به گزارش پایگاه خبری خودروهای تجاری (سیونا)، پروژه راه آهن زاهدان – بیرجند – مشهد به طول ۹۱۰ کیلومتر به عنوان یک پروژه ملی و فراملی در دست اجراست که ۱۳ قطعه آن در قالب ۴۳۲ کیلومتر در حوزه سرزمینی خراسان جنوبی قرار دارد.
به گزارش ایسنا، پیمانکاران این قطعات مشخص و زمین تحویل آنان شده است که با تجهیز کارگاهها برخی اقدامات شروع شده و در سفر رییس جمهور به صورت رسمی آغاز عملیات اجرایی راه آهن نهبندان – بیرجند – قاین – یونسی را شاهد هستیم.
موافقت صندوق توسعه ملی برای مبلغ مورد تقاضا اخذ شده و بانکهای عامل هم به عنوان کنسرسیوم پای کار آمدند. اعتبار این پروژه در قانون بودجه سال ۱۳۹۹ حدود ۲۹۰ میلیارد ریال بود که به ۶۰۰ میلیارد ریال در سال ۱۴۰۰ افزایش یافت و اعتبار پروژه ریلی استان در قانون بودجه از هزار و ۱۳۰ میلیارد ریال در سال ۱۴۰۱ به هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال در سال ۱۴۰۲ افزایش یافته است.
راه آهن به طول ۹۱۰ کیلومتر که از زاهدان شروع میشود و از نهبندان به طول ۴۳۲ کیلومتر تا خراسان رضوی ادامه مییابد. این طرح بزرگترین طرح ریلی کشور است که با توجه به بندر اقیانوسی چابهار، بهره برداری از آن باعث دگرگونی در بخش حمل و نقل این استانها به ویژه ترانزیت کالا خواهد شد.
قطعهای از این مسیر که بیرجند را به ایستگاه یونسی متصل میکند در سالهای گذشته کلنگ زنی شد اما تامین اعتبار نشده بود و در دولت سیزدهم با تاکید رئیس جمهور، پیگیری مسئولان استان و مساعدت دستگاههای کشوری از جمله وزارت راه و شهرسازی و وزارت نفت، این طرح مهم و ملی تامین اعتبار شد تا کل قطعات عملیاتی شود.
ساخت راه آهن خراسان جنوبی برای اتصال مرکز استان به ریل سراسری، مطالبه سالهای دور مردم بود که با گرهگشایی از این طرح زیربنایی در دولت سیزدهم افتتاح خواهد شد.
نخستین بار در سال ۱۳۸۰ مجمع نمایندگان استان خراسان و سیستان و بلوچستان احداث راه آهن را از رئیس جمهور وقت تقاضا کردند که این درخواست برای بررسی به وزارت راه و ترابری وقت و سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور ارجاع شد.
این طرح که چالشهای بسیاری به همراه داشت در سومین سفر دور اول سفرهای استانی رئیس جمهور از سوی مردم، نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی، نخبگان و مسئولان استان مطرح شد و تسریع در تامین مالی پروژه راه آهن بیرجند – قاین – یونسی جزو مصوبات سفر استانی قرار گرفت.
آیت الله رئیسی در پایان دومین سفر استانی به خراسان جنوبی اعلام کرد که تمامی مقدمات طرح راهآهن استان فراهم شده است.
راه آهن شرق کشور از بابت اتصال جنوب شرق به شمال شرق ایران اهمیت دارد که چابهار را به سرخس متصل میکند و نقش مهمی در حمل و نقل مسافر و کالا همچنین توسعه مبادلات تجاری با کشورهای همسایه به ویژه پاکستان و افغانستان دارد.
طول مسیر ریلی زاهدان – بیرجند – مشهد ۹۱۰ کیلومتر است که از این مقدار ۴۳۲ کیلومتر آن در جغرافیای استان خراسان جنوبی قرار دارد.
تامین مالی از سه مسیر اعتباری شامل مسیر اول از طریق کنسرسیوم بانکی برای تخصیص ۲۶ هزار میلیارد ریال اعتبار، مسیر دوم از محل تهاتر نفتی به عنوان منبع اعتباری مطمئن و مسیر سوم قانون بودجه سالانه است.
با پیگیری جدی مسئولان استانی و موافقت رهبر معظم انقلاب ۱۸۰ هزار میلیارد ریال از محل تهاتر نفت برای کل مسیر ریلی نهبندان – بیرجند – قاین – یونسی تامین اعتبار شده است.
این مبلغ برای اجرای ۱۳ قطعه در حوزه استحفاظی خراسان جنوبی در نظر گرفته شده که با تخصیص کامل اعتبار، امسال روند اجرای این طرح مهم و ملی شتاب خواهد گرفت.
مسیر نخست برای تامین اعتبار احداث راه آهن بیرجند – یونسی که محل اتصال کریدور ریلی شرق کشور به راه آهن بافق – مشهد است به دلیل اهمیت اتصال مرکز استان به خط ریلی در گام اول دنبال میشد اما از محل تهاتر نفتی کل مسیر راهآهن در حوزه سرزمینی خراسان جنوبی به طول ۴۳۲ کیلومتر به طور کامل تامین اعتبار شد.
با پیگیریهای مستمر استاندار خراسان جنوبی با بانکها و وزارتخانههای متولی علاوه بر اعلام آمادگی کنسرسیوم بانکی برای تزریق ۲۶ هزار میلیارد ریال اعتبار به این طرح، دولت نیز در بودجه سالانه اعتباراتی برای آن در نظر گرفته است.
جواد قناعت، استاندار خراسان جنوبی نیز بر شروع بهکار همزمان تمامی قطعات پروژه راه آهن استان تأکید کرد و گفت: با توجه به اینکه در تأمین آب، برق و سوخت مورد نیاز کارگاهها مشکلی نداریم و دستگاههای اجرایی در این خصوص همراهیهای لازم را دارند، انتظار این است که تمامی قطعات پروژه راه آهن در استان، به صورت همزمان شروع به کار کنند.