پایان مهرماه؛ زمان نهایی ترخیص کامیون‌های وارداتی - پایگاه خبری خودروهای تجاری سیونا | پایگاه خبری خودروهای تجاری سیونا
  • امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
3

پایان مهرماه؛ زمان نهایی ترخیص کامیون‌های وارداتی

  • کد خبر : 16337
  • ۰۳ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۰
پایان مهرماه؛ زمان نهایی ترخیص کامیون‌های وارداتی

کامیون‌های کارکرده وارداتی که قرار بود به عنوان طرحی ضرب‌الاجل به کمک نوسازی ناوگان فرسوده و بی‌رمق کشور بیایند، حالا بیش از یک سال است که در گمرکات کشور خاک می‌خورند.

به گزارش پایگاه خبری خودروهای تجاری (سیونا)، بعد از آن که پای دادستانی به موضوع رسوب کامیون‌های وارداتی کارکرده درگمرکات کشور باز شد، به نظر می‌رسد تغییر و تحولاتی در نحوه ترخیص این خودروها شکل گرفته است. کامیون‌های کارکرده وارداتی که قرار بود به عنوان طرحی ضرب‌الاجل به کمک نوسازی ناوگان فرسوده و بی‌رمق کشور بیایند، حالا بیش از یک سال است که در گمرکات کشور خاک می‌خورند. به تازگی اما معاون دادستانی تهران در بازدید از یکی از گمرکات کشور، تصمیماتی را اتخاذ و به برخی سازمان‌های ذیربط اعلام کرد به نظر می‌رسد توانسته است روند ترخیص این خودروها را کمی تسریع ببخشد. به‌گفته معاون فنی گمرک تا پایان مهرماه کامیون‌های وارداتی به گمرکات کشور ترخیص خواهند شد. این در حالی است که به رغم حل بسیاری از مشکلات در این زمینه اما هنوز تکلیف هزینه خدمات پس از فروش مشخص نشده است.

وارداتی‌ها متروکه نمی‌شوند
براساس آمارهای منتشرشده از سوی گمرک کشور، درحال‌حاضر حدود ۶۰۰۰ دستگاه کامیون در گمرکات کشور رسوب کرده که حدود ۷۰ درصد آن هنوز اظهار هم نشده، این در حالی که باتوجه به گذر زمان بخشی از این کامیون‌ها مشمول اعمال مقررات متروکه شده بودند یا در آستانه متروکه شدن قرار داشتند.
طبق قانون، گمرک بعد از سه ماه از ورود کالا نسبت به تعیین تکلیف کالا اقدام خواهد کرد که این زمان حداکثر تا دوماه قابل تمدید خواهد بود و بعد از آن می‌تواند نسبت به اعمال مقررات متروکه اقدام و برای تعیین تکلیف در اختیار سازمان اموال تملیکی قرار خواهد داد. بعد از بازدید معاونان دادستانی تهران از گمرک کشور، معاون فنی گمرک اعلام کرد تقریبا تمامی مشکلاتی که در خصوص ترخیص کامیون‌های کارکرده اروپایی وجود داشت، حل شده است. مهرداد جمال ارونقی دراین خصوص گفت: «به دستور دادستانی قرار شد هیچ‌کدام از این کامیون‌ها متروکه نشوند و هر کدام از آن‌ها که نیاز به تمدید ثبت سفارش دارند و تاریخ ثبت سفارش‌شان منقضی شده است ظرف سه روز تمدید ثبت سفارش شوند.» گفته می‌شود بعد از این بازدید دستگاه‌های مربوطه موظف به انجام تکالیف ابلاغی شدند گمرک ایران نیز طی اعلامی به گمرکات کشور اعمال مقررات متروکه را به تاخیر انداخته است.

ترخیص کامیون‌های مانده در گمرک تا پایان مهرماه
طی بازدید دادستانان تهران از گمرک کشور که با حضور شرکت‌های واردکننده کامیون و رانندگان و مالکان کامیون‌های دپو شده در گمرک انجام و مشکلات موجود بر سر راه ترخیص کامیون‌های وارداتی در نظر گرفته شد. بر همین اساس معاون فنی گمرک اعلام کرده است پس از این بازدید «مقرر شد جریمه تفاوت ارزش از این کامیون‌ها دریافت نشود و دریافت مجوز محیط‌زیست به بعد از ترخیص کامیون‌ها موکول شود.»وی در ادامه بیان کرد: اتفاق مهم دیگر که در جلسات دادستانی افتاد درباره کد منشأ ارز این کامیون‌ها بود که بانک برای آن تضمینی از خریداران کامیونداران دریافت می‌کرد، اما قرار شد که این تضمین فعلا حذف شود تا رانندگانی که تضمین ندارند مشکلی نداشته باشند.» وی بیان کرد: «به این ترتیب قطعا تا انتهای مهر تمامی این کامیون‌ها ترخیص خواهند شد.»
سنگ‌اندازی شرکت‌ها در راه ترخیص کامیون‌های وارداتی
به گفته ارونقی به نظر می‌رسد خدمات پس از فروش تنها مشکل باقیمانده بر سر راه ترخیص کامیون‌های وارداتی است. وی در این زمینه عنوان کرد: «تنها مشکلی که درحال‌حاضر بر سر راه ترخیص این کامیون‌ها وجود دارد هزینه بالای شرکت‌های خدمات پس از فروش است که دادستانی این شرکت‌ها را برای امروز (شنبه) احضار کرده است تا این مشکل هم برطرف شود.» پیش از این اعلام شده بود براساس قانون نمایندگان انحصاری شرکت‌های اروپایی در کشور موظفند برای ارائه خدمات پس از فروش، هزینه ۳درصدی از مالکان این خودروها دریافت کنند. با این حال اما شواهد حاکی از آن بود برخی شرکت‌ها ارقام هنگفتی را بابت ارائه خدمات پس از فروش به ازای هر خودرو درخواست کرده بودند. این در حالی است که برخی از خودروسازان داخلی، توان ارائه خدمات پس از فروش به محصولات تولیدی خود را هم ندارند و این هزینه‌ها تنها روی قیمت‌ نهایی کامیون‌های وارداتی تاثیر می‌گذارد و منفعتی برای خریدار این خودروها نخواهد داشت.

لینک کوتاه : http://cvna.ir/?p=16337

برچسب ها

اخبار مرتبط

نظرات

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰