یک میلیارد دلار قطعات و مواد اولیه قطعه‌سازی در گمرک مانده است - پایگاه خبری خودروهای تجاری سیونا | پایگاه خبری خودروهای تجاری سیونا
  • امروز : سه شنبه - ۲۸ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 16 April - 2024
6
دلایل افزایش قیمت قطعات خودرو

یک میلیارد دلار قطعات و مواد اولیه قطعه‌سازی در گمرک مانده است

  • کد خبر : 11469
  • ۲۱ مهر ۱۳۹۹ - ۹:۵۵
یک میلیارد دلار قطعات و مواد اولیه قطعه‌سازی در گمرک مانده است

دلایل افزایش قیمت قطعات خودرو و مشکلات پیش روی قطعه‌سازان، در برنامه گفت‌و‌گوی ویژه خبری امشب بررسی شد.

به گزارش پایگاه خبری خودروهای تجاری (سیونا)، به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، افزایش قیمت قطعات خودرو در بازار ، امشب 20 مهر ماه در برنامه گفت‌و‌گوی ویژه خبری با حضور آرش محبی نژاد دبیر انجمن قطعه سازان خودرو و عادل پیر محمدی مدیر عامل ساپکو مورد بررسی قرار گرفت.
آرش محبی نژاد دبیر انجمن قطعه سازان خودرو با اشاره به اینکه 1200 واحد قطعه سازی در کشور داریم که از این تعداد 400 واحد یا تعطیل شده اند و یا  با نصف ظرفیت فعالیت می‌کنند گفت: قطعه سازان حدود نه هزار میلیارد تومان از خودرو سازان مطالبات معوقه دارند.
محبی نژاد با اشاره به اینکه یک میلیارد دلار قطعات رسوب شده و مواد اولیه قطعه سازی در گمرک مانده است افزود: قطعه سازان توان تولید دارند، اما اکنون توانشان با توجه به شرایط موجود به نصف رسیده است. الان بازار عطش دارد، ما دو برابر این ظرفیت تولید داریم به شرط اینکه موانع تولید برداشته شود.
او ادامه داد:  550 هزار نفر شاغل مستقیم در حوزه  قطعه سازی داریم که قریب به 150 هزار نفر آن‌ها به حالت تعلیق در آمده اند یا بیکار هستند.
دبیر انجمن قطعه سازان خودرو با بیان اینکه اعلام شد که مواد اولیه و قطعات تولیدی تا مردادماه با ارز متقاضی بیرون آید، اما تا کنون خبری از آن نیست افزود: فقط از محل قاچاق، سال 98،  2.4 میلیارد دلار قطعه وارد کشور شده است، در صنعت خودرو یک میلیارد دلار واردات، بدون انتقال ارز و بدون ذکر منبع صورت گرفته است.
محبی نژاد با بیان اینکه قیمت‌ها باید به‌روز باشد خاطرنشان کرد: هزینه‌های سربار خودروساز باید متناسب با استاندارد‌های دنیا باشد. اگر این اتفاق بیفتد، عرضه متناسب با تقاضا خواهد بود. ما نهضت ساخت داخل را شروع کرده ایم لذا تا کنون چهار میز ساخت داخل تشکیل شده است به طوری که هم خودروساز و هم قطعه‌ساز از آن بهره برده اند. داخلی‌سازی متاسفانه سخت شده است و نیاز به مشوق ساخت داخل داریم.
دبیر انجمن قطعه سازان خودرو با بیان اینکه  ما باید کمیته تشکیل دهیم که وظیفه اش انتخاب مسئولی باشد که مشکل را حل کند اظهار کرد: در بازاری که شورای رقابت بررسی می‌کند، قیمت‌های  قبلی اشتباه است و لذا این موضوع باید مورد بررسی قرار بگیرد.
فقط نیمی از توان تولیدی قطعه سازان کشور فعال است
او با اشاره به اینکه تعداد کل قطعه سازان در کشور حدود 2 هزار واحد است که 800 واحد، شامل زیرپله ای‌ها و واحد‌های بدون شناسنامه کوچک می‌شوند ادامه داد: از تعداد کل 1200 واحد قطعه ساز دارای شناسنامه تقریباً 700 واحد با خودروسازان ارتباط مستقیم دارند، روی هم رفته در حال حاضر از نصف توان قطعه سازی در کشور استفاده می‌شود.
محبی نژاد تصریح کرد: با اینکه فقط نیمی از توان تولیدی قطعه سازان کشور فعال است، تمام تولیدات قطعه در کشور به راحتی به فروش می‌رسد.
دبیر انجمن قطعه سازان خودرو خاطرنشان کرد: کل مطالبات زنجیره تولید قطعه سازی داخل، حدود 34 هزار میلیارد تومان است که از این میزان با کسر 6 هزار میلیارد تومان چک‌های خرید دین (ضمانت) از اعتبار ما در اختیار خودروسازان قرار دارد.
مشکل ترخیص قطعات رسوب شده در گمرک عدم ارائه ثبت سفارش و تخصیص ارز است
ارونقی معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران در ادامه برنامه طی گفت‌و گوی تلفنی با اشاره به اینکه مشکل ترخیص اکثر قطعات رسوب شده در گمرک عدم ارائه ثبت سفارش و تخصیص ارز است گفت: بر اساس مصوبه 22 فروردین سال 97 ترخیص هر کالایی منوط به تعیین منشاء ارز کالای وارداتی از سوی بانک مرکزی است. ابتدا کالا باید ثبت سفارش شود و در صف تخصیص و تامین ارز قرار بگیرد تا در نهایت گمرک بتواند تشریفاتش را انجام دهد.
او با اشاره به اینکه حدود  3.7 میلیون تن کالای غیر اساسی در گمرکات کشور دپو شده است افزود: از این میزان حدود 80 درصد مربوط به نهاده‌های تولید و قطعات مربوط به واحد‌های تولیدی می‌شود. اکثر این کالا‌ها مشکلی ندارند به غیر از اینکه در صف تخصیص ارز هستند و گمرک هیچ اختیاری در ترخیص این اقلام ندارد.
ارونقی با اشاره به اینکه در خصوص دو محموله مواد اولیه مانده در گمرک، سرپرستان قبلی وزارت صمت نامه‌ای به رئیس کل گمرک ایران زدند و درخواست کردند تا با صدور حکم نسبت به ترخیص این اقلام اقدام شود گفت: با صدور حکمی اقدام به ترخیص فوری حدود 300 میلیون تومان کالا  برای قطعه‌سازان کرده‌ایم.
او اظهار کرد: کالا‌هایی که تا 24 تیرماه به گمرکات وارد شده است، با منشا ارز متقاضی اجازه ترخیص باید داده می‌شد، اما نیاز به کد رهگیری بانک بود که اجرایی نشد، ما لیست این اقلام را استخراج کرده ایم. امروز لیست 350 میلیون دلار کالا را برای وزارت صنعت، معدن و تجارت فرستادیم و مقرر شده تا ظرف یک هفته بانک مرکزی نسبت به صدور کد رهگیری  این کالا‌ها اقدام کند.

لینک کوتاه : http://cvna.ir/?p=11469

برچسب ها

اخبار مرتبط

نظرات

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰