بازار خودرو به کاهش نرخ ارز بی‌توجه است! - پایگاه خبری خودروهای تجاری سیونا | پایگاه خبری خودروهای تجاری سیونا
  • امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
5
روند کند کاهش قیمت خودرو در بازار آزاد

بازار خودرو به کاهش نرخ ارز بی‌توجه است!

  • کد خبر : 17144
  • ۲۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۳
بازار خودرو به کاهش نرخ ارز بی‌توجه است!

درحالی که از هفته گذشته نرخ ارز در بازار آرام گرفته و نه‌تنها از نوسانات افزایشی دور مانده که کاهش هم داشته است، اما رصد قیمت‌ها در بازار خودرو که تحت‌تاثیر نرخ ارز بالا و پایین می‌شود، حکایت از آن دارد که این بار گویا قیمت‌ها دراین بازار دنباله‌رو نرخ ارز نیستند.

به گزارش پایگاه خبری خودروهای تجاری (سیونا)، به نقل از اخبار خودرو، درحالی که از هفته گذشته نرخ ارز در بازار آرام گرفته و نه‌تنها از نوسانات افزایشی دور مانده که کاهش هم داشته است، اما رصد قیمت‌ها در بازار خودرو که تحت‌تاثیر نرخ ارز بالا و پایین می‌شود، حکایت از آن دارد که این بار گویا قیمت‌ها دراین بازار دنباله‌رو نرخ ارز نیستند. این درحالی است که رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو تهران مانند همیشه علت این موضوع را کاهش عرضه خودرو توسط خودروسازان اعلام کرده است.
این موضوع درحالی است که فرآیند قیمت‌گذاری در سایت‌های فروش خودرو که توسط مالکان خودرو و در برخی مواقع توسط دلالان صورت می‌گیرد، روند افزایشی هم داشته است. رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو بر این عقیده است که روند قیمت‌ها در معاملات رسمی که توسط واحدهای مجاز نمایشگاهی انجام می‌شود، افزایشی نبوده است. از طرفی بازار خودرو چندان بی‌توجه به‌کاهش نرخ ارز نبوده است؛ اما به‌سبب این‌که طی ماه‌های گذشته عرضه خودرو توسط خودروسازان به‌بازار کم بوده است، کاهش نرخ ارز تغییرات و ریزش محسوسی دربازار خودرو ایجاد نکرده است. رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو تهران معتقد است زمانی که دارندگان خودرو می‌بینند که عرضه خودرو به‌بازار کم شده است، قیمت خودروهای خود را بالاتر اعلام می‌کنند. بنابراین به‌وضوح دیده شده است که نرخ ارز کاهش داشته، اما قیمت‌ها در سایت‌های فروش خودرو که توسط دارندگان خودرو کنترل می‌شود، افزایشی هم بود. اما دربازار رسمی معاملات با تغییر نرخ ارز از کانال ۲۹ هزارتومان به‌کانال ۲۷ هزارتومان، قیمت خودرو نیز با کاهش سه الی ۱۰ میلیون‌تومانی دراکثر مدل‌های پرتیراژ داخلی مواجه شده است.
روند کاهش قیمتی که شاید بتوان گفت به‌نسبت کاهش نرخ ارز به‌کندی پیش می‌رود و مشخص نیست که بازار خودرو دقیقا منتظر چه‌چیزی است. آیا واقعا بازار به‌دلیل کمبود خودرو با روند کند کاهش قیمت مواجه است یا منتظر ثبات نرخ ارز یا خبرهای مثبت از مذاکرات وین است؟ البته درچنین شرایطی واردات خودرو نیز می‌تواند یکی از دلایلی باشد که قیمت خودرو را در بازار آزاد دستخوش تغییرات کرده است. شاید چراغ سبز دولت و مجلس شورای‌اسلامی به‌واردات خودرو سبب شده است بازار خودروهای داخلی به‌این اتفاق عکس‌العملی منفی نشان دهد و روند کاهشی بازار، به‌کندی پیش رفته یا در برخی مواقع با وجود کاهش نرخ ارز بازار با افزایش قیمت نیز مواجه می‌شود.
طرح ساماندهی خودرو با محور واردات درحالی همچنان بلاتکلیف مانده که اظهارنظر نمایندگان مجلس شورای‌اسلامی و سخنگوی شورای‌نگهبان نشان می‌دهد تصمیم نهایی درمورد آن را مجمع تشخیص مصلحت نظام خواهد گرفت. درحالی که مرکز پژوهش‌های مجلس شورای‌اسلامی چندی پیش اعلام کرده بود دلیل عدم‌تایید مصوبه ساماندهی خودرو در شورای‌نگهبان، این بوده که از نظر هیات عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی نظام که به‌عنوان جزئی از مجمع تشخیص مصلحت نظام است، مصوبه مجلس مجوزی بر واردات خودرو به‌حساب می‌آید و بنابراین مغایر با بند ۹ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی مبنی بر ترویج مصرف کالای داخلی همراه با برنامه‌ریزی برای ارتقای کیفیت و رقابت‌پذیری در تولید است. طبق این گزارش از مرکز پژوهش‌ها، مصوبه مورد نظر همچنین در تضاد با سیاست‌های کلی تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی مبنی بر مدیریت منابع ارزی با تاکید بر تامین نیازهای تولید ملی، کارآفرینی و ثبات ارزش پول ملی است. با توجه به‌این ایرادات مشخص می‌شود که سرنوشت مصوبه ساماندهی خودرو با محوریت آزادسازی واردات را درنهایت مجمع تشخیص مصلحت نظام تعیین خواهد کرد.
طرح ساماندهی خودرو در اواخر شهریور امسال به‌تصویب مجلس شورای‌اسلامی رسید؛ طرحی که محور اصلی آن، آزادسازی واردات خودرو بدون انتقال ارز بود. این مصوبه اما به‌دلیل ابهامات موجود، مورد تایید شورای‌نگهبان قرار نگرفت و به‌مجلس بازگردانده شد. شورای‌نگهبان همچنین اعلام کرد هیات عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی نظام نیز به‌مصوبه مورد نظر ایراد گرفته و آن را درتضاد با اقتصاد مقاومتی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی دانسته است. مجلسی‌ها از آنجا که بر اجرایی شدن طرح خود اصرار داشتند و دارند، ایرادات مدنظر شورای‌نگهبان را رفع و طرح مورد نظر را دوباره درصحن علنی تصویب و راهی شورای‌نگهبان کردند. در ادامه هرچند شورای‌نگهبان اعلام کرد مصوبه ساماندهی خودرو از نظر این شورا ایراد و ابهامی ندارد، اما باز هم از مخالفت هیات عالی نظارت برسیاست‌های کلی نظام خبر داده است.
مخالفت هیات عالی شورای‌نگهبان با اشاره به‌سیاست‌های کلی نظام این احتمال را می‌دهد که شاید موافقت با واردات خودرو کمی دور از انتظار به‌نظر برسد. اتفاقی که باید گفت اگر دوباره با آن مخالفت شود شاید دیگر نتوان بازار آزاد خودروهای داخلی را به‌راحتی مهار کرد.

لینک کوتاه : http://cvna.ir/?p=17144

برچسب ها

اخبار مرتبط

نظرات

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰