• امروز : پنج شنبه - ۱۰ آذر - ۱۴۰۱
  • برابر با : Thursday - 1 December - 2022
1

حمل‌ونقل ترکیبی در شرق دریای خزر لازمه تحقق ۱۰ میلیون تن ترانزیت با روسیه

  • کد خبر : 20029
  • ۰۷ شهریور ۱۴۰۱ - ۲۱:۵۱
حمل‌ونقل ترکیبی در شرق دریای خزر لازمه تحقق ۱۰ میلیون تن ترانزیت با روسیه

با توجه به تغییرات جغرافیایی رخ داده در روسیه و محدودیت‌های ایجاد شده در مسیر حمل و نقلی این کشور می‌توانیم ۱۰ میلیون تن به ترانزیت کنونی میان دو کشور اضافه کنیم.

به گزارش پایگاه خبری خودروهای تجاری (سیونا)، امین ترفع، مدیرکل دفتر تجاری‌سازی و امور تشکل‌های وزارت راه و شهرسازی در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، به تشریح جزئیات تفاهم‌نامه منعقد شده میان ایران و روسیه مبنی بر ترانزیت ۱۰ میلیون تنی پرداخت و این هدفگذاری را قابل دستیابی دانست.
مدیرکل دفتر تجاری‌سازی و امور تشکل‌های وزارت راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: طی مذاکرات متعدد با کشور روسیه به هدفگذاری مشترک ۱۰ میلیون تن ترانزیت با روسیه تا پایان سال ۲۰۲۳ رسیده و یک برنامه اقدام مشترک نیز تهیه کردیم.
وی افزود: این تفاهم‌نامه ترانزیتی از ادریبهشت امسال آغاز و در سفر وزیر راه و شهرسازی به روسیه امضا شد.
ترفع تاکید کرد: در این تفاهم‌نامه استفاده از ابزارهای هوشمند، مطالعه بازار و حجم بار، مورد اشاره قرار گرفته که در واقع نقشه راه و مسیر همکاری ما را ترسیم می‌کند.
مدیرکل دفتر تجاری‌سازی و امور تشکل‌ها گفت: به فاصله دو ماه و به صورت ضربتی جلسه سیزدهم کمیته حمل و نقل ایران و روسیه و اولین جلسه کمیته ترانزیت بین دو کشور که برای اجرایی سازی این تفاهمنامه بود، برگزار شد و طی این جلسات هدفگذاری ۱۰ میلیون تنی به نتیجه رسید.
وی ادامه داد: برای تعیین این رقم، میزان ترانزیت بین دو کشور مورد بررسی قرار گرفت که بر اساس آن در حال حاضر از سه مسیر موجود میان ایران و روسیه در شرق و غرب دریای خزر حدود ۱۴ میلیون تن طی یک سال بار جابجا می‌شود که عموما تجارت دو طرفه یعنی صادرات و واردات است.
ترفع تاکید کرد: بنابراین با توجه به تغییرات جغرافیایی رخ داده در روسیه و محدودیت‌های مسیر حمل و نقلی این کشور می‌توانیم ۱۰ میلیون تن به این میزان اضافه کنیم که برای آن، باید حمل و نقل ترکیبی را در شرق دریای خزر فعال و تقویت کنیم.
مدیرکل دفتر تجاری‌سازی و امور تشکل‌ها گفت: غرب دریای خزر نیز با حداکثر ظرفیت در حال فعالیت است.
ترفع اظهار کرد: بر این اساس مقرر شد ۴ میلیون تن از طریق جاده، ۴ میلیون تن از طریق دریا و ۲ میلیون تن هم از طریق ریل جابجا شود.
وی خاطر نشان کرد: به همین منظور ظرف مدت یک ماه برنامه اقدام تهیه شد تا هم اقدامات و هم زمان‌بندی کارها برای تحقق هدف ۱۰ میلیون تنی مشخص شود و این برنامه هم‌اکنون توسط کشور روسیه در حال بررسی است.
مدیرکل دفتر تجاری‌سازی و امور تشکل‌ها با اشاره به حجم زیاد صادرات مواد پتروشیمی توسط کشور روسیه، مقرر شد اطلاعات حجم بار، درخواست و توالی آن توسط این کشور به ما اعلام شود تا بتوانیم بر اساس آن برنامه‌ریزی کنیم.
وی ادامه داد: باید بر اساس آن برنامه مشترک، جلسات چند جانبه با کشورهای منطقه برگزار کرده و در مورد زنجیره‌های تامین، چشمه‌های تولید بار، محل، توالی و زمان‌بندی آن‌ها نیز اقدام مشترک چند ماهه انجام شود تا اگر جایی کمبود ظرفیت حمل‌ونقل وجود داشت با همکاری مشترک‌ این کمبود را برطرف کنیم.
این مقام مسئول از انعقاد توافقنامه‌های مشابه روسیه با کشورهای عمان، قزاقستان و بیشتر کشورهای منطقه خبر داد تا در قالب یک برنامه اجرایی هدفگذاری ترانزیتی با سایر کشورها نیز انجام شود.
حمل ریلی اولویت جابجایی برای مواد پتروشیمی و معدنی
ترفع تاکید کرد: برای جابجایی مواد اولیه مانند مواد پتروشیمی و معدنی ناوگان ریلی اولویت دارد چرا که هر واگن ریلی حدود ۵۵ تن و معادل دو دستگاه کامیون ظرفیت جابجایی این نوع کالا را دارد.
وی هدفگذاری ۱۰ میلیون تنی ترانزیت با روسیه را قابل دستیابی دانست و تاکید کرد: این هدف در مقایسه با عملکرد داخلی یعنی جابجایی حدود ۵۰۰ الی ۵۵۰ میلیون تن بار در سال در کشور عدد بزرگی نبوده بلکه یک هدف واقع بینانه و قابل دستیابی است.

لینک کوتاه : http://cvna.ir/?p=20029

برچسب ها

اخبار مرتبط

نظرات

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰