خودروهای برقی، کابوس آتش نشانان - پایگاه خبری خودروهای تجاری سیونا | پایگاه خبری خودروهای تجاری سیونا
  • امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
9

خودروهای برقی، کابوس آتش نشانان

  • کد خبر : 14875
  • ۰۱ تیر ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۷
خودروهای برقی، کابوس آتش نشانان

سوختن خودروی برقی در حوادث شاید شبیه به شمع و فشفشه جشن تولد باشد اما برای آتش نشانان کابوس است.

به گزارش پایگاه خبری خودروهای تجاری (سیونا)، در تاریخ ۱۷ آوریل آتش نشان ها در پاسخ به یک تماس تلفنی با ۹۱۱ پاسخ دادند و ساعت ۹:۳۰ شب به محل حادثه رسیدند و یک تسلای مدل اس را که در اثر تصادف آتش گرفته بود‌، خاموش کردند و در آن دو نفر جان خود را از دست دادند. اما چند دقیقه بعد، دوباره آتش از زیر بدنه شعله ور شد. دوباره آتش نشان ها به سرعت آن را خاموش کردند. طولی نکشید که برای بار سوم شعله ور شد.

پالمر باک رئیس آتش نشانی وودلندز در حومه هیوستن می گوید از فرط تعجب از هم تیمی های خود با لحنی شگفت زده پرسیده بود: «این دیگر چه کوفتی است؟  چه کار کنیم که کاملاً خاموش شود؟» وقتی با تسلا تماس گرفتند و راهنمایی خواستند آنها هم گفتند که به تعداد بیشتر پرسنل و آب فراوان تری نیاز دارند. سرانجام ۸ آتش نشان ۷ ساعت وقت صرف کردند تا آتش را کامل خاموش کردند. آنها ۲۸ هزار گالن [حدود ۱۰۰ هزار لیتر] آب مصرف کردند. این مقدار آب مصرف یک ماه آن ایستگاه آتش نشانی است. این مقدار آب برای دو سال یک خانواده کافی است.

در مقایسه، برای خاموش کردن یک خودروی بنزینی درون سوز فقط ۳۰۰ گالن [حدود ۱۰۰۰ لیتر] آب لازم است که در یک خودروی آتش نشانی هم جا می شود.

هر چقدر که استقبال از خودروهای برقی افزایش می یابد معلوم می شود که سازمان های آتش نشانی هم باید خود را با اوضاع وفق دهند و امکانات خود را بهبود بخشیده و برای این روند با تجهیزات بیشتری آماده شوند. حتی این موضوع و اطلاعات آن بین ایستگاه های آتش نشانی به اشتراک گذاشته می شود تا راهکارهای بهتری پیدا شوند. در حقیقت پالمر باک تجربیات خود را در این زمینه با نرم افزار کنفرانس اینترنتی زوم در اختیار همکاران و همقطاران خود قرار داده است. مواد اولیه به کاررفته در خودروهای برقی دیرسوزتر هستند و در اثر تصادف های جدی، خطرات بیشتری دارند. باتری های این خودروها از جنس لیتیم-آیون است که در تلفن های همراه و وسایل الکترونیکی ارتباطی از آن استفاده می شود. با این تفاوت که تلفن همراه در کف دست جا می شود اما باتری یک خودرو تمام زیر بدنه خودرو را اشتغال می کند. ظرفیت باتری یک خودروی تسلا مدل ایکس می تواند یک منزل متوسط در آمریکا را به مدت ۲ روز برق رسانی کند.

بنابراین زمانی که یک خودروی برقی با سرعت بالا تصادف می کند، ممکن است در اثر تخریب پیل های سوختی درجه حرارت از حد عادی بالاتر رود و آتش شعله ور شود. در آن صورت با یک لیتر یا دولیتر آب خاموش نخواهد شد و برای کسانی که به آن نزدیک می شوند خطرات جدی و قابل توجه ایجاد می کند.

حالا که میلیون ها خودروی برقی در حال ساخت در کارخانه های متعدد در سراسر دنیا وجود دارند شاید فرصت کافی برای آموزش لازم برای خاموش کردن چنین آتشی در شرایط اضطراری وجود نداشته باشد. بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط مؤسسه آی اچ اس اینسایت IHS Insight اکنون ۱٫۸ درصد از خودروهای پلاک شده در آمریکا برقی هستند و پیش بینی می شود تا پایان امسال به ۳٫۵ درصد برسند. بر اساس پیش بینی این مؤسسه تا سال ۲۰۲۵ از هر ۱۰ خودرو یکی برقی خواهد بود.

با این وصف هنوز اکثر آتش نشانان در آمریکا آموزش های لازم را ندیده اند و تفاوت خاموش کردن بین خودروی برقی و عادی را نمی دانند. رویکرد اروپایی ها متفاوت است. آنها روشی را ابداع کرده اند که خودروی برقی آتش گرفته را به درون کانتینر های مخصوص کشتیرانی منتقل می کنند –انگار که آن را درون یک وان حمام قرار داده اند- تا آتش به جایی سرایت نکند. اما خود کمپانی تسلا می گوید این روش توصیه نمی شود.

کار در حدی است که اداره هیئت ایمنی حمل و نقل ملی National Transportation Safety Board  یا به طور خلاصه NTSB‌ در آمریکا در گزارشی که منتشر کرده،‌ اقدام معرفی شده در دستورالعمل ها را کافی نمی داند. با این که در ساخت این خودروها،‌ مکانیسم هایی تعبیه شده که در صورت وقوع آتش سوزی، اتصالات برقی قطع می شوند، که در اصطلاح به آن «قطع حلقه ها» “cut loops” اطلاق می شود، با این حال در تصادف های خیلی شدید، همین مکانیسم هم کارایی دچار آسیب می شود. بر اساس گزارش اداره یادشده، اولین کسانی که در معرض این تصادف ها قرار می گیرند درک صحیحی از چگونگی خاموش کردن این آتش ندارند.

اریک ویس Eric Weis‌ سخنگوی اداره هیئت ایمنی حمل و نقل ملی می گوید که هیچ نظام نامه یا قوانین نظارتی وجود ندارد که اشاره  وی به «اداره ایمنی ترافیک بزرگراه ملی» NHTSA است که در این زمینه مسئولیت قانون گذاری و نظارت دارد.

لوسیا سانشز  Lucia Sanchez سخنگوی اداره ایمنی ترافیک بزرگراه ملی هم در پاسخی ایمیلی گفته است این موضوع در NHTSA از اهمیت بالایی برخوردار است و در حال حاضر در بین ذی نفعان در حال بررسی است و راهکارهای عملی برای واکنش مناسب در حال تکوین است.

هنوز تسلا که بزرگترین خودروساز برقی جهان به حساب می آید به گزارش هیئت ایمنی حمل و نقل ملی پاسخ نداده است. اما کاپیتان کوری ویلسن از کهنه کاران آتش نشانی در فرمونت کالیفرنیا –جایی که بیشترین تسلا تولید و فروخته می شود- می گوید تسلا در ۸ سال گذشته از نزدیک با اداره آتش نشانی یادشده همکاری نزدیک داشته است. بهترین توصیه او این است که همه آتش نشانی ها دستورالعمل تسلا را با خود همراه داشته باشند.

بندیکت گریفیگ Benedikt Griffig یکی از سخنگویان فولکس واگن در جواب ایمیل گفته است مسئولان آتش نشانی آلمانی تا حدود زیادی به همان نتیجه ای رسیده اند که همتایان آمریکایی رسیده بودند و بهترین راه برای خاموش کردن خودروهای برقی مصرف مقدار بسیار زیاد آب است.

آشلی بوبو سخنگوی نیسان آمریکا از اظهار نظر در این زمینه خودداری کرده است اما می گوید که کمپانی نیسان یک دستورالعمل و راهنمای واکنش به حریق منتشر کرده است و در اختیار همگان است. دیوید مک آلپاین David McAlpine‌ سخنگوی جنرال موتورز گفته است که این خودروساز به طور فعال روی دستورالعمل واکنش به حریق کار کرده است و تمام اهتمام خود را به کار گرفته تا محصولاتی ایمن و لذت بخش در اختیار مردم قرار دهد. فورد هم پاسخی نداده است.

نکته قابل تأمل این است که اولین تسلا در سال ۲۰۰۸ وارد خیابان ها شده است در حالی که اولین واکنش هیئت ایمنی حمل و نقل ملی در آمریکا به موضوع آتش گرفته باتری ها در ۲۵ اوت ۲۰۱۷ بوده و آن هم به خاطر تصادف و آتش سوزی یک دستگاه تسلای مدل ایکس بوده است. این خودرو با ۷۰ مایل در ساعت (۱۱۰ کیلومتر در ساعت) در لیک فارست کالیفرنیا دچار حادثه و حریق شد. این تصادف باعث سوختن تسلا، ب ام و و ساختمان مجاور آن شد. با این که آتش سوزی های شبیه به این ۲۰ دقیقه بیشتر طول نمی کشند این آتش سوزی حداقل یک ساعت طول کشید. تازه بعد از آن که تسلا را از محل حادثه بیرون کشیده بودند دوباره دچار حریق شد. تازه سه ساعت بعد با مصرف نزدیک به ۲۰ هزار گالن سرآخر حریق را متوقف کردند.

شان دوران سخنگوی ایستگاه آتش نشانی اورنج کاونتی می گوید، خودروهای برقی قوانین بازی را عوض کرده اند چون مقدار آبی که نیاز دارند با امکانات آتش نشانی ها مطابقت ندارد. در کار آتش نشانی هم می توان کار را نصفه و نیمه رها کرد. به علاوه فراهم کردن و رساندن ۲۰ هزار گالن (حدود ۱۰۰ هزار لیتر) به محل حادثه در کوتاه ترین زمان ممکن کار در همه جا کار آسانی نیست. لجستیک لازم برای این کار و برنامه ریزی برای آن به یک کابوس شباهت دارد.

در ضمن استفاده از کف یا فوم هم در این آتش سوزی ها توصیه نمی شود.

انجمن حفاظت از آتش نشانان ملی National Fire Protection Association (NFPA) ‌ هم در حال تحقیق و لابی گری در خصوص بیمه و حمایت از آتش نشانان در این زمینه است و در حال حاضر در حال اجرای دوره هایی است که بتواند مسائل مربوط را پوشش دهد. این انجمن در۱۲ سال گذشته بیش از ۲۵۰ هزار آتش نشان را آموزش داده است. این در حالی است که ۸۰ درصد از جمعیت ۱٫۱ میلیون نفری آتش نشانان در آمریکا از این آموزش برخوردار نبوده اند. ضمن آن که دو سوم از همان ۲۰ درصد آموزش دیده هم داوطلبانه وبه هزینه خودشان آموزش دیده اند.

اندروکلاک Andrew Klock از اعضای این انجمن می گوید: «ظهور خودروهای برقی برای خدمات آتش نشانی یک پارادایم جدید ایجاد کرده است.»

رابرت سوایم Robert Swaim که ۳۰ سال در NTSB‌ خدمت کرده و در حادثه بوئینگ ۷۸۷ سال ۲۰۱۳ حضور مؤثر داشته می گوید: اگر فکر می کنید که آتش نشانان هنگام حادثه به وبسایت فورد مراجعه می کنند تا ببینند چه کار باید بکنند بدانید چنین چیزی اتفاق نمی افتد.

در همین اثنا، مشکل نه تنها به قوت خود باقی است که رو به افزایش هم هست. ضمن این که باتری خودروها هم در حال بزرگتر شدن هستند.

لینک کوتاه : http://cvna.ir/?p=14875

نظرات

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰