به گزارش پایگاه خبری خودروهای تجاری (سیونا)، پس از مدتها انتظار، معاون امور مجلس رییسجمهور از تصویب آییننامه واردات خودرو در جلسه روز پنجشنبه ۲۷مردادماه هیات دولت خبر داد. سیدمحمد حسینی با اعلام اینکه پیشنهاد وزارت صمت درباره واردات خودرو امروز در جلسه دولت تصویب و نهایی شد، افزود: «جلسات مختلفی درباره این موضوع با حضور بانک مرکزی، وزارت صمت و معاونت اقتصادی برگزار شد تا همه نظرات خود را بیان کنند و این موضوع نتایج مثبتی برای مردم داشته باشد.» بلافاصله پس از این اعلام، علی جدی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی از بررسی نقاط ضعف و قوت آییننامه مذکور در این کمیسیون خبر داد. به گفته این نماینده مجلس، در آییننامه مصوب دولت برای واردات خودروهای هیبرید و اقتصادی تعرفه پایین در نظر گرفته شده که مثبت ارزیابی میشود؛ زیرا موجب افزایش تیراژ واردات، با قیمتهای کمتر و پاسخگویی به تقاضا میشود. وی واردات با ارز دارای منشأ خارجی را از دیگر نقاط قوت این آییننامه برشمرد و گفت: «باتوجه به شرایط تحریمی ایران که امکان نقلوانتقال پول فراهم نیست، این بند از آییننامه فرصت مناسبی برای شرکتها و برندهای معتبر خارجی فراهم میکند تا ضمن صادرات خودرو به ایران، با سود حاصله از آن نسبت به سرمایهگذاری در صنایع وابسته به خودرو و مشارکت در تولید داخل ورود کنند.» جدی تعیین سقف قیمت ۲۰هزار دلار برای خودروهای وارداتی را یکی از ایرادات وارد بر آییننامه دانست و گفت: «نمایندگان در کمیسیون صنایع نسبت به تعیین سقف قیمت برای خودروهای وارداتی نظر مثبتی ندارند، بلکه معتقد به افزایش پلکانی تعرفه به تناسب افزایش قیمت خودروهای وارداتی هستند تا بدین ترتیب امکان واردات با قیمتهای بالاتر برای پاسخگویی به بخشی از تقاضای جامعه فراهم شود.» وی همچنین به تعیین سقف ارزی معادل یک میلیارد دلار برای واردات به موجب آییننامه تنظیمی از سوی وزارت صمت اشاره و اظهار کرد: «گرچه این بند از آییننامه تیراژ واردات را محدود میکند، اما برای واردات بیش از سقف ارزی تعیینشده، شرط مونتاژ خودروهای وارداتی در داخل با سرمایهگذاری و مشارکت شرکتهای بزرگ خارجی لحاظ شده که محدودیتی برای آن در نظر گرفته نشده است.» در مورد این آییننامه و دیگر جزئیات آن با مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو به گفتوگویی انجام دادهایم که در ادامه از نظرتان میگذرد.
دولت آییننامه واردات خودرو را سرانجام تصویب رسانده، آیا این به منزله ازسرگیری واردات در ماههای آینده است؟ آیا طبق این آییننامه واردات خودرو برای همگان مجاز است؟
با توجه به اینکه گفته میشود نظر بانکمرکزی هم درخصوص کلیات این آییننامه مثبت است و از ۲۳ خردادماه نیز مهلت زمانی سهماهه برای ابلاغ آییننامه ازسوی دولت تعیین شده بود، انتظار میرود آزادسازی واردات خودرو شکل اجراییتری به خود بگیرد. اما واردات خودرو زمانی آغاز میشود که متقاضیان بتوانند در سامانه ثبتسفارش اقدام به سفارشگذاری برای ورود محصولات خودروسازان جهانی کنند. بهگفته برخی نمایندگان مجلس، در بندی از آییننامه به واردات توسط شرکتها و برندهای دارای نمایندگی خدمات پس از فروش در داخل کشور اشاره شده است. اما برای آگاهی از جزئیات بیشتر باید منتظر انتشار متن کامل آییننامه باشیم.
گفته میشود برای خودروهای وارداتی هیبرید و برقی تعرفه پایینتر و تسهیلات بیشتری در نظر گرفته شده است. نظر شما در این خصوص چیست؟
از ابتدا هم گفته شده بود برای واردات خودروهای هیبرید و برقی تعرفه کمتری از تعرفه در نظر گرفتهشده برای سایر انواع خودروهای وارداتی لحاظ خواهد شد. ضمن اینکه براساس بندی از آییننامه مصوب؛ واردات خودروهای هیبرید و برقی به مناطق آزاد نیز مجاز شناخته شده است.
آیا سقف تعیینشده برای واردات خودرو طی یک سال یعنی یکمیلیارد دلار پاسخگوی نیاز بازار است؟
سقف سالانه یکمیلیارد دلاری نهتنها برای واردات خودرو سواری بلکه برای واردات کل خودروهای سواری و تجاری و ماشینآلات معدنی و راهسازی در نظر گرفته شده و سقف بالایی نیست؛ آنهم در حالی که سالانه ۵میلیارد دلار برای واردات تلفنهمراه و ۲میلیارد دلار برای واردات کالای قاچاق در کشور هزینه میشود. از سوی دیگر، واردات با ارز دارای منشأ خارجی، مشکلی در اقتصاد کشور ایجاد نمیکند، زیرا میتوان با ابزارها و مسیرهایی وضعیت ارزی کشور را مدیریت کرد.
آیا شرکتهای واردکننده اقدام به رایزنی برای خرید و بازاریابی محصولات خودروسازان خارجی کردهاند؟
از حداکثر قیمت تعیین شده برای مدل ها تا تعداد مشخص واردات در یکسال
دو سقف دلاری برای واردات خودرو تعیین شد
جلسات مختلفی درباره این موضوع با حضور بانک مرکزی، وزارت صمت و معاونت اقتصادی برگزار شد تا همه نظرات خود را بیان کنند و این موضوع نتایج مثبتی برای مردم داشته باشد.
لینک کوتاه : https://cvna.ir/?p=19623