به گزارش پایگاه خبری خودروهای تجاری (سیونا)، معضلات کلانشهر تهران یکی دوتا نیست، موضوعات زیادی وجود دارد که تهرانیهامجبور به تحمل آن هستند؛ از آلودگی هوا و ترافیک گرفته تا کمبود حمل و نقل عمومی و فرسودگی ناوگان اتوبوس و تاکسی.
متأسفانه همانقدر که تاکسیها همپای اتوبوس و مترو نقش قابل توجهی در جا به جایی شهروندان دارد، مانند ناوگان اتوبوسرانی هم ازفرسودگی رنج میبرد.
تهران قریب به ۸۰ هزار تاکسی دارد که حدود ۳۵ هزار دستگاه یعنی چیزی حدود ۴۵ درصد از آنها عمر بالای ۱۰ سال دارند و فرسودهمحسوب میشوند؛ از آنجایی که فرسودگی تاکسیها معضل جدیدی نیست در سال ۱۳۹۴ پیشنهاد طرح «کلید به کلید» از سوی سازمانتاکسیرانی مطرح شد؛ پیشنهاد طرح شده به این صورت بود که خودروساز گواهی اسقاط خودرو را با مبلغ تعیین شده به عنوان آوردهتاکسیران برداشت کند و با پرداخت تسهیلاتی به تاکسیرانی زمینه خرید تاکسی اقساطی برای تاکسیرانها فراهم شود.
با آغاز اجرای این طرح در سال ۹۵ تاکسیهای فرسوده درمسیر نوسازی قرار گرفتند اما در ادامه راه، برای چندبار متوالی لباس توقفبر تن کرد و هنوز هم اندر خم یک کوچه است؛ اما حالا مشکل به شکل دیگری رقم خورده و تعدادی از تاکسیرانهایی که برای نوسازیخودروی خود اقدام کرده بودند چند ماهی است که چشم انتظار خودروی نو برای امرار معاش و گذران زندگی هستند.
دپوی ۱۵۰۰ دستگاه تاکسی در پارکینگها/ تاکسیهای دپو شده احتکار نیست
طبق خبری که به تازگی از سوی سردار محمدرضا مقیمی؛ رئیس پلیس امنیت اقتصادی مطرح شد از حدود دو ماه پیش بالغ بر ۵ هزارخودرو ظن به احتکار در استانهایی همچون تهران، فارس، اصفهان، البرز کشف شده که ۱۵۰۰ دستگاه از آنها تاکسی بوده است.
مرتضی ضامنی؛ مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانیهای شهری کشور احتکار تاکسیهای کشف شده را رد کرد و به خبرنگار تسنیم گفت: برای نوسازی تاکسیهای فرسوده، متقاضیان ابتدا ثبتنام میکنند و متناسب با آن و تفاهمنامهای که با خودروساز منعقد میشود برنامهتولید تاکسی در دستور کار خودروساز قرار میگیرد بنابراین خریدار تاکسی مشخص است و خرید و فروش آن خارج از این چارچوب ودر بازار آزاد، امکانپذیر نیست! بر این اساس احتکار موضوعیت ندارد چرا که خودروها بنا به تقاضای مجموعه تاکسیرانی و با توجه بهثبتنام تاکسیرانها تولید شده است.
با این توضیحات نخستین پرسشی که مطرح میشود این است که علت دپوی تاکسیها که ۵۰ دستگاه از آنها متعلق به تهران است،چیست؟
وی در اینباره نیز به خبرنگار تسنیم اظهار کرد: دلیل دپو شدن تاکسیها در نمایندگیها این است که ابتدای سال جاری سازمان محیطزیست ابلاغیهای صادر و براساس آن شمارهگذاری این تاکسیها را متوقف کرد زیرا قرار بود طبق مصوبه دولت، خودروسازان اینخودروها را از یورو ۴ به یورو ۵ ارتقا دهند؛ حال به هردلیلی که باید آن را از خودروساز پرسید این اتفاق رخ نداده و خودروهای تولید شدهبه دلیل ابلاغیه محیط زیست شمارهگذاری نشدهاند. ما از محیط زیست میخواهیم برای انجام شمارهگذاری این خودروها کمک کند چراکه این تاکسیها متعلق به رانندگان دارای خودروی فرسوده است و بسیاری از آنها تاکسی خود را اسقاط کردهاند.
علیرضا قنادان؛ مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران نیز در گفتوگو با تسنیم احتکار تاکسیها را رد کرد و گفت: طبق قانون هر فردبیشتر از یک تاکسی نمیتواند به نام داشته باشد و هنگام اسقاط خودرو، یک تاکسی به ازای آن وارد ناوگان میشود که مالک آنمشخص است.
وی با اشاره به اینکه فرآیند نوسازی تاکسی مانند خودروهای شخصی نیست، ادامه داد: وقتی یک پلاک تاکسی صادر میشود بااطمینان میتوان گفت یک تاکسی به ازای آن اسقاط شده است و زمانی که مرکز اسقاط، گزینه اسقاط را انتخاب میکند، پلاک خودرویفرسوده باطل و مراحل ارائه تاکسی جدید به سرعت طی میشود و مانند خودروهای عادی تعللی ایجاد نمیشود.
مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران تصریح کرد: تاکسیرانهایی که سال گذشته برای اسقاط خودروی فرسوده خود اقدام کردند،پلاکگذاری خودروی جدید به دلیل استانداردهای محیط زیستی برایشان انجام نشد این درحالیست که طبق طرح کلید به کلید در نوسازیتاکسیها، به محض اسقاط خودروی فرسوده باید تاکسی جدید تحویل مالک شود؛ این فرآیند به این معنی است که به طور اتوماتیکاحتکار تاکسیها امکانپذیر نیست.
چندین دستگاه در حوزه نوسازی ناوگان تاکسی اظهارنظر میکنند
وی با بیان اینکه طبق ضابطه موجود در تاکسیرانی تهران اگر یک فرد خودروی تاکسی خریداری کند در طول دو سال تنها یک بار اجازهخرید و فروش دارد که این امر از وقوع هر نوع سوءاستفاده جلوگیری میکند، افزود: مشکل مالکان این تاکسیها این است که بین تداخلدر چند ضابطه قانونی گرفتار شدهاند البته باید به این نکته توجه داشت اینکه چندین دستگاه در زمینه نوسازی ناوگان تاکسی نظرمیدهند و بروکراسی خاصی بر این فرآیند حاکم است مسئله ما در دستگاههای حاکمیتی، دولتی، خودروساز و غیره است و نبایدتاکسیرانان و شهروندان در این خلال گرفتار شوند.
صرفنظر از سختی کار تاکسیرانها و زحمتی که آنها در روزهای گرم و سرد سال برای جابه جایی مسافران در سطح شهر متحملمیشوند؛در این موضوع مسئله سخت شدن گذران زندگی آنهاست چراکه بعد از اسقاط خودروهایشان، چشم انتظار خودروی جدیدهستند تا بتوانند به امرار معاش بپردازند.
قنادان در بخش دیگری از گفتوگوی خود خبری خوشی هم برای تاکسیرانها داشت و گفت: مصوبه ممنوعیت شمارهگذاری خودرو بااستاندارد یورو ۴ از سوی هیئت دولت ابلاغ شد و هرگونه اصلاح در آن نیز باید توسط هیئت دولت انجام شود اما پیگیریهایی در حدتوانمان انجام دادهایم و تماسهای متعددی با دستگاههای مرتبط از جمله با رئیس سازمان محیط زیست برقرار شده تا مشکل تاکسیرانانحل شود؛ طبق آخرین اخبار نیز درخواست معافیت این دسته از خودروها به پیشنهاد وزارت کشور به دولت ارسال شده تا در کمیسیونزیربنایی دولت مطرح شود که در صورت تایید، قفل شمارهگذاری این تاکسیها باز خواهد شد.
هر چند تلاش و سختگیری برای ارتقای کیفیت خودروها شایسته و ضروری است اما در شرایطی که مانند این موضوع اجرای کار باموانعی رو به روست و مشکلی در خلل آن ایجاد شده، باید این نکته را در نظر داشت که فعالیت خودروهای فرسوده، آلایندگی بیشترینسبت به یک خودروی صفر کیلومتر یورو ۴ دارد و کمک به ورود تاکسیهای جدید به چرخه حمل ونقل مسافران تأثیرات مثبتی به همراهخواهد داشت. امید است دولت تدبیر و امید، تدبیر مناسبی برای این موضوع بیندیشد و گرهی از کار تاکسیرانها باز کند.