از استعلام و خرید بیمه موتورسیکلت چه می‌دانید؟ - پایگاه خبری خودروهای تجاری سیونا | پایگاه خبری خودروهای تجاری سیونا
  • امروز : چهارشنبه - ۱۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 8 May - 2024
0

از استعلام و خرید بیمه موتورسیکلت چه می‌دانید؟

  • کد خبر : 31008
  • ۰۵ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۶
از استعلام و خرید بیمه موتورسیکلت چه می‌دانید؟

راهنمای کامل بیمه موتور شامل تعریف، پوشش‌ها، نحوه محاسبه قیمت بیمه موتور، خرید و تمدید آنلاین بیمه موتورسیکلت را در این گزارش بخوانید.

راهنمای کامل بیمه موتور شامل تعریف، پوشش‌ها، نحوه محاسبه قیمت بیمه موتور، خرید و تمدید آنلاین بیمه موتورسیکلت را در این گزارش بخوانید.

به گزارش پایگاه خبری خودروهای تجاری (سیونا)، تهیه بیمه برای موتورسیکلت یک موضوع حیاتی است. این بیمه در ایران و بسیاری از کشورها اجباری است. از آنجا که موتور هیچ بخشی برای محافظت از راکب ندارد، خطرات زیادی موتورسواران را تهدید می‌کند. جدا از بحث اجباری بودن بیمه شخص ثالث موتور، می‌توان آن را به عنوان یک مورد ضروری در نظر گرفت. با وجود این موارد، متاسفانه کمتر از ۱۵% موتورسیکلت‌های موجود در کشور دارای بیمه‌نامه هستند؛ یعنی چیزی حدود ۱٫۵ میلیون از ۱۱٫۵ میلیون دستگاه. بیمه موتور شامل گستره‌ای از پوشش‌ها است که در صورت وقوع تصادف، خسارات مالی و جانی را برای موتور سوارها جبران می‌کند.

انواع مختلف بیمه موتورسیکلت:

۱- بیمه شخص ثالث موتورسیکلت:

شرکت‌های بیمه‌گر دو نوع بیمه را برای راکبان موتورسیکلت‌ها ارائه می‌دهند:

ماهیت بیمه شخص ثالث موتور سیکلت مشابه بیمه شخص ثالث خودرو است. حال می‌خواهیم بدانیم که بیمه ثالث موتور سیکلت چه ریسک‌هایی را تحت پوشش قرار می‌دهد.

منظور از شخص ثالث در بیمه موتورسیکلت چیست؟

افراد زیان‌دیده در حوادث رانندگی با موتور سیکلت را در بیمه‌نامه موتور، اشخاص ثالث می‌گویند. این افراد شامل عابرین پیاده، ترک‌نشین موتورسیکلت مقصر و سرنشینان خودرو یا موتورسیکلت زیان‌دیده می‌شوند.

۲- بیمه بدنه موتورسیکلت:

• آتش سوزی موتور سیکلت

• برخورد صاعقه به موتور سیکلت

• انفجار موتورسیکلت

• برخورد و تصادف موتورسیکلت به هر جسم متحرک یا ثابت که در نهایت خسارت موتورسیکلت را در پی داشته باشد.

پوشش‌های بیمه موتور سیکلت

بیمه موتور پوشش‌های زیر را به بیمه‌گزاران ارائه می‌دهد:

• خسارت مالی به اشخاص ثالث: بیمه‌گر خسارت مالی وارده به شخص ثالث را مطابق پوشش‌های بیمه‌نامه شخص ثالث موتورسیکلت می‌پردازد.

• خسارت‌های جانی اشخاص ثالث: بیمه‌گر خسارت‌های جانی شامل فوت، نقص عضو و هزینه‌های پزشکی وارده به اشخاص ثالث را مطابق با دیه ماه‌های عادی و حرام سال جاری پرداخت می‌کند.

• خسارت جانی راننده مقصر: اگر راننده موتورسیکلت طی حادثه خسارت جانی ببیند، بیمه‌نامه شخص ثالث موتور سیکلت، غرامت (فوت و نقص عضو) او را پرداخت می‌کند.

حوادث تحت پوشش بیمه شخص ثالث موتور

• برخورد با اجسام ثابت یا متحرک

• برخورد بار موتورسیکلت به اشخاص ثالث یا اموال آنها

• دیه فوت، نقص عضو و از کار افتادگی

• هزینه‌های درمانی

حوادث زیر تحت پوشش بیمه شخص ثالث موتورسیکلت نیستند:

بیمه موتور حوادث ناشی از موارد زیر را تحت پوشش قرار نمی‌دهد:

• خسارت وارده به بار یا محموله موتورسیکلت بیمه شده

• خسارت مربوط به موتورسیکلت راننده مقصر

• خسارت وارده ناشی از اشعه رادیواکتیو و تشعشعات هسته‌ای

• جرایم ناشی از محکومیت قضایی یا اجرایی

• هزینه‌های پزشکی مقصر حادثه

بیمه موتور سیکلت بدون گواهینامه

فقط تهیه بیمه موتور سیکلت برای بهره‌مندی از مزایای آن کافی نیست! شرکت‌های بیمه در خصوص افرادی که گواهی‌نامه معتبر موتور ندارند، به یکی از دو شیوه زیر عمل می‌کنند:

پرداخت خسارت به شخص ثالث در صورت مقصر بودن موتورسوار بدون گواهینامه:

طبق قوانین بیمه موتورسیکلت، اگر راکب موتورسیکلت مقصر در تصادف فاقد گواهینامه باشد، بیمه‌گر خسارت زیان‌دیده را بدون قید و شرط پرداخت می‌کند. ولی استرداد مبلغ خسارت به بیمه‌گر توسط راکب مقصر الزامی است. موتورسوار می‌تواند این مبلغ را به صورت قسطی به شرکت بیمه پرداخت کند که در خصوص خسارات جانی، مبلغ خسارت بسیار سنگین است.

پرداخت خسارت در صورت مقصر نبودن موتورسوار بدون گواهینامه:

در چنین شرایطی، تمام خسارت مالی و جانی راننده توسط شرکت بیمه مالک وسیله نقلیه مقصر حادثه پرداخت می‌شود.

نکته: داشتن یا نداشتن گواهینامه تغییری در قیمت بیمه موتور ایجاد نخواهد کرد. تنها در نحوه و شرایط پرداخت خسارت تفاوت وجود دارد. پس قیمت بیمه موتور سیکلت بدون گواهینامه، با نرخ حق بیمه موتور برای افراد دارای گواهینامه تفاوتی ندارد.

استعلام قیمت بیمه موتور سیکلت

حال شاید این سوال مطرح شود که قیمت بیمه موتور سیکلت چطور تعیین می‌شود؟ عوامل مختلفی در نرخ بیمه موتور تاثیرگذار است که در ادامه به آن می‌پردازیم:

میزان قدرت و تعداد سیلندر موتور سیکلت

بیمه موتورسیکلت‌ها از نظر قدرت به چهار گروه متخلف تقسیم می‌شوند:

• بیمه موتور سیکلت تک سیلندر

• بیمه موتور سیکلت دو سیلندر به بالا

• بیمه موتورسیکلت سه چرخ

• بیمه موتورسیکلت برقی

با بالاتر رفتن تعداد سیلندر موتورسیکلت، میزان ریسک وقوع حادثه بیشتر می‌شود؛ در نتیجه نرخ بیمه شخص ثالث نیز افزایش می‌یابد. مثلاً در شرایط یکسان، ‌قیمت بیمه موتور سیکلت ۱۲۵ سی‌سی ارزان‌تر از قیمت بیمه موتور سیکلت ۱۵۰ سی‌سی است.

سال تولید موتورسیکلت

یکی از مهم‌ترین عوامل در تعیین نرخ بیمه شخص ثالث موتور سیکلت، سال تولید آن است. هرچه موتور سیکلت قدیمی‌تر باشد، ریسک خسارت‌های احتمالی برای شرکت بیمه بیشتر است؛ بنابراین نرخ بیمه موتورسیکلت نیز گران‌تر می‌شود.

میزان پوشش مالی انتخابی

با انتخاب پوشش‌های مالی بیشتر، قیمت بیمه موتورسیکلت افزایش می‌یابد. حداقل پوشش خسارات مالی بیمه شخص ثالث موتور در سال ۱۴۰۳، معادل ۴۰ میلیون تومان است. حداکثر عدد در نظر گرفته شده برای این مورد، ۸۰۰ میلیون تومان است. بیمه‌گزار می‌تواند از این بازه، به صورت اختیاری یک عدد را به عنوان سقف تعهدات شرکت‌ بیمه‌گر انتخاب کند.

تخفیف عدم خسارت بیمه موتورسیکلت

این تخفیف به موتورسوارانی تعلق می‌گیرد که در طول اعتبار بیمه شخص ثالث خود، از شرکت بیمه‌گر خسارتی دریافت نکرده باشند. به ازای هر سال عدم دریافت خسارت، ۵% تخفیف روی بیمه‌نامه اعمال می‌شود. سقف تخفیف عدم خسارت در بیمه موتورسیکلت، ۷۰ درصد در نظر گرفته شده است.

جریمه دیرکرد بیمه موتورسیکلت

بیمه موتور یک بیمه اجباری است. بنابراین، اگر مالک در موعد مقرر برای تمدید اعتبار بیمه‌نامه اقدام نکند، جریمه می‌شود. بیمه مرکزی و صندوق تامین خسارات بدنی در هر سال به مناسبت‌های مختلف اقدام به اجرای طرح بخشودگی جرایم دیرکرد بیمه شخص ثالث می‌کنند.

در سال ۱۴۰۲ طرح بخشودگی جرایم دیرکرد بیمه شخص ثالث موتورسیکلت به مناسبت روز بیمه از تاریخ ۱۳ آذر تا ۱۲ دی به مدت یک ماه اجرایی می‌شود. این طرح مختص موتورسیکلت‌هایی است که بیمه شخص ثالث ندارند و اقدام به خرید بیمه شخص ثالث یکساله می‌کنند. اگر بیمه موتور خود را خریداری نکرده‌اید، بهتر است این فرصت طلایی بخشودگی جرایم دیرکرد را از دست ندهید.

جریمه دیرکرد بیمه موتور ۱۴۰۳

مدت زمان بیمه‌نامه موتورسیکلت

بیمه شخص ثالث موتور غالباً به صورت بلندمدت با اعتبار یک ساله به فروش می‌رسد. اما برخی از شرکت‌ها این بیمه‌نامه را به‌صورت کوتاه مدت در بازه‌های زمانی مختلف یک ماهه، دو ماهه، سه ماهه و… ارائه می‌دهند. در صورتی که بیمه‌گزار قصد فروش یا انتقال موتور خود را داشته باشد یا به هر دلیل دیگری بیمه بلند مدت را در آن بازه زمانی مناسب نداند، می‌تواند از بیمه‌های کوتاه مدت استفاده کند. قیمت این بیمه‌ها کمتر از بیمه موتور بلند مدت (با اعتبار یک ساله) است. در حال حاضر امکان خرید بیمه کوتاه مدت موتورسیکلت از بیمه دات کام فراهم شده است.

قیمت بیمه موتور سیکلت سه ماهه

همان‌طور که گفته شد امکان ارائه بیمه موتور سیکلت کوتاه مدت وجود دارد و به این ترتیب قیمت بیمه موتور سیکلت سه ماهه برابر است با ۳۰% حق بیمه سالانه؛ برای مابقی بیمه‌های کوتاه مدت مانند ۶ ماهه، ۹ ماهه و… نیز، به صورت درصدی از مقدار حق بیمه سالانه محاسبه می‌شود.

قیمت و نرخ پایه بیمه موتور

هر سال بیمه مرکزی و شورای عالی بیمه، نرخ پایه بیمه موتور را بر حسب نرخ دیه اعلام می‌کند. میزان دیه در سال ۱۴۰۳ برای ماه های حرام برابر ۱ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان و برای ماه های عادی برابر با ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان است.

ارزان ترین بیمه موتورسیکلت

قیمت بیمه موتور در سال ۱۴۰۳، حدود ۴۰ درصد نسبت به سال قبل افزایش نرخ داشته است. اگر شما هم به دنبال ارزان‌ترین بیمه موتور هستید، نکات زیر را رعایت کنید:

۱٫ تمدید به موقع بیمه نامه شخص ثالث و کاهش مبلغ جریمه دیرکرد بیمه ثالث موتور

۲٫رعایت قوانین رانندگی و احتیاط هنگام رانندگی؛ در این صورت می‌توانید از تخفیف عدم خسارت تا سقف ۷۰ درصد استفاده کنید.

بیمه موتورسیکلت اقساطی

قیمت بیمه ثالث موتورسیکلت چندان بالا نیست و شرکت‌های بیمه محدودی امکان ارائه بیمه موتورسیکلت اقساطی را دارند.

انتقال بیمه موتورسیکلت

هنگام فروش وسایل نقلیه نظیر خودرو و موتورسیکلت، مسئله مهم انتقال بیمه آنها مطرح می شود. برای انتقال بیمه موتورسیکلت می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید:

۱٫ انتقال مالکیت موتورسیکلت: در انتقال مالکیت موتورسیکلت، بیمه شخص ثالث نیز که جزء الحاقات و متعلق به موتورسیکلت است به مالک جدید منتقل می‌شود.

۲٫ حفظ تخفیف‌های موتورسیکلت برای موتورسیکلت بعدی مالکین تخفیفات از بین نمی‌رود و در صورت خرید موتور سیکلت جدید می‌توان تخفیفات قبلی را به موتور جدید انتقال داد.

۳٫ انتقال تخفیفات به اقوام درجه یک:بیمه‌گزار به شعب بیمه مراجعه می‌کند و مراحل انتقال تخفیفات بیمه شخص ثالث موتورسیکلت را انجام می‌دهد. انتقال تخفیفات عدم خسارت تنها به نام اقوام درجه یک یعنی پدر، مادر، همسر و فرزندان امکان‌پذیر است.

نکته: در صورتی که موتور سیکلت توسط نیروی انتظامی از رده خارج اعلام شود، بیمه‌نامه فسخ شده و باقی‌مانده حق بیمه بازگردانده می‌شود.

استعلام آنلاین قیمت و خرید بیمه موتورسیکلت از بیمه دات کام

برای استعلام آنلاین قیمت بیمه موتور سیکلت، بررسی شرکت‌ها و خرید بیمه شخص ثالث موتور سیکلت از سامانه بیمه دات کام، مراحل زیر را دنبال کنید:

۱٫ مدل و سال ساخت موتور را در فیلدهای مشخص شده وارد کنید.

۲٫ سابقه تخفیف عدم خسارت و تاریخ سررسید بیمه نامه قبلی را مشخص کنید.

۳٫ پس از وارد کردن مشخصات موتورسیکلت در کادرهای معین، به مقایسه قیمت بیمه شخص ثالث موتورسیکلت در شرکت‌های مختلف ارائه‌دهنده بیمه موتور بپردازید. به عنوان مثال، می‌توان بیمه موتورسیکلت ایران، بیمه موتورسیکلت رازی و بیمه موتورسیکلت شخص ثالث البرز را با هم مقایسه کرده و بهترین گزینه را انتخاب کنید.

۴٫ سپس با توجه به اولویت‌ها و نیاز خود برای خرید بیمه موتورسیکلت، یکی از شرکت‌های ارائه دهنده بیمه شخص ثالث موتورسیکلت موجود در سایت بیمه‌ دات‌ کام را انتخاب نمایید.

۵٫ در نهایت هزینه بیمه‌نامه را بپردازید. بیمه موتور سیکلت در سایت بیمه دات کام در کوتاه‌ترین زمان ممکن صادر می‌گردد. برای اخذ بیمه موتور به پروفایل خود مراجعه کنید. بیمه‌نامه صادر شده در قالب PDF در پروفایل کاربری شما قرار می‌گیرد و در هر زمان با ورود شما به سایت بیمه دات کام قابل دسترس است.

چرا بیمه دات کام را برای خرید بیمه موتور سیکلت انتخاب کنیم؟

کارگزاری آنلاین بیمه دات کام، سامانه استعلام، مقایسه و خرید آنلاین بیمه است. شما به راحتی می‌توانید با ورود به این سایت، انواع بیمه‌نامه شرکت‌‌های بیمه‌ای مجاز بیمه مرکزی را استعلام گرفته و مقایسه نمایید. ضمناً، امکان تماس تلفنی با شماره ۰۲۱۴۳۷۲ برای دریافت راهنمایی‌های رایگان و دریافت اطلاعات تخصصی بیمه، از کارشناسان بیمه دات کام، جهت انتخاب بهترین بیمه وجود دارد. پس از دریافت اطلاعات بیمه‌ای، بررسی و خرید ارزان‌ترین بیمه، در کمترین زمان ممکن بیمه‌نامه خود را به صورت رایگان درب منزل دریافت می‌کنید.

مدارک لازم برای خرید بیمه موتور سیکلت چیست؟

برای خرید بیمه شخص ثالث موتور سیکلت به بیمه‌نامه قبلی و کارت موتور نیاز است. در صورت عدم صدور کارت موتور سیکلت، با استفاده از فاکتور فروش ممهور شده هم می‌توان بیمه ‌موتور را از صفحه‌‌ی مقایسه و استعلام نرخ بیمه شخص ثالث موتورسیکلت تهیه کرد.

چگونه بهترین و ارزان‌ترین بیمه موتورسیکلت را بخریم؟

برای انتخاب بهترین بیمه موتور، می‌توانید مراحل گفته شده را انجام دهید. در ابتدا، باید شرایط و قوانین مربوط به بیمه موتور در ایران را بدانید. سپس، با مقایسه شرکت‌های بیمه مختلف، همچنین مطالعه شرایط و پوشش‌هایی که ارائه می‌دهند، مناسب‌ترین آنها را انتخاب کنید. در این مرحله، به عواملی مانند قیمت، محدودیت‌ها، سابقه بیمه‌ای و سرویس‌های ارائه شده، توجه کنید. در نهایت، با دریافت مشاوره از متخصصان بیمه دات کام، می‌توانید شرکتی را انتخاب کنید که بهترین پوشش و قیمت را برای نیازها و اولویت‌های شما فراهم می‌کند. عوامل مختلفی نظیر سال تولید، نوع موتورسیکلت، تعداد سیلندر و تخفیفات بیمه موتورسیکلت، در تعیین بهترین بیمه موتور تأثیرگذار هستند. شما می‌توانید با مراجعه به سایت بیمه دات کام، با وارد کردن اطلاعات درخواستی، بهترین بیمه موتور را با توجه به شرایط خود، انتخاب و خریداری کنید.

چرا باید بیمه موتور سیکلت بخریم؟

طبق قانون بیمه مرکزی و پلیس راهور، استفاده از بیمه شخص ثالث موتور برای تمامی مالکان این وسیله نقلیه اجباری است. تفاوتی نمی‌کند که نوع موتور برقی، گازی یا بنزینی باشد؛ تمامی انواع موتور سیکلت باید این بیمه‌نامه را تهیه کنند.

مدارک لازم برای دریافت خسارت بیمه موتور سیکلت چیست؟

اصل و کپی کارت شناسایی و شناسنامه، گواهی‌نامه، بیمه‌نامه معتبر و متوالی راننده مقصر و زیان دیده، فاکتور رسمی لوازم و تایید کارشناس.

مهلت اعلام خسارت در بیمه شخص ثالث موتور چقدر است؟

بعد از وقوع حادثه، ۵ روز فرصت دارید به شرکت بیمه اعلام خسارت کنید.

آیا حتماً برای دریافت خسارت به کروکی نیاز داریم؟

در صورتی که تصادف منجر به خسارت مالی کمتر از ۴۰ میلیون تومان (در سال ۱۴۰۳) شود و مقصر حادثه خطای خود را قبول کند، نیازی به کروکی نیست. در سایر شرایط به کروکی نیاز دارید.

گزارش: فرنوش آبا

انتهای پیام

لینک کوتاه : http://cvna.ir/?p=31008

اخبار مرتبط

نظرات

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰