خطر فروپاشی صنعت خودرو با تداوم زیان‌ دهی - پایگاه خبری خودروهای تجاری سیونا | پایگاه خبری خودروهای تجاری سیونا
  • امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
6

خطر فروپاشی صنعت خودرو با تداوم زیان‌ دهی

  • کد خبر : 11502
  • ۲۸ مهر ۱۳۹۹ - ۹:۴۷
خطر فروپاشی صنعت خودرو با تداوم زیان‌ دهی

خودروسازان و قطعه‌سازان بار دیگر یک ‌صدا خواستار نرخ‌گذاری بر مبنای ۵ درصد زیر قیمت بازار شده‌اند و به‌جای «هیات قیمت ‌گذاری» خواهان «قیمت ‌گذاری هیاتی» هستند.

به گزارش پایگاه خبری خودروهای تجاری (سیونا)، شورای سیاست‌گذاری خودرو به‌تازگی جلسه‌ای با حضور دو وزیر صمت و کار برگزار کرد که معاون اقتصادی و مشاور رئیس‌جمهور نیز در آن حضور داشتند. 
بنا بر شنیده‌ها، در این جلسه که موضوع آن بررسی راهکارهای ساماندهی بازار خودرو بوده، این پیشنهاد مطرح شده است با توجه به وضعیت ملتهب بازار خودرو و نوسان شدید قیمت‌ها، خودرو هم براساس «فرمول هیات تعیین و تثبیت قیمت ‌ها » قیمت‌ گذاری شود.
ضوابط این هیات در سال ۹۷ نیز مرجع تعیین بهای خودرو بود و سازمان حمایت بر اساس صورت‌های مالی حسابرسی‌شده و اسناد و مدارک و با در نظر گرفتن سهم هزینه ‌های مواد اولیه، دستمزد، انرژی، هزینه‌های سربار و قیمت‌های ارائه‌شده توسط قطعه‌سازان، بهای ‌خودروها را محاسبه و تعیین می‌کرد. 
البته در همان زمان نیز این‌گونه نبود که هرچه‌ خودروسازان می‌گویند سازمان حمایت بپذیرد. برای نمونه؛ خودروسازان سهم هزینه‌های مالی خود را بالای ۲۰ درصد اعلام کردند، اما سازمان حمایت آن را نپذیرفت و به خودروسازن گفت این موارد باید از محل بهره‌وری و اصلاح فرایندهای مدیریتی هزینه‌ها پایین بیاید. 
درنهایت نیز کارگروه تنظیم بازار بود که براساس منافع، مصالح و ملاحظات تنظیم بازار، نسبت به چگونگی اعمال و پیاده‌سازی قیمت‌های جدید تصمیم می گرفت. حال بنا بر جلسه اخیر شورای سیاست‌گذاری خودرو قرار است بار دیگر فرمول هیات تعیین و تثبیت قیمت‌ها ملاک قیمت‌گذاری باشد، اما تاکید شده است که این تصمیم به معنای واگذاری قیمت‌گذاری خودرو به سازمان حمایت نخواهد بود و شورای رقابت براساس فرمول هیات تعیین قیمت‌ها این کار را انجام خواهد داد. 
این تصمیمات در حالی است که دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی در گفت‌وگوی امروز خود با روزنامه «دنیای خودرو» هشدار داده است صنعت خودرو به دلیل زیان‌دهی سالانه چند۱۰هزار میلیارد تومانی، در حال فروپاشی از درون است و کار به جایی رسیده که حتی راهکارهایی مانند عرضه و کشف قیمت خودرو در بورس کالا نیز نه مشکل صنعت خودرو را حل می‌کند و نه مشکل بازار را. 
بر این اساس، خودروسازان و قطعه‌سازان بار دیگر یک ‌صدا خواستار نرخ‌گذاری بر مبنای ۵ درصد زیر قیمت بازار شده‌اند و به‌جای «هیات قیمت ‌گذاری» خواهان «قیمت ‌گذاری هیاتی» هستند.

محمدعلی دیانتی‌زاده- سرپرست شورای سردبیری روزنامه «دنیای خودرو»

لینک کوتاه : http://cvna.ir/?p=11502

برچسب ها

اخبار مرتبط

نظرات

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰