صرفه‌جویی ۳۴۱میلیون یورویی با داخلی‌سازی قطعات خودرو - پایگاه خبری خودروهای تجاری سیونا | پایگاه خبری خودروهای تجاری سیونا
  • امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
4

صرفه‌جویی ۳۴۱میلیون یورویی با داخلی‌سازی قطعات خودرو

  • کد خبر : 15744
  • ۱۴ شهریور ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۹
صرفه‌جویی ۳۴۱میلیون یورویی با داخلی‌سازی قطعات خودرو

از تیرماه سال ۱۳۹۸ و بعد از برگزاری چهار میز ارتقای داخلی‌سازی، صرفه‌جویی ۳۴۱ میلیون یورویی در قطعه‌سازی خودروها رخ داده است.

به گزارش پایگاه خبری خودروهای تجاری (سیونا)، مهدی مطلّب‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: از تیرماه سال ۹۸ تاکنون با همکاری این انجمن، وزارت صنعت، معدن و تجارت چهار میز ارتقای داخلی‌سازی قطعات برگزار کرد که نتیجه آن صرفه‌جویی ارزی ۳۴۱ میلیون یورویی بود.
وی بیان‌داشت: مقرر بود میز پنجم مهر ماه پارسال برگزار شود، اما با توجه به معرفی وزیر جدید، همچنین مشکلات ناشی از کرونا به تعویق افتاد؛ در ادامه مقرر شد در ماه‌های فروردین، اردیبهشت و خرداد ۱۴۰۰ شاهد برگزاری این میز باشیم که هر بار به دلایلی لغو شد.
مطلب‌زاده به مشوق‌های ده گانه این انجمن برای تعمیق داخلی‌سازی‌ها اشاره کرد و گفت: دو دسته مشوق‌ شامل «مشوق‌های حاکمیتی» برای ایجاد انگیزه خودروساز و قطعه‌ساز به منظور تعمیق ساخت داخل و «مشوق‌های خودروسازان» به منظور ترغیب زنجیره تامین و سرمایه‌گذاران برای پروژه های ساخت داخل مد نظر بود که پیشنهاد شد؛ بدون این مشوق‌ها تحقق کاهش ارزبری تضعیف می‌شود.
نایب‌رییس انجمن قطعه‌سازان همگن یادآوری‌کرد: یکی از این مشوق‌ها، جلوگیری از ورود قطعاتی است که در داخل ساخته می‌شوند و در غیر این صورت، سرمایه‌گذاری‌های انجام شده از سوی شرکت‌ها برای توسعه داخلی‌سازی از بین رفته و شرکت‌ها ورشکست خواهند شد.
وی به زمزمه‌های بازگشت خارجی‌ها به بازار خودرو و قطعه ایران اشاره کرد و گفت: اگر قرار بر چنین مشارکت‌هایی باشد، باید انتقال فناوری قطعات برای ساخت داخل کردن آنها و همچنین صادرات آنها باید مد نظر باشد.
به گزارش ایرنا، در زمینه مشوق‌های حاکمیتی، اختصاص تسهیلات با بهره پایین، اختصاص منابعی از صندوق توسعه ملی، تدوین مشوق‌های مالیاتی، حمایت‌های رسانه‌ای و تبلیغاتی، حفاظت از مالکیت معنوی و جلوگیری از واردات قطعات ساخت داخل، مد نظر است.
همچنین قطعه سازان خواستار تدوین مشوق‌های مالیاتی در راستای حفظ و توسعه صنعت خودروسازی کشور و حمایت از تولید هستند که ضمن ایجاد اشتغال، رونق تولید و کاهش آسیب‌های اقتصادی و اجتماعی، درآمدهای مالیاتی بیشتری برای دولت به دنبال خواهد داشت.
حمایت از نشان تجاری (برند) و همچنین حفاظت و به رسمیت شناختن مالکیت معنوی (دانش فنی، فناوری، ثبت تجاری و غیره) تولیدکننده داخلی و ضمانت اجرایی آن توسط قانون‌گذار و قوه قضاییه برای جلوگیری از خسارت زدن به دارایی معنوی تولیدکننده، دیگر خواسته قطعه‌سازان در قالب این مشوق‌ها است.
مطلب‌زاده همچنین تصریح‌کرد: پارسال ۹۹۱ هزار و ۶۹۲ دستگاه خودرو تولید شد که حدود ۱۹ درصد بیش از سال ۹۸ بوده و با توجه به داخلی بودن قطعات این خودروها و کاهش سی.‌کی.دی کاری، می‌توان گفت این جهش در قطعه‌سازی بیش از ۱۰۰ درصد تحقق یافته است.

لینک کوتاه : http://cvna.ir/?p=15744

برچسب ها

اخبار مرتبط

نظرات

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰