افزایش چانه‌ زنی ‌ها بین خودروسازان و تایرسازان در سال ۱۴۰۰ - پایگاه خبری خودروهای تجاری سیونا | پایگاه خبری خودروهای تجاری سیونا
  • امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
5

افزایش چانه‌ زنی ‌ها بین خودروسازان و تایرسازان در سال ۱۴۰۰

  • کد خبر : 13923
  • ۲۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۹:۴۲
افزایش چانه‌ زنی ‌ها بین خودروسازان و تایرسازان در سال ۱۴۰۰

باتوجه به سیاست ‌های کلی دولت مبنی‌بر امضای قراردادهای «بیع متقابل» ‌به‌ نظر می‌رسد درسال آینده فعالیت برای تولیدکنندگان داخلی کمی دشوار شود.

به گزارش پایگاه خبری خودروهای تجاری (سیونا)، به ‌نظر می ‌رسد دوران یکه ‌تازی تایرسازان ایرانی در بازار رو به ‌افول باشد. شاید بهتر باشد بگوییم سال ۱۴۰۰برای تولیدکنندگان تایر همراه با مشکلاتی خواهد بود که در رأس آن افزایش چانه‌زنی بین خودروسازان داخلی و تولیدکنندگان تایر قرار دارد.
برخی تایرسازان داخلی که در سال‌های پس از برجام منافع زیادی از جای خالی تایرسازان خارجی در بازار ایران کسب کردند حال باید سال ۱۴۰۰را با دوراندیشی بیشتر و برنامه‌ریزی برای کسب سهم بازار آغاز کنند؛ هم سهم بازار خودروسازان و هم بازار خدمات که به‌نظر می‌رسد برای این صنعت استراتژیک کمی پرچالش خواهد بود. 
آنچه از سیاست‌های دولت برمی‌آید واردات تایر از محل تهاتر کالاست. واردکنندگانی که علاوه‌بر هنر واردات باید راه و رسم صادرات را نیز بدانند تا بتوانند از محل تهاتر، تایر وارد کشور کنند. ازسوی‌دیگر باتوجه به سیاست‌های کلی دولت مبنی‌بر امضای قراردادهای «بیع متقابل» ‌به‌نظر می‌رسد درسال آینده فعالیت برای تولیدکنندگان داخلی کمی دشوار شود. 
مثال بارز آن آزادسازی ۷میلیارددلار پول حاصل از فروش نفت ایران است که نزد کره‌جنوبی بلوکه شده و درنهایت به‌صورت «پرداخت در برابر کالا» آزاد خواهد شد.
همین یک‌مورد کافی است تا سال آینده را سالی پرچالش بین تایرسازان داخلی و تایرسازان پرقدرت و باکیفیت کره‌ای بدانیم. اما آنچه برای تولیدکنندگان تایر همواره حائزاهمیت بوده؛ سهم بازاری است که خودروسازان به خود اختصاص می‌دهند.
تمایل شدید تایرسازان برای تامین تایر خودروهای صفرکیلومتر  که حالا باید برای ماندن در این بازار باید بیش‌ازپیش با خودروسازان همراهی کنند. بی‌شک بیماری کرونا باعث کوچک‌تر شدن اقتصاد دنیا شده است و بازار خودرو ایران به‌عنوان شانزدهمین تولیدکننده خودرو در دنیا برای شرکت‌های تایرسازی و تامین قطعات جذاب است.
حال تصور کنید با تغییرنظام سیاسی در آمریکا، ‌به محض شنیده شدن زمزمه‌ها برای بازگشت آمریکا به برجام،‌ شرکت‌های بزرگ تایرسازی دنیا مانند سال ۹۲به بازار خودرو ایران حمله خواهند کرد و همین موضوع کار را برای تایرسازان داخلی دشوار می‌کند.
ورود برندهای معتبر خارجی به بازار ایران،‌ قدرت چانه‌زنی خودروسازان را افزایش خواهد داد. قوانین مرتبط با استاندارد R۱۱۷، استانداردهای ۸۵گانه خودرو و استانداردهای SWR اهرم‌هایی هستند که خودروسازان برای بالا بردن قدرت چانه‌زنی خود با تایرسازان داخلی به‌کار خواهند برد.
ازسوی دیگر امکان استفاده خودروسازان از امتیاز بیع متقابل برای خرید تایرهای موردنیاز خود باعث می‌شود کار برای شرکت‌های داخلی اندکی دشوار شود. به‌ویژه آن‌که خودروسازان داخلی راه را برای ورود چینی‌های بالای یک‌میلیارد تومان بازمی‌کنند و این خودروها همگی نیاز به تایرهایی با رینگ ۱۷به بالا دارند.
این درحالی است که تایرسازان داخلی بخش عمده‌ای از سرمایه‌گذاری‌های خود را در زمان حضور رنو و پژو روی سایزهای پرمصرف ۱۴و ۱۵گذاشته‌اند، بی‌شک در سال ۱۴۰۰ازسوی خودروسازان با شوکی بزرگ مواجه خواهند شد.

علیرضا کافی – عضو شورای سردبیری روزنامه دنیای خودرو

لینک کوتاه : http://cvna.ir/?p=13923

برچسب ها

اخبار مرتبط

نظرات

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰