سبقت پراید 130‌میلیون تومانی از نرخ ارز - پایگاه خبری خودروهای تجاری سیونا | پایگاه خبری خودروهای تجاری سیونا
  • امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
8
افزایش قیمت خودرو تا کجا ادامه پیدا می‌کند؟

سبقت پراید 130‌میلیون تومانی از نرخ ارز

  • کد خبر : 11355
  • ۱۳ مهر ۱۳۹۹ - ۹:۴۶
سبقت پراید 130‌میلیون تومانی از نرخ ارز

در شرایط کنونی بازار خودرو، حتی کاهش نرخ ارز نیز باعث افزایش قیمت خودرو می‌شود. اتفاقی که باعث شده است در اولین روز هفته به‌رغم کاهش اندک نرخ دلار اما قیمت پراید131 به 130میلیون‌تومان برسد.

به گزارش پایگاه خبری خودروهای تجاری (سیونا)، در شرایط کنونی بازار خودرو، حتی کاهش نرخ ارز نیز باعث افزایش قیمت خودرو می‌شود. اتفاقی که باعث شده است در اولین روز هفته به‌رغم کاهش اندک نرخ دلار اما قیمت پراید131 به 130میلیون‌تومان برسد. با تمام اتفاق‌های تلخی که هر روزه در بازار خودرو رخ می‌دهد اما متاسفانه قیمت خودرو هر روز رکورد می‌زند و وارد فاز قیمتی جدیدی می‌شود. اتفاقی که باید گفت باعث شده است قدرت خرید مردم کاهش محسوسی یابد.
رسیدن قیمت پراید به 130‌میلیون‌تومان، در چنین شرایطی که این خودرو معمولا در اختیار قشر ضعیف قرار دارد، باعث شده است با توقف تولید این خودرو و قیمت فضایی آن و عدم جایگزین برای این خودرو، بهای پراید در بازار به‌شدت افزایش یابد. در این شرایط توان خرید به‌شدت کاهش یافته و تقاضای واقعی در بازار وجود ندارد، این در حالی است که ازسوی‌دیگر همزمان با افزایش قیمت خودرو، شاهد شکل‌گیری تقاضای کاذب در بازار برای برخی خودروها هستیم. خودروهایی که خریداران امیدوارند با تداوم افزایش قیمت‌ها، سود هنگفتی نصیب آن‌ها شود. البته قیمت‌هایی که این روزها در بازار خودرو برای برخی خودروها پیشنهاد می‌شود نتیجه نابسامانی شرایط اقتصاد کلان است. البته این قیمت در حالی هر روز تغییر می‌کند که در برخی مواقع و حتی زمانی‌که از تغییر نوسان نرخ ارز و سکه خبری نیست، جابه‌جا می‌شود.
در بازار آزاد، افزایش قیمت خودرو با سرعت بیشتری از گذشته ، از رشد بهای کالاهای دیگر سبقت گرفته است. تاجایی‌که فعالان بازار خودرو معتقدند قیمت‌های نجومی در بازار باعث شده‌اند حتی بسیاری از مردم قدرت خرید ارزان‌ترین خودرو کنونی در بازار را هم نداشته باشند. ازسوی‌دیگر به‌گفته بسیاری از کارشناسان چنین قیمت‌های غیرواقعی در بازار حباب بوده و سرانجام این حباب باید بترکد.. در بین خودروهای داخلی پراید 131 در نخستین روز هفته در حالی با قیمت 132میلیون‌تومان در بازار قیمت‌گذاری شد که به‌نسبت پنجشنبه 5‌میلیون‌تومان افزایش داشت آن‌هم در شرایطی که دیگر این خودرو تولید نمی‌شود. حال در این میان، خودرو تیبا صندوق‌دار که قرار است خالی پراید را پر کند، روز گذشته در بازار به قیمت 160‌ و مدل هاچ‌بک آن با قیمت 173‌میلیون‌تومان معامله شد. خودرو ساینا، دیگر محصول گروه خودروسازی سایپا در معاملات روز گذشته هم‌قیمت تیبا صندوق‌دار و به‌بهای 173میلیون تومان دادوستد شد. این قیمت‌ها در حالی است که ساینا در کنار خودرو تیبا قرار است تاحدودی جای خالی پراید را پر کند. آخرین خودرو از محصولات سایپا یعنی کوییک؛ با قیمت شگفت‌انگیز 180‌میلیون‌تومان با مدل معمولی و 193‌میلیون‌تومان با مدل R روز گذشته در بازار خودرو به‌کار خود پایان داد.
از محصولات ایران‌خودرو نجومی‌ترین قیمت‌ها در بازار مربوط‌به خانواده پژو206 است. پژو206 تیپ2 در بازار با قیمت 250‌میلیون‌تومان، پژو206 تیپ5 با قیمت 328میلیون‌تومان، پژو207‌دنده‌ای با قیمت 372‌میلیون و پژو 207 اتومات با 545 میلیون تومان در بازار کار خود را آغاز کردند. روز گذشته پژو پارس نیز در بازار با قیمت 272‌میلیون‌تومان و افزایش 7میلیونی به‌نسبت پنجشنبه در بازار معامله شد. البته مدل TU5 آن نیز 320‌میلیون‌تومان در بازار قیمت‌گذاری می‌شود. از خانواده دنا خبر می‌رسد که همچنان روی نوار افزایش قیمت قرار دارد و به‌این‌ترتیب، خودرو دنا معمولی با قیمت 330میلیون‌تومان، دناپلاس410میلیون‌تومان، دناپلاس‌توربو510‌میلیون‌تومان و دناپلاس توربو اتومات با قیمت 625‌میلیون تومان دادوستد شدند.
هرچند این تصور وجود دارد که فروشندگان خودرو از سود بالایی در چنین بازاری برخوردار می‌شوند اما فعالان این حوزه تاکید دارند تداوم این روند به‌دلیل نبود خریدار بازار را با چالش جدی مواجه خواهد کرد. آن‌ها امیدوار به تغییر وضعیت با کاهش تقاضای کاذب هستند. حال باید دید سرپرست جدید وزارت صمت که کاهش التهاب بازار خودرو و جلوگیری از افزایش قیمت‌ها را به‌عنوان برنامه خودرویی خود اعلام کرده است تا چه اندازه در کنترل بازار خودرو موفق خواهد بود.

لینک کوتاه : http://cvna.ir/?p=11355

برچسب ها

اخبار مرتبط

نظرات

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰