحی نشده است که قابل تعمیر باشد. باتری های خودروهای هیبریدی به هیچ وجه قابل بازسازی نیستند.

گزارش: سعید شمیرانی

لینک کوتاه : http://cvna.ir/?p=28887

اخبار مرتبط

نظرات

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰