مصوبه ستاد تنظیم برای افزایش سود شبکه فروش تایر اجرایی نشد - پایگاه خبری خودروهای تجاری سیونا | پایگاه خبری خودروهای تجاری سیونا
  • امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
4
هشدار درباره حذف خرده‌فروشان از بازار لاستیک

مصوبه ستاد تنظیم برای افزایش سود شبکه فروش تایر اجرایی نشد

  • کد خبر : 12259
  • ۲۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۳
مصوبه ستاد تنظیم برای افزایش سود شبکه فروش تایر اجرایی نشد

الزام تولیدکنندگان و فروشندگان تایر به ثبت خریدوفروش‌ها در سامانه جامع تجارت ازیک‌سو و عدم اجرای مصوبه اول شهریورماه ستاد تنظیم بازار درخصوص افزایش سود شبکه فروش تایر ازسوی‌دیگر، بسیاری‌از فعالان صنف تایر را در خطر از دست دادن کسب‌وکارشان قرار داده است.

به گزارش پایگاه خبری خودروهای تجاری (سیونا)، به نفل از دنیای خودرو، الزام تولیدکنندگان و فروشندگان تایر به ثبت خریدوفروش‌ها در سامانه جامع تجارت ازیک‌سو و عدم اجرای مصوبه اول شهریورماه ستاد تنظیم بازار درخصوص افزایش سود شبکه فروش تایر ازسوی‌دیگر، بسیاری‌از فعالان صنف تایر را در خطر از دست دادن کسب‌وکارشان قرار داده است. به گزارش روزنامه «دنیای‌خودرو» ‌اول شهریور، ستاد تنظیم بازار در مصوبه ابلاغی خود از افزایش سود عمده‌فروشان تایر از ۳ به ۸درصد و افزایش سود شبکه خرده‌فروشی از ۱۲ به ۱۵درصد خبر داد. 
مصوبه ای که با وجود گذشت بیش‌از سه‌ماه از آن اما هنوز به مرحله اجرا نرسیده است و بخش وسیعی از خرده‌فروشان تایر در سراسر کشور با خطر بیکاری مواجه شده‌اند. داوود سعادتی‌نژاد، رئیس اتحادیه صنف فروشندگان لاستیک و روغن و پنچرگیران و فیلترسازان تهران در گفت‌وگو با روزنامه «دنیای‌خودرو» نسبت به تعطیلی کسب‌وکار بخش عمده‌ای از خرده‌فروشان تایر هشدار داد و علت اصلی را آن سود پایین عمده‌فروشان دانست زیرا این امر باعث شده است به جای توزیع تایر در شبکه خرده‌فروشی، خود اقدام به توزیع تایر کنند و درعمل بخش خرده‌فروشی با مشکل تامین تایر برای توزیع مواجه شود. وی با تاکید بر اینکه به‌تازگی نامه‌هایی هم خطاب به دبیر ستاد تنظیم بازار و معاونت بازرگانی داخلی وزارت صمت و همچنین رئیس سازمان حمایت درخصوص اجرایی نشدن مصوبه اول شهریور ماه ستاد تنظیم بازار نوشته است، گفت: «دربند ۸ مصوبه اول شهریور کارگروه ستاد تنظیم بازار، افزایش نرخ سودهای خرده‌فروشی و عمده فروشی تایر از ۱۲به ۱۵درصد و از ۳به ۸درصد تصویب شده است اما متاسفانه با گذشت بیش‌از  سه ماه از ابلاغ این مصوبه اقدامی در خصوص حفظ کسب‌وکار  فعالان صنف تایر انجام نشده است.» وی یادآور شد: «متاسفانه از تیرماه سال ۹۸شرایطی در بازار حاکم شد که نماینده‌های فروش شرکت‌های داخلی و واردکنندگان تایرهای خارجی،‌ توزیع تایر در بازار را برعهده گرفته‌اند تا از  هر دو بخش عمده‌فروشی و خرده‌فروشی منفعت ببرند. با این شیوه متاسفانه تایرفروشان به انباردارهای شرکت‌های ایرانی و حتی تجار تبدیل شده‌اند و باید تایرهای کم‌مصرف و بدون مشتری را برای ماه‌ها در انبارهای خود و به امید صدور حواله راهداری نگهداری کنند.» وی فروش سامانه‌ای را یکی از مشکلات تایرفروشان دانست و گفت: «متاسفانه افراد تصمیم‌گیر در این حوزه هزینه‌های گزاف تحمیل‌شده به فروشندگان تایر  را لحاظ  نکرده‌اند. حتی در برخی موارد تایر تا چندماه و بدون مشتری در انبارها خاک می‌خورد. درواقع سرمایه فروشندگان  در قالب تایر در انبارها دپو شده است.» وی افزود: «در صورت بالا رفتن سود عمده‌فروشی از ۳به ۸درصد،‌ تایر به‌صورت خودکار بین خرده‌فروشان توزیع خواهدشد و این گروه نیز ازسرگردانی نجات خواهند یافت.»
با افزایش قیمت تایرهای رادیال  سواری و زمزمه جهش قیمت تایرهای باری-نخی،‌ ادامه همکاری تایرفروشان با کارخانه‌ها مشکل خواهد بود و احتمال دارد در آینده نه‌چندان دور، اتفاق قبلی دوباره تکرار شود و تایرسازان برای فروش محصولات خود در بازار مجبور به ارائه تخفیف‌ها و حتی ارائه تایرهای تشویقی به شبکه فروشی شوند که مدت‌هاست منافع آنها به فراموشی سپرده شده است.

لینک کوتاه : http://cvna.ir/?p=12259

برچسب ها

اخبار مرتبط

نظرات

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰