آپاراتی ‌ها از ثبت فروش تایرهای سواری در سامانه معاف شدند - پایگاه خبری خودروهای تجاری سیونا | پایگاه خبری خودروهای تجاری سیونا
  • امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
5

آپاراتی ‌ها از ثبت فروش تایرهای سواری در سامانه معاف شدند

  • کد خبر : 13651
  • ۰۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۳
آپاراتی ‌ها از ثبت فروش تایرهای سواری در سامانه معاف شدند

روندثبت اطلاعات خریدوفروش انواع تایر در سامانه جامع تجارت که با مخالفت تولیدکنندگان، ‌توزیع‌کنندگان و فروشندگان خُرد همراه بود، توسط ستاد تنظیم بازار اصلاح شد.

به گزارش پایگاه خبری خودروهای تجاری، به نقل از دنیای خودرو، هفته گذشته نمایندگان انجمن زنجیره ارزش لاستیک کشور، انجمن صنفی صنعت تایر، ‌انجمن واردکنندگان لاستیک و صنف لاستیک‌فروشان در نشست مشترک با معاون بازرگانی داخلی وزارت صمت، خواستار لغو الزام ثبت اطلاعات خریدوفروش انواع تایر در سامانه جامع تجارت شدند و درنهایت بانظر معاون وزیر قرار  بر اصلاح برخی موارد شد تا روند فروش تایر در کشور تسهیل شود.
در آن جلسه مقرر شد موارد اصلاحی پس از تصویب در ستاد تنظیم بازار  به‌منظور اصلاح و اجرا ابلاغ شود که به‌گفته رئیس هیات‌مدیره انجمن صنفی زنجیره ارزش لاستیک کشور این موارد به تصویب رسید. 
دکتر محمدرضا گنجی در گفت‌وگو با «دنیای‌خودرو» ضمن تایید خبر تصویب موارد اصلاحی در ستاد تنظیم بازار گفت: «از این پس ثبت قیمت تایر در سامانه تجارت برای لاستیک‌های تولیدی و واردشده با ارز نیمایی اختیاری است و الزامی برای ثبت موارد مذکور در سامانه وجود ندارد. این درحالی است که تا پیش از این تنها تولیدات داخلی که با استفاده از ارز نیمایی، مواداولیه خود را تامین می‌کردند ملزم به ثبت قیمت بودند. ازسوی‌دیگر زنجیره توزیع لاستیک سواری در سامانه جامع تجارت با فروش به آپاراتی‌ها ثبت می‌شود و در آپاراتی‌ها نیاز به تایید سند فروش و اعلام خرده‌فروشی درسامانه جامع تجارت نیست. این بدان معناست که آپاراتی‌ها به‌عنوان آخرین حلقه فروش تایرهای سواری نیازی به ثبت مشخصات و سند خریدار نخواهند داشت.»
گنجی همچنین از اصلاح یک بند مربوط به فروش تایرهای سنگین خبر داد و اظهار کرد: «زمان اعتبار رزرو تایرهای سنگین یا همان حواله سامانه کالا از۱۰ به ۵روز کاهش یافت تا عاملان فروش شرکت‌های تولیدکننده تایر و واردکنندگان درصورت عدم مراجعه راننده برای دریافت تایر بتوانند حواله را باطل کنند.»‌ 
رئیس هیات‌مدیره انجمن صنفی کارفرمایی زنجیره ارزش لاستیک کشور بیان کرد: «در صورت عدم مراجعه دارنده حواله کالا و باطل شدن آن، ‌اگر این روند دو بار تکرار شود؛ ناوگان مذکور امکان رزرو مجدد به مدت ۶ماه را نخواهد داشت، این امکان باعث می‌شود موجودی دپوشده در انبار تایرفروشان کاهش یابد. همچنین بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار امکان صدور حواله رزرو تایر برای هر خودرو؛  ۶حلقه در هر ۶ماه تعیین شده است.» 
با این‌حال دکتر محمدرضا گنجی معتقد است باقی ماندن فروش تایر در سامانه همچنان باعث بروز مشکلاتی برای همه گروه‌های فعال دراین صنف خواهد شد و در شرایط فعلی که تولیدکنندگان ارز خود را به‌صورت نیمایی تهیه می‌کنند و فروش تایر نیز کاملا رقابتی شده است، توجیهی برای ادامه این روند وجود ندارد. 
وی علت اصلی را دپوی بیش‌از حد تایرهای سنگین در انبار عمده‌فروشان دانست که به‌دلیل عدم صدور به‌موقع حواله ها اتفاق افتاده و همین امر سبب شده است کارخانه‌ها موفق به فروش تولیدات خود در بازار نشوند.
وی تاکید کرد: «درحال‌حاضر در هر کارخانه نزدیک به ۲۰۰هزار حلقه تایر وجو ددارد که تایرسازان به‌دلیل عدم استقبال عاملان موفق به فروش آنها نشده‌اند.»

لینک کوتاه : http://cvna.ir/?p=13651

برچسب ها

اخبار مرتبط

نظرات

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰