• امروز : دوشنبه - ۴ مهر - ۱۴۰۱
  • برابر با : Monday - 26 September - 2022
2
در واکنش به شرط پرداخت حق خدمات پس از فروش برای خودروهای سنگین وارداتی

رانت ۳۰۰ میلیون تومان خدمات در کارکرده ‌های اروپایی

  • کد خبر : 13249
  • ۰۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۸
رانت ۳۰۰ میلیون تومان خدمات در کارکرده ‌های اروپایی

چرا برخی شرکت‌های خودروسازی قطعه خودروهایی را که پیش‌تر با ۱۰ سال ضمانت به فروش رسانده‌اند، به بهانه تحریم‌ها به خریداران واگذار نمی‌کنند؛ اما برای خودروهای کارکرده اروپایی به دنبال خدمات پس از فروش هستند؟

به گزارش پایگاه خبری خودروهای تجاری (سیونا)، به نقل از اخبار خودرو، حالا که قرار است بعد از چند سال فرسودگی شدید در ناوگان خودروهای تجاری، مدل‌های کارکرده اروپایی به کمک این بخش بیایند و با جایگزین‌شدن به‌جای خودروهای قدیمی، بهبود حال ناوگان را به ارمغان بیاورند، به نظر می‌رسد وضعیت نامشخص خدمات پس از فروش این خودروها در کشور، وقفه‌ای برای خرید آن‌ها ایجاد کند. برخی تجاری‌سازان که قرار بود براساس توافق‌های انجام‌شده، ارائه خدمات به این خودروها را برعهده بگیرند، حالا مدعی دریافت مبالغ حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان برای پرداخت خدمات به این خودروها شده‌اند؛ رقمی که بعید است خریداران این خودروها نسبت به پرداخت آن موافقت کنند.
فربد زاوه در این زمینه معتقد است: «در شرایطی که برخی خودروسازان در سایه‌ تحریم‌ها امکان پرداخت خدمات به خودروهای فروخته‌شده خود را ندارند، توان تضمین خدمات این محصولات را هم نخواهند داشت.»
این کارشناس و فعال بازار خودرو بر این باور است باید شروط خدمات پس از فروش و کارکرد سه‌ساله این خودروها حذف شود. 
کشنده دست دوم برای کسب درآمد است
زاوه درخصوص مبلغ هنگفت اعلام‌شده ازسوی خودروسازان برای ارائه خدمات پس از فروش خودروهای تجاری به روزنامه «دنیای‌خودرو» گفت: «باید از افرادی که قرار است این خودروها را خریداری کنند، سوال شود که آیا در شرایط فعلی کشور، حاضر به پرداخت چنین هزینه‌هایی بابت دریافت خدمات پس از فروش از شرکت‌های داخلی هستند، یا خیر؟» 
این کارشناس و فعال بازار خودرو کشور این اقدام را مشکل‌آفرین دانست و اظهار کرد: «چرا برخی شرکت‌های خودروسازی قطعه خودروهایی را که پیش‌تر با ۱۰ سال ضمانت به فروش رسانده‌اند، به بهانه تحریم‌ها به خریداران واگذار نمی‌کنند؛ اما برای خودروهای کارکرده اروپایی به دنبال خدمات پس از فروش هستند؟»
وی عنوان کرد:‌ «‌به‌نظر می‌رسد این بهانه‌ای است تا از خریداران این خودروها، پول دریافت کنند. متقاضیانی که این خودروها را می‌خرند، سرمایه‌ خود را برای کار و درآمد بیشتر هزینه می‌کنند و اگر از خدمات پس از فروش آن مطمئن نباشد، حاضر به هزینه‌کرد برای خرید این خودروها نیستند. اصولا افراد این کامیون‌ها را برای کسب درآمد خریداری می‌کنند.»
وی افزود: «درحال‌حاضر در این طرح، اکثر خریداران محصولاتی مانند رنو و ولوو را خریداری می‌کنند، نه به این دلیل که این خودروها در کشور ما خدمات پس از فروش خوبی دارند، چون قطعات مورد نیاز این خودروها در کشورهایی مانند ترکیه به‌راحتی تامین می‌شود.»
۲۰درصد قیمت خودرو برای خدمات پس از فروش!
زاوه درخصوص وجود رانت در ارائه خدمات گفت:‌ «شرط ارائه خدمات پس از فروش به کامیون‌های کارکرده توسط شرکت‌هایی که در ایفای تعهدات قبلی خود مانده‌اند و مشکلاتی را برای متقاضیان ایجاد کرده‌اند، رانت آشکاری است که همه به‌راحتی از کنار آن عبور می‌کنند.»
وی ادامه داد:‌ «قیمت مدل‌های صفر کیلومتر این خودروها در خارج از ایران برای خرید انبوه، ۷۰هزار یورو است که با قیمت‌های امروزی حدود ۱.۵میلیارد تومان می‌شود. یعنی خریداران باید ۲۰ درصد قیمت این خودرو را برای دریافت خدمات پس از فروش پرداخت کنند و نه گارانتی.»
این کارشناس بازار خودرو کشور، خدمات پس از فروش برای این خودروها و دریافت هزینه‌های گزاف را رانت خواند و بیان کرد: «ناوگانی هم که درحال‌حاضر در کشور تردد می‌کند، به دلیل نبود قطعه در نمایندگی‌های اصلی، امکان دریافت خدمات پس از فروش شرکت اصلی را ندارد. بنابراین دلیلی برای پرداخت هزینه ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومانی به‌منظور دریافت خدمات پس از فروش از سوی خریداران وجود ندارد.»
حذف شرط سه‌سال کارکرد دست ‌دوم‌ ها
وی با مثبت ارزیابی کردن واردات خودروهای کارکرده اروپایی اظهار کرد: «باید شرط کارکرد سه سال و خدمات برای این خودروها برداشته شود تا این طرح کارایی خود را نشان دهد.»
زاوه تصریح کرد:‌ «در کشوری که متوسط عمر ناوگان به هزاران دلیل هرگز زیر ۲۰ سال نیامده است، شرط سه‌سال کارکرد برای واردات مدل‌های اروپایی معنایی ندارد.» وی با اشاره به قیمت‌های فعلی خودروهای تجاری در کشور گفت:‌ «برخی مدل‌های چینی در کشور با قیمتی معادل ۱۲۰هزار دلار به فروش می‌رسد، درصورتی‌که این خودروها در چین تنها ۴۵هزار دلار قیمت دارند.»
تصمیم‌گیری در مورد سنگین‌های دست ‌دوم
وی با اشاره به این‌که گفته می‌شود کارکرد این خودروها بالاست، تصریح کرد:‌ «افرادی که می‌گویند این خودروها به‌دلیل کارکردهای بالا و داشتن سابقه سه شیفت کاری در یک روز، به کار مردم ایران نمی‌آیند و مردم را با ضرر مواجه می‌کنند،‌ بهتر است تصمیم‌گیری در این خصوص را به خریداران واگذار کنند. متقاضیان خودروهای سنــــــگین بهتر می‌دانند که ضرر می‌کنند یا نه.» 
وی عنوان کرد: «برای کارکرد مناسب عدد مشخصی وجود ندارد و سلامت یک خودرو سنگین کاملا به رفتار راننده بازمی‌گردد.

لینک کوتاه : http://cvna.ir/?p=13249

برچسب ها

اخبار مرتبط

نظرات

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰